31 757 läst ·
65 svar
32k läst
65 svar
Första gången vi tapetserar, tips? Vad behöver man?
Hej,
Vi har nu bott i huset lite över ett år och det är dags att tapetsera för första gången. Detta är vad vi köpt :
Klistret valde butiken men jag frågade om det inte fanns mer kända märken, de menade dock på att deras lim kom från känd tillverkare. Verktyget sa de att det är detta som gäller idag istället för borste?

http://i.imgur.com/4uH3pxr.jpg
Enligt Colorama så ska detta vara vad man kallar easy up tapet och det innebär vad jag förstår att man rullar ut limmet direkt på väggen istället för att smeta in tapeten med det(som ska ligga o dra lite). Tapeten ska vara relativt enkelt att justera även när den sitter på väggen.

http://i.imgur.com/HtEnBWO.jpg
Väggarna som ska tapetseras ser ut så här

http://i.imgur.com/01YTs3F.jpg

http://i.imgur.com/31Qd4lD.jpg

http://i.imgur.com/S1eWjuz.jpg
Som lekman ser väggarna inte helt lätta ut att tapetsera, det är mycket formar att följa.
Vad behöver vi köpa för verktyg? Hur bör vi tapetsera? Var börjar man? Hur följer man ex kakel och skåp "enkelt"?
Vi har nu bott i huset lite över ett år och det är dags att tapetsera för första gången. Detta är vad vi köpt :
Klistret valde butiken men jag frågade om det inte fanns mer kända märken, de menade dock på att deras lim kom från känd tillverkare. Verktyget sa de att det är detta som gäller idag istället för borste?

http://i.imgur.com/4uH3pxr.jpg
Enligt Colorama så ska detta vara vad man kallar easy up tapet och det innebär vad jag förstår att man rullar ut limmet direkt på väggen istället för att smeta in tapeten med det(som ska ligga o dra lite). Tapeten ska vara relativt enkelt att justera även när den sitter på väggen.

http://i.imgur.com/HtEnBWO.jpg
Väggarna som ska tapetseras ser ut så här

http://i.imgur.com/01YTs3F.jpg

http://i.imgur.com/31Qd4lD.jpg

http://i.imgur.com/S1eWjuz.jpg
Som lekman ser väggarna inte helt lätta ut att tapetsera, det är mycket formar att följa.
Vad behöver vi köpa för verktyg? Hur bör vi tapetsera? Var börjar man? Hur följer man ex kakel och skåp "enkelt"?
Jag har aldrig använt vare sig borste eller annat verktyg, jag använder armen och handen, och ett gammalt lakan. Viktigt att hålla koll på eventuella limfläckar.
Jag använder en tjockluddig roller och rollar på rejält med lim, för 2-3 våder.
En riktigt vass och bra tapetkniv behövs också.
Bryt strömmen och ta av alla doslock och elkontakter.
Låt rullen ligga kvar i lådan, stå på en lagom hög pall och dra upp tapeten tillräckligt långt. Loda första våden noga (långt snöre med en kraftig mutter, sten eller något knuten i änden) noga. Skär av med ett snabbt snitt längst ner. Jobba bort bubblorna.
Nästa våd passas in noga kant i kant mot den första, försök att hålla det mesta i luften och bara ha ena långsidan emot (när man är ovan är det bra att vara två för detta moment). Ta det lugnt, det är inte bråttom.Glöm inte att ha koll på eventuell mönsterpassning.
I det här rummet skulle jag börja med en hel våd direkt vid sidan om en av dörröppningarna, sedan jobba mig åt båda sidor. Regeln om att börja på ett visst ställe för att inte få släpskuggor i skarvarna gäller ju inte EasyUp.
EasyUp skärs inte förrän man satt upp våden på väggen, vilket ger minimalt med spill.
Min profilbild visar mitt första EasyUp-projekt, med våder på 495 cm och en stege på 3 meter. Själv är jag 173 cm, så det var spännande!
Om man inte blir klar med allt på en dag lägger man rollern i en plastpåse så att det blir lufttätt, så är det bara att fortsätta nästa dag. Den hinken du har går att använda rollern direkt i. När du är klar är det enklare att slänga rollern än att försöka göra rent den.
En liten pensel är bra att ha också, för att kunna peta in lite extra lim i vissa kanter om det hunnit torka eller om man missat lite.
Låt varje våd torka litegrann innan du skär längs dörrkarmar, eluttag och sådant, så halkar det inte omkring så mycket. Eftersom du stängt av elen är det ofarligt att känna sig för vart uttagen är.
Jag använder en tjockluddig roller och rollar på rejält med lim, för 2-3 våder.
En riktigt vass och bra tapetkniv behövs också.
Bryt strömmen och ta av alla doslock och elkontakter.
Låt rullen ligga kvar i lådan, stå på en lagom hög pall och dra upp tapeten tillräckligt långt. Loda första våden noga (långt snöre med en kraftig mutter, sten eller något knuten i änden) noga. Skär av med ett snabbt snitt längst ner. Jobba bort bubblorna.
Nästa våd passas in noga kant i kant mot den första, försök att hålla det mesta i luften och bara ha ena långsidan emot (när man är ovan är det bra att vara två för detta moment). Ta det lugnt, det är inte bråttom.Glöm inte att ha koll på eventuell mönsterpassning.
I det här rummet skulle jag börja med en hel våd direkt vid sidan om en av dörröppningarna, sedan jobba mig åt båda sidor. Regeln om att börja på ett visst ställe för att inte få släpskuggor i skarvarna gäller ju inte EasyUp.
EasyUp skärs inte förrän man satt upp våden på väggen, vilket ger minimalt med spill.
Min profilbild visar mitt första EasyUp-projekt, med våder på 495 cm och en stege på 3 meter. Själv är jag 173 cm, så det var spännande!
Om man inte blir klar med allt på en dag lägger man rollern i en plastpåse så att det blir lufttätt, så är det bara att fortsätta nästa dag. Den hinken du har går att använda rollern direkt i. När du är klar är det enklare att slänga rollern än att försöka göra rent den.
En liten pensel är bra att ha också, för att kunna peta in lite extra lim i vissa kanter om det hunnit torka eller om man missat lite.
Låt varje våd torka litegrann innan du skär längs dörrkarmar, eluttag och sådant, så halkar det inte omkring så mycket. Eftersom du stängt av elen är det ofarligt att känna sig för vart uttagen är.
Redigerat:
Man får oftast bäst slutresultat om alla lister och foder är på plats, man lägger ut tapeten på listen och skär med en tapetkniv som har en distans tapeten någon mm ut på listen då slipper man svarta glipor mellan vägg och lister.
Byter man rakblad i kniven ofta så går det lätt, en sax som är spetsig är också bra att ha.
Tapetverktyget fungerar fungerar bra, roller och skaft, en elementpensel, vattenpass eller laser funkar istället för lod om man vill det
Byter man rakblad i kniven ofta så går det lätt, en sax som är spetsig är också bra att ha.
Tapetverktyget fungerar fungerar bra, roller och skaft, en elementpensel, vattenpass eller laser funkar istället för lod om man vill det
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Som sagt att byta rakblad ofta är något det tog alltför lång tid innan jag lärde mig.
Jag anlitade målare för tapetsering för några år sedan, när jag städade efteråt (vi hade kommit överens om det) så hittade jag 15 förbrukade rakblad i ett rum. Då skall man komma ihåg att bladet har 4 hörn man kan växla mellan.
han sade också att det var det vanligaste nybörjarfelet att inte byta blad.
Jag anlitade målare för tapetsering för några år sedan, när jag städade efteråt (vi hade kommit överens om det) så hittade jag 15 förbrukade rakblad i ett rum. Då skall man komma ihåg att bladet har 4 hörn man kan växla mellan.
han sade också att det var det vanligaste nybörjarfelet att inte byta blad.
Jag tycker tvärtom, att det blir bättre med att ta bort lister och foder. Men det är ju såklart ett merjobb.nino skrev:Man får oftast bäst slutresultat om alla lister och foder är på plats, man lägger ut tapeten på listen och skär med en tapetkniv som har en distans tapeten någon mm ut på listen då slipper man svarta glipor mellan vägg och lister.
Mätta gipsen först, med nån billig matt färg (typ Rusta, Byggmax) och låt torka. Använd sen ganska flödigt med lim, inte snåla. Är ni två är det enkelt, men bestäm innan vem som gör vad 
Verktyget använder du för att stryka tapeten mot väggen/limmet. Du behöver inte trycka hårt, limmet kommer dra in väven mot väggen när det torkar.
Verktyget använder du för att stryka tapeten mot väggen/limmet. Du behöver inte trycka hårt, limmet kommer dra in väven mot väggen när det torkar.
Tack för allt tips! Men hur ska man lyckas skära ut formerna efter kakel, bänkskåp o.s.v? Ska detta göras på förhand genom att mäta sig till det?
Hur gör man över dörrarna, ska tapeterna sluta innan dess eller ska de gå in som ett upp och nervänt L?
Hur gör man i hörn, väggar rör sig ju?
Hur gör man över dörrarna, ska tapeterna sluta innan dess eller ska de gå in som ett upp och nervänt L?
Hur gör man i hörn, väggar rör sig ju?
Hörnen fyller du med lite mjukfog om de inte är täta. Sen tapetserar du hela vägen in i hörnet och en knapp centimeter förbi. Skär med vass kniv. Sen ska nästa våd (den biten du skar bort) ligga omlott nästan in i hörnet, men absolut inte förbi och ordentligt i lod. Är våden jättesned vid snittet kan du rättskära den, men absolut minsta möjliga för att inte sabba mönsterpassningen allt för mycket. På så sätt slipper du problem med hörn/väggar som inte är helt lodräta.
Urtag för skåp och liknande brukar vara lättast att grovskära på bänk och sen snitta på plats. Att försöka mäta sig till det med precision är svårt.
Över dörrarna låter du våden gå hela sin bredd och fortsätter sen med nästa. Sätt upp våden först, skär sen.
Måste du bryta mönsterpassning så gör det över ett fönster eller över en dörr. Planera lite innan ni börjar, undvik smala remsor, de är bara besvärliga.
Urtag för skåp och liknande brukar vara lättast att grovskära på bänk och sen snitta på plats. Att försöka mäta sig till det med precision är svårt.
Över dörrarna låter du våden gå hela sin bredd och fortsätter sen med nästa. Sätt upp våden först, skär sen.
Måste du bryta mönsterpassning så gör det över ett fönster eller över en dörr. Planera lite innan ni börjar, undvik smala remsor, de är bara besvärliga.
Det kan även vara bra att dra av limkanten lite med en våt svamp, annars kan det bli lite ojämnt där, när man börjar med nästa våd och limmat på nytt. Den våta svampen brukar få vara med hela processen - det smiter alltid upp lite lim i skarvarna när man är för våldsam med skrapanAnna_H skrev:
Om di behåller dörrfoder och golvsocklar när du tapetserar så är en kantskärare ett bra verktyg för att skära till tapeten i nederkant mot golvsocklar och runt dörrfoder.
Kantskäraren har ett rakblad och är gjord så att du alltid har stöd mot kanten när du skär tapeten så att snittet blir rakt och följer listen.
Kantskäraren har ett rakblad och är gjord så att du alltid har stöd mot kanten när du skär tapeten så att snittet blir rakt och följer listen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är listerna satta efteråt med glipor som följd, förvisso microlite på väggen men man ser problemet tydligt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Listat innan tapetsering, tätt och inga glipor
Lånar tråden lite då frågan att skära tapeten mot list eller ej är intressant. Jag har tapetserat både med listerna på plats och satt dem efter. Jag fick med en tapetkniv med både distanser och en liten vinkel som kan läggas mot listerna när man skär. Det ger en snygg böj på tapeten mot listen och perfekt passning. Men hur skär man mot listen? Jag tycker att bladet går in i listen, den syns så klart oftast inte då jacket är i kant med tapeten. Slinter man eller skär snett syns det däremot. Hur gör man?
Tricket är att bara skära genom tapeten 
Ibland blir det så det är oundvikligt men det är sällan man går och tittar längs med taklister....
Man får se till att limma på listen och gnida den så att den fastnar emot listerna och ta det lugnt när man skär
Ibland blir det så det är oundvikligt men det är sällan man går och tittar längs med taklister....
Man får se till att limma på listen och gnida den så att den fastnar emot listerna och ta det lugnt när man skär