Vi har precis bestämt oss för att byta ut vårt staket som har typ 13 år på nacken.

Vi vill helst måla vårt nya staket med Ottossons linoljefärg men nu undrar jag om jag kan göra detta utomhus fortfarande eller om det är för sent på året så här i början på oktober?

Jag har tyvärr inte plats i min man-cave så jag planerar införskaffa ett partytält som skydd för eventuellt regn.

Nu undrar jag om linoljefärgen (som normalt tar några dygn på sig att torka) tar illa vid av daggen som uppstår under natten/morgonkvisten?

Eller skyddar partytältet så bra att det inte blir något dagg inuti?

Eller är daggen helt enkelt inget problem?

Det är knappast någon idé att måla med långsamt torkande färger utomhus såhär års. Huruvida tält förhindrar dagg... har du sovit i tält någon gång? :D

Du lär få en massa kondens och väldigt fuktig miljö inne i tältet, vilket spär på torktiden ytterligare. Väta på nymålad oljefärg tenderar att orsaka mjölkiga fläckar eller skäckighet i kulören.

Jo jag har sovit i tält många gånger men nu var det så länge sedan så jag har glömt bort hur det var. :D (Men jag minns att jag gillade det.)

Frågan blir då om just linoljefärg klara väta bättre än vanlig oljefärg? Tänkte mig grundmåla och mellanmåla i tältet innan jag monterar upp staketet och sedan göra en slutmålning när det sitter uppe eller helt enkelt vänta med slutmålningen till våren.

jag har uppfattat att oljefärg tål lite dagg, men ytan blir matt, om det kommer dagg innan den torkat.

Jag målar med Ottosons linoljefärg just nu (Södra Halland) och har 1-2 strykningar kvar att göra. En ytterdörr. Mattas vis regn (pratar lättare såklart) men tycker inte att den påverkas nämnvärt av dagg annat än torktiden som förlängs en aning. Jag bor vid vatten så här är rätt hög luftfuktighet. Men börja måla på morgonen så snart daggen är borta. Så hinner ytskiktet torka till lite.

Tror att man kan måla ner till i alla fall 10 grader, möjligen 6. Om det påverkar rent kemiskt vet jag inte utan jag går på utseende. Har målat med linoljefärg i ca 25 år och min erfarenhet är att den inte är särdeles känslig. I och med att det är ett staket så hade jag målat det utan att tveka. I alla fall en första strykning för att få upp färg på det. Hinner man inte med fler strykningar kan man med fördel ta nästa strykning i vår.

Tänk bara på att om du väljer en vit kulör så täcker den väldigt dåligt (gäller alla linoljefärger vad jag vet) så du får nog räkna med en extra strykning.

Annars stoppa in en värmefläkt som får stå och värma upp tältet så du får det klart innan vintern. Kostar inte så många kronor i el :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.