Färg, Måla & Tapetsera
nikasp: PLUS på SVT hade nyligen ett test av vita väggfärger där de, ovetenskapligt, testade fram de tre bästa färgerna med olika kriterier som täckning, hur den är att jobba med och även hur väl den går att göra ren från olika fläckar. http://www.svt.se/plus/plus-testar-inomhusfarg
Åsa Lund: Skulle tro att det där beror på att din latex-fog har torket och krympt., Därför spricker färgen. Inte säkert att det är spricka i fogen. Foga en gång till utan att måla över innan du tapetserar. För du ska väl inte tapetsera i taket?
folsson81: [citat] Det ser fortfarande lika bra ut som för 3 år sedan, inga problem alls!
michfris: hej, du måste ha färg som klarar högre temperaturer. kolla här http://www.radne.se/Products/637/VHT-High-Temp-Paint?gclid=CMGVvu2CttACFRLcGQodz18NuQ
oooo_quattro: Nu har de även på deras hemsida släppt modellen vi köpt: [bild] http://www.keddy.se/spiskassetter/sk1002sgsk2002sg/
Stefan N: Istället för att lägga ner massa jobb på den spånskivan så borde du gipsa och få bra yta att måla på.
corre: Måla ett par gånger i botten, resten klarar sig med två tunnare strykningar.
M85: Tack för hjälpen, jag testade att blanda färg med spackel och rolla ut. Sedan rollade jag på med vanlig färg. Nästa gång kommer jag vara lite mer försiktig med spackel/slipning för att minimera ytan man behöver snygga till. Bifogar bild på slutresultatet [bild]
BirgitS: Är färgen verkligen riktigt vit? Om det t ex gäller Lady Pure Color finns det en särskild vit bas. Men det man tillsätter vid brytning är pigment och ska väl inte påverka hur färgen som sådan fungerar vid målning.
Kalle_A: Lägg upp en bild eller ett par där det dels syns hinnan du inte blir av med och dels om kan ta en bild du har mest "klet" var. Det var detaljbilder. Ta gärna en bild som visar hur bred "remsa" som du har problem med eller om det finns fläckvis. Hur stora ytor gäller det? - Är det bara kanter? - Är det både längsledes i plankan eller är det samma problem där "ändträ" går in mot
Ganescha: Körde med betslack på trappstegen och nosen! Blev toppen. Ska måla resten när jag finner tid.
Tursam: [bild] Finns det någon som har erfarenhet av "Klinker och stenimpregnering" från Miracle för ett obehandlat betonggolv i förråd? Finns hos Bauhaus.
Freddo26: [citat] Ja! Att jag inte tänkte på Mikrolitväv, körde ju med det i min förra bostad. Antar dock endå att ett bra underarbete krävs endå av de skarvar som uppstår där i Huntonittaket, så får köra remsor där samt spackla innan. Tack Åsa!
sir_daniel: Matta ner luckorna så färgen kan fästa sedan är det bara att måla. Prova på en dold bit först så ni vet att färgen fäster :)
Tobert: Källaren var tidigare putsad med kalkbruk och enbart delvis inredd. Putsen var överlag i gott skick, förutom i nederkant på en av kortväggarna där det var fuktskadat. Med stor sannolikhet kommer dock fuktskadan från tiden innan dräneringen. Nu har vi i halva källaren bilat bort plattan, grävt ur, isolerat och gjutit ny platta med golvvärme. I denna del har det blivit badrum och ett
Pohen: Undrar om jag kan betsa i ett kallgarage där det för stunden är temp på 0-5grader. Det är Herdins Oljebets, och det står inget på burken om temperaturer, varken vid förvaring eller torktid. Innehåller: Pigment, destillat (petroleum), vätebehandlade lätta Om ja, hur mycket påverkas torktiden?
Martin321: Använd en liten elementroller till hörn/mot socklar etc, maskera med tejp och rulla sedan med lilla rollern så myclet du kan utan att pensla , måste du pensla så gör du det först, sen går du över med rollern, till sist tar du stora rollern och rollr så nära kanten du kan, microlit suger färg så var väldigt noga med att "pensla ut/rolla ut" kanterna när du sparmålar så inga
Thomas_Blekinge: Då är du en lyckans man och ska förhoppningsvis förbli. Ofta klankar besiktningsmän på organisk material i källare av ren slentrian utan att titta noga och så får huset en anmärkning. Jag hade också torra träkonstruktioner men den vänliga men komplett inkompetente mannen från Anticimex kunde inte förlika sig med detta.
thomasx: [citat] Det är nog ingen fara om du använder en kvalitetsfärg och följer anvisningarna, dvs ser till att underlaget är korrekt. Köper du grundmålat så är det ju redan klart ;)
ichigo: Ok tack. Synd att Flugger är dålig, vi är tvungen pga rekvisition, spara pengar. ;) men men. När jag hade vanliga grundfärgen så spädde jag ut det med vatten i slutet, trots att de sa nej till det och då gick det bättre att måla, det blir bättre helt enkelt. Detta här är också vattenbaserat. Etanol, det är väl sprit det? Jag har försökt med Isopropanol (teknisk sprit, jag
slaffe: Stort tack för hjälpen alla som bidragit! Jag kommer göra följande på alla sprickor, flesta är över dörrar, någon är på en hel vägg. 1. Skära bort tapet ca 10cm vid sprickan 2. Skruva i extra skruv så skivan fäster bättre i underlaget, så det har mindre chans att röra på sig. 3. Blaska på någon färg, vägg, tak eller grundfärg. Limma pappremsa med våtrumslim. Spackla över
Bödde: Tack för era svar! De är redan på plats, så röda kablar blir det inte... Bra, bra, jag letar upp färg som fäster på plast, så får jag nöja mig med kablar som är nästan i samma färg som huset.