26 616 läst ·
19 svar
27k läst
19 svar
240 volt i uttaget
Sida 1 av 2
Hej!
Har problem med att glödlampor går sönder titt som tätt. Bestämde mig att mäta strömmen i uttaget och såg att strömmen ligger på 240 volt. Ska det inte vara 230 i uttagen nuförtiden? Hur kommer man tillrätta med ett sådant här problem, om det nu är ett problem?
//Fredrik
Har problem med att glödlampor går sönder titt som tätt. Bestämde mig att mäta strömmen i uttaget och såg att strömmen ligger på 240 volt. Ska det inte vara 230 i uttagen nuförtiden? Hur kommer man tillrätta med ett sådant här problem, om det nu är ett problem?
//Fredrik
Ja, det är något högt kanske, men ligger inom gränserna. Är det bara vissa lampor som går sönder eller blandat?
Det är ett hus det handlar om och det är nog de flesta uttagen det handlar om. Hur är det med lågenergi? De borde väl vara tåligare eftersom de inte har någon glödtråd eller?
Gällande + eller -, kan man hitta i klartext någonstans vad som räknas som normalt?
Märkte att volten var cirka 240 igårkväll och cirka 238 i morse men det har väl att göra med att elbolagen pumpar ut mer ström på kvällen för att se till att alla apparater ska få tillräckligt med juice.
//Fredrik
Gällande + eller -, kan man hitta i klartext någonstans vad som räknas som normalt?
Märkte att volten var cirka 240 igårkväll och cirka 238 i morse men det har väl att göra med att elbolagen pumpar ut mer ström på kvällen för att se till att alla apparater ska få tillräckligt med juice.
//Fredrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 991 inlägg
I vårt hus pendlar spänningen mellan ca 205-247 V ! Vi har dock inga problem med trasiga glödlampor, inte bland dom få vi har.
Vad som skulle kunna vara problemet är glapp eller annan orsak som skapar högfrekventa störningar, speciellt i kombination med billiga glödlampor. Handlar det t.ex om halogenrör så brukar de medföljande rören till armaturerna hålla några få timmar...
Om detta är ett markant problem så bör du nog ta hem en elektriker som har ett dyrt instrument som mäter kvalitén på spänningen.
Vad som skulle kunna vara problemet är glapp eller annan orsak som skapar högfrekventa störningar, speciellt i kombination med billiga glödlampor. Handlar det t.ex om halogenrör så brukar de medföljande rören till armaturerna hålla några få timmar...
Om detta är ett markant problem så bör du nog ta hem en elektriker som har ett dyrt instrument som mäter kvalitén på spänningen.
Funderar på om du kan ha lite "peakar"/toppar med "överspänningar",som försämrar lampans livslängd.
Överspänningar är ganska vanliga om man har luftburen ledning,och ligger bland dem sista hushållen på "linan"..
Då kan man/elektriker dock koppla in ett "mätinstrument" under nåt/några dygn,som mäter å skriver ut rapporter om ev. skillnader..
Lycka till MVH/Baritz
Överspänningar är ganska vanliga om man har luftburen ledning,och ligger bland dem sista hushållen på "linan"..
Då kan man/elektriker dock koppla in ett "mätinstrument" under nåt/några dygn,som mäter å skriver ut rapporter om ev. skillnader..
Lycka till MVH/Baritz
Jag mätte för en tid sen ute på en av Stockholms större öar ca 250V i ett uttag och mellan faserna ca 430V. 250V känns högt. Jag vet att vattenfall "nyligen" uppgraderat nätet där och att mätstället/sommarstugan ligger under 1 km från transformatorstationen. Kan det göra att spänningen är onormalt hög? Vid vilken spänning ska man börja tänka på åtgärder?
Ingen har klagat på ex lampor går sönder.
Ingen har klagat på ex lampor går sönder.
Är verkligen en billig multimeter så dålig att den inte klarar att visa korrekt 238 eller 241 volt om man kör en hyggligt ren sinusvåg in?
Glödlampors livslängd hänger också ihop med impedansen i elnätet. För bara några år sen bytte jag glödlampan på toaletten i stugan, upptäckte att den gamla trasiga var märkt "ASEA-Skandia" och den har nog suttit där sen den var ny. Luftledningar på landet = hög förimpedans ofta
Glödlampors livslängd hänger också ihop med impedansen i elnätet. För bara några år sen bytte jag glödlampan på toaletten i stugan, upptäckte att den gamla trasiga var märkt "ASEA-Skandia" och den har nog suttit där sen den var ny. Luftledningar på landet = hög förimpedans ofta
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tittade på en 149 kronors Classemultimeter: +-1,2% på 0-600V (tolkar det som fel% på fullskala) vilket blir en noggrannhet på +-7,2V eller om det skule vara på avläst värde +-2,9V. Deras dyrare instrument för 499 har en sämre noggrannhet +-1,5%yxis skrev:
Ska du mäta någorlunda seriöst måste du ha en "sann RMS" eller "true RMS"-kapabel mätare, allt annat är som bäst hobby. CO har en bllig: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164028555Matarese skrev:
Redigerat:
TRMS-visande instrument ger en korrekt mätning även om det inte är en ren sinusvåg. Är det en ren sinusvåg fungerar det bra även med enkla instrument. Normalt är det inte så stora avvikelser från sinusformen på spänningen i ett vägguttag.
Beträffande noggrannheten lär det röra sig om ett relativt fel. Alltså +-1,2% på uppmätt värde. Dessutom lär det ligga stilla och vara samma fel från gång till gång. Med detta vill jag inte säga att 149kronorsinstrument är bra, men det skall inte skilja tre volt från gång till gång.
Erik
Beträffande noggrannheten lär det röra sig om ett relativt fel. Alltså +-1,2% på uppmätt värde. Dessutom lär det ligga stilla och vara samma fel från gång till gång. Med detta vill jag inte säga att 149kronorsinstrument är bra, men det skall inte skilja tre volt från gång till gång.
Erik