thomas33
thomas33: Jag hade kört samma färg även när det är uppsatt. Skulle du få problem, är det i princip omöjligt att kunna utnyttja någon garanti, för färgtillverkarna kommer att skylla på varandra. Folksams tester hade jag inte litat så mycket på. Var din färg så dålig, hade den förmodligen försvunnit från marknaden och kommit tillbaks med nytt recept.
10 svar · 11,2k läst
N
nemlan: S2002-Y och S2502-Y har ingen ökande kulörkomponent och skillnaden är minimal, så pastorna är ytterst sannolikt desamma. Kan såklart variera mellan tillverkare, men i detta fall är jag 99,9% säker på att det håller även mellan system.
3 svar · 3,3k läst
Z
ZipLock: Jag gjorde detta jobb nyss med Tesa:s blå tejp med bra resultat. Tror att det har något med torktid att göra då färgen släpper ända ned till spacklet.
8 svar · 7,1k läst
·
Stefan N
Stefan N: Jag har tagit bort hur många m2 som helst på gips och det går bra. Brukar lägga en handduk under så det inte rinner vatten där det inte ska.
2 svar · 3,4k läst
·
Stefan N
Stefan N: Måste va oljefärg.
12 svar · 8,6k läst
·
C
ccf: Jag lämnade till slut in högtalarna trots allt. Resultatet blev mycket bra och det är verkligen en enorm skillnad att nu se dem målade i rätt vita nyans. De ser inte alls så stora och anskrämliga ut som de gjorde när de var nikotingula (konstigt att de säljs i den nyansen med tanke på att de flesta trots allt har en vitare färg i taket.
7 svar · 2,4k läst
Lime113
Lime113: På de litet större sprutorna så vill de att man lägger munstycket i en spann vatten när man inte målar. Kan vara värt att ta efter här med kanske.
8 svar · 6,6k läst
·
B
SBH: vad för spackel har du använt?
3 svar · 2,3k läst
·
A
Arnodt: Se även denna tråd i detta forum, som är väldigt lik din, men du kanske redan har sett den? Visserligen från 4 aug., 2010, men lika aktuell. Hoppas hans färg nu är torr. Varför torkar inte färgen???
11 svar · 9,7k läst
Lime113
Lime113: [citat] Det går (se ovan) men det blir bättre om du kör på airless (tex Wagner P11* något). Kolla gärna allt om sprutmålningstråden.
34 svar · 74,5k läst
·
S
smurfen72: Olja in ändträet på brädan innan den monteras det behöver inte torka innan nästa bräda monteras.
2 svar · 3,7k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Har Sibirisk lärk som golv i bastu och relax. Är dock inte helt inomhus, då golvet gränsar direkt mot undersidan på huset. Kör med såpa och vatten för rengöring och tycker det fungerar bra. Om man har det till bänkar, så kanske det blir större krav på mjukhet, men för fötter räcker såpan bra.
1 svar · 5,1k läst
L
Lane: kan inte bifoga bild då de envisas med att skicka mig till mobilversionen och jag kommer inte åt rätt fil där eftersom bifoga fil inte finns, bara kamerasymbol :(
1 svar · 2,7k läst
N
nemlan: Hmm. Och det är bara vanligt brännt tegel, inte glaserat eller ytbehandlat tidigare? Egentligen har målaren gjort fel, enligt beckers egna rekommendationer, eftersom tegelväggar alltid ska slammas med puts först.
7 svar · 2,0k läst
·
N
nemlan: Bensen.
3 svar · 1,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Vanlig vattenbaserad akrylfärg borde funka tycker jag.
1 svar · 7,3k läst
N
nemlan: Kan mycker väl vara limfärg. Går den att lösa upp / gegga till i vatten? I vilket fall så skulle jag säga att om den lossnar av vattendroppar så lär inte ett nytt lager takfärg göra underverk - lika bra att få en ren start i taket också. Fan, du kanske är något spåret med ångmaskin till gamla takfärger :thumbup:
1 svar · 10,6k läst
·
N
nemlan: Linoljefärg?
2 svar · 2,6k läst
·
C
Christer Olofsson: :) spännande nog är det från 1909, börjades bygga 1908. Efte. :) Ingen anning om alla andra fastigheter :) Vänder mig alltid här när jag inte vet hur jag skall tänka, så är verkligen tacksam för all input. tycker det här forumet är super!
12 svar · 1,9k läst
·
anders07
anders07: Vanligt plåthörn går bra också. Sätt fast det med lite PL600 och silvertejp först så är det enklare.
4 svar · 1,9k läst
M
martin_74: Tänkte byta ut en (av tidigare ägare) dåligt underhållen redskapsbod mot en typ sådanhär https://www.bauhaus.se/stuga-luoman-lillevilla-5.html För att inte den nya ska förfalla på samma sätt som den gamla tänkte jag först att jag skulle packa upp allt och grundolja genom varenda bit innan ihopsättandet. Men, det kanske är lite överdrivet? Kommer det vara fullt tillräckligt att
0 svar · 790 läst
F
Fred vom Jupiter: Målar du med roller så ger den struktur åt väggen. Då kommer inte skillnaderna på spacklet att synas. Jag använde fyra olika sorters spackel i mitt källarrum (f.d. Garage, numera hemmabio/biljardrum/mancave) och det går inte att se någon skillnad efter två lager färg. Kanske syns på vita väggar och med kraftigt släpljus, men jag tvivlar på det.
8 svar · 4,7k läst
·
L
Linnea Swärd: Om det är en projekttråd ni vill ha, så kan jag glädja er med en till fråga! Nu har jag flyttat fokus till en annan av väggarna, bild nedan. Vi bor i kedjehus, souterräng, och denna vägg angränsar till grannen, och ligger delvis under jord, rättare sagt snett under grannens garage. Vävtapeten här är sjukt ful (och sitter dåligt på vissa ställen) så jag ville se vad som fanns
10 svar · 6,6k läst
·
pacman42
pacman42: Förresten ett litet tips för den som vill slippa att färgen klistrar, lägg emellan plastfolie. Notera dock att det oftast blir tryckskador på väggen ändå av tyngre saker som hyllor och TV och att dessa skador ofta bör spacklas och målas.
2 svar · 1,3k läst
T
thomasx: När det gäller altanen brukar jag köra av den med högtryckstvätten, och sedan låta det torka ordentligt någon dag eller två. Och precis innan oljningen bara borsta av den först. Såpa funkar nog, skölj ordentligt bara och låt torka innan oljning.
5 svar · 1,1k läst
J
Jimmy90: Lugnt,ja precis det är nog lite skillnad på dagens akrylat färger.. Det fick bli Beckers oljefärg V här också, väldigt lätt arbetad färg måste ja säga och jag är väldigt nöjd med resultatet så det är bara hoppas att det håller sig fint i många många år :)
5 svar · 5,8k läst
M
ion: Jaha. Hoppas ingen ser det jag skrev som ett råd att göra. Jag överlåter åt den intresserade att själv prova och fatta beslut om vattenglas eller ej i kalkblandningen, det kan kanske bli komplikationer.
14 svar · 5,3k läst
Bödde
Bödde: Tänkte bara knyta ihop tråden. Jag valde vit titan-zink från Ottosson. Supernöjd! [bild]
10 svar · 7,8k läst
·
roland53
roland53: Den gamla typen papperstapet skall alltid överlappas just på grund av att den krymper. Den nya sortens "non-woven" eller easy-up, som vissa kallar den, sättes kant i kant. Det står alltid anvisningar i bladet som medföljer tapeten. Följ den !!!
5 svar · 22,3k läst
K
kia2: Tack! Kanske jag som benämner den fel. Den var ganska tunn, som vanlig tapet - men lite plastig. Hursomhelst - din lösning låter bra. Tack för hjälpen!
2 svar · 8,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.