43 114 läst ·
44 svar
43k läst
44 svar
Hjälp mig välja färgspruta. Tittar på Wagner ProjectPro 117.
Kapar den här tråden... Jag ska måla ett nybyggt hus med träpanel 170 kvm väggyta och ska måla med svart slamfärg. Passar Wagner ProjectPro 117 bra för det? Jag har inte mycket att täcka eftersom foder och knutbrädor etc ska vara svarta och jag ännu inte satt i några fönster eller dörrar. Hur mycket färg per kvadratmeter behöver jag? Det är 145 mm breda brädor och springläkt 25x48 mm.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Hänger väl på om du vill ha gräng eller inte
Det torkar så fort att jag tror du får svårt att efterdra med roller, om du vill ha gräng skulle jag göra sista strykningen med roller (ej spruta)
/U
Det torkar så fort att jag tror du får svårt att efterdra med roller, om du vill ha gräng skulle jag göra sista strykningen med roller (ej spruta)
/U
En gammal tråd som vaknat så jag fortsätter väl skriva i den.
Har köpt en ProjectPro 117 själv förra sommaren men inte ens testat den än...
Är det några munstycken man behöver komplettera med om mindre detaljer (snickerier och luckor) ska sprutas? Vad är "måsten" att skaffa till? Ibland vill man ju ha ett snålare flöde.
Har förstått att t ex vissa färgtyper är mindre lämpliga. Funkar det med slamfärg=rödfärg på fasad?
Har köpt en ProjectPro 117 själv förra sommaren men inte ens testat den än...
Är det några munstycken man behöver komplettera med om mindre detaljer (snickerier och luckor) ska sprutas? Vad är "måsten" att skaffa till? Ibland vill man ju ha ett snålare flöde.
Har förstått att t ex vissa färgtyper är mindre lämpliga. Funkar det med slamfärg=rödfärg på fasad?
Lite erfarenheter som jag fick.
Sprutade innertaket igår och tyckte dels att det gick ganska mycket färg och sen va det svårt att inte få det randigt. Det va som att kanterna på strålbilden va lite tjockare. Rätt ofta "sprutade" det till och det kom färgdroppar i taket, lite oklart varför.
Sprutade innertaket igår och tyckte dels att det gick ganska mycket färg och sen va det svårt att inte få det randigt. Det va som att kanterna på strålbilden va lite tjockare. Rätt ofta "sprutade" det till och det kom färgdroppar i taket, lite oklart varför.
Nu har jag inte en PP 117 själv utan en SprayTech Apex 2 1420, och jag får alltid droppar och stänk när jag börjar och avslutar vid takmålning med förlängningsmunstycke. Jag löser det genom att ha hela väggarna maskerade och börja och avsluta på väggen.
Blev resultatet fint annars, spacklade skruvhål syns inte genom färgen t ex? Jag har bara målat paneltak så jag är lite nyfiken hur det funkar på gips.
Tillägg: min kollega sprutmålade en ladugård med slamfärg. Då hade han en målarspruta som var avsedd för slamfärg, tror inte att t ex en PP 117 är lämplig för slamfärg. Han menade att man borde måla med pensel om man vill uppnå bästa resultat, att man arbetar in färgen bättre i panelen då.
Blev resultatet fint annars, spacklade skruvhål syns inte genom färgen t ex? Jag har bara målat paneltak så jag är lite nyfiken hur det funkar på gips.
Tillägg: min kollega sprutmålade en ladugård med slamfärg. Då hade han en målarspruta som var avsedd för slamfärg, tror inte att t ex en PP 117 är lämplig för slamfärg. Han menade att man borde måla med pensel om man vill uppnå bästa resultat, att man arbetar in färgen bättre i panelen då.
Redigerat:
Jag har precis målat/sprutat taket i min källare men jag lyckas inte få till det utan att det blir randigt.jag kör på Max tryck men sprutbilden blir fin i mitten och sen blir det mindre utåt kanten för att sen bli tjocka. Kan sprutbilden ha att göra med att resultatet blir randigt? Behöver jag späda ut färgen för att få en bättre sprutbild? Färgen jag använder är jotun pure lady color. Några tips?
Så, har nu använt min project pro 117 för första gången. Har i princip aldrig sprayat innan.
Jag köpte till munstycket S Small för att slippa damm. Maskerade i princip allting.
Körde Beckers Tapetgrund outspädd vattenlöslig.
+ Relativt tyst
+ Dammade väldigt lite med munstycket S och högsta tryck
- Hade svårt att få till det bra. Blev randigt. Antingen för lite färg. Och målade jag dubbelt så blev det antydan till rinn. Helt klart behöver jag träna
- Sprutbilden blev till 90% bra. Men fick en extra rand i nederkant hur jag än ändrade trycket.
+ Med Munstycket S så gick ungefär samma mängd färg åt i jämfört med vad som angavs på Beckers information.
+ Relativt enkel att göra ren.
Så frågan blir hur blir jag av med randen ute i kanten på spraybilden, om jag redan kör fullt tryck? Kommer ju måla tapet sen också också och dp är detr viktigare att det blir bra. Men då kommer jag köra minst två strykningar om det behövs.
Jag köpte till munstycket S Small för att slippa damm. Maskerade i princip allting.
Körde Beckers Tapetgrund outspädd vattenlöslig.
+ Relativt tyst
+ Dammade väldigt lite med munstycket S och högsta tryck
- Hade svårt att få till det bra. Blev randigt. Antingen för lite färg. Och målade jag dubbelt så blev det antydan till rinn. Helt klart behöver jag träna
- Sprutbilden blev till 90% bra. Men fick en extra rand i nederkant hur jag än ändrade trycket.
+ Med Munstycket S så gick ungefär samma mängd färg åt i jämfört med vad som angavs på Beckers information.
+ Relativt enkel att göra ren.
Så frågan blir hur blir jag av med randen ute i kanten på spraybilden, om jag redan kör fullt tryck? Kommer ju måla tapet sen också också och dp är detr viktigare att det blir bra. Men då kommer jag köra minst två strykningar om det behövs.
bhenke:
Var köpte du ditt Munstycke S och var hittade du info om att det skulle passa färgen?
Jag har en W 117 som är alldeles ny, och har googlat lite, men hittar inte direkt några entydiga guider över sprutbilder färgtyper, tryckval etc.
Var köpte du ditt Munstycke S och var hittade du info om att det skulle passa färgen?
Jag har en W 117 som är alldeles ny, och har googlat lite, men hittar inte direkt några entydiga guider över sprutbilder färgtyper, tryckval etc.
De finns på bauhaus
http://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=wagner+munstycke&p=1
I deras beskrivning kan man få vägledning. Verkar finnas 5 munstycken. XL, L, M, S, XS
Har inte hittade någon guide, annat än att någon skrev härinne tror jag att munstycke Small, som man kan tänka, dammar mindre inomhus och sprutar inte iväg så mycket färg på en gång. Men skulle vilja hitta en "spray chart" över munstyckena precis som du.
Kommer bara måla vattenbaserat inomhus det närmsta framöver. Kanske XS eller M är alternativ för mig.
http://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=wagner+munstycke&p=1
I deras beskrivning kan man få vägledning. Verkar finnas 5 munstycken. XL, L, M, S, XS
Har inte hittade någon guide, annat än att någon skrev härinne tror jag att munstycke Small, som man kan tänka, dammar mindre inomhus och sprutar inte iväg så mycket färg på en gång. Men skulle vilja hitta en "spray chart" över munstyckena precis som du.
Kommer bara måla vattenbaserat inomhus det närmsta framöver. Kanske XS eller M är alternativ för mig.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 702 inlägg
Man kan även köpa munstycken till gracos maskiner och ett tu tre har du massor med möjligheter att välje flöde och spridningsvinkel på färgen
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp mig välja bästa kompromissen (kabeldragning).
El -
Hjälp mig förstå det här med att välja rätt elbilsladdare.
El -
Hjälp mig välja bästa lösningen för att bredda befintlig krypgrund
Grund & Markarbeten -
Hjälp mig välja färg på garageport och fönster
Färg, Måla & Tapetsera -
Hjälp mig välja, kommer jag någonsin räkna hem det?
Värmepumpar