Hejsan, har lite frågor angående våran cental som sitter i vårat nyinkoppta hus. Vi har en fyrpolig jfb som tar hela huset förutom kyl och frys och en tvåpolig jfb över kyle och frys. Jag har begränsade kunskaper inom el, men jag undrar om våran tvåpoliga jfb är rätt inkopplad. Vi har fyra ledare in i huset, tre faser och en PEN-ledare. Vi har uppdelade skenor PE och N som den fyrpoliga jfb:n ligger på, men den tvåpoliga ligger direkt på PE-ledaren. Alltså en tråd från PE-ledaren till jfb:n, en från huvudbrytaren via säkring till jfb:n och sen så ligger fas och nolla till kyl och frås på andra sidan.

Frågor:
*Ska det vara en säkring INNAN en tvåpolig jfb?
*Har även kortslutit nolla och jord och den fyrpoliga löser direkt, men inte den tvåpoliga. Den löser däremot direkt om jag spänningsmäter (en med lampor) mellan fas och jord, rätt eller fel?

Det låter helt i sin ordning. De två skenor du har i centralen är i verkligheten en PEN-skena och en N-skena. N-skenan är utgående nolla från den fyrpoliga JFBn.

Det som förvillar här är uppdelningen från PEN till PE och N. Det finns ju ingen separat PE-skena så PEN-skenan är en kombinerad PEN/PE.

Så ledaren från PEN till den tvåpoliga JFBn övergår från PEN-ledare till N-ledaren ca 1 mm från PEN-skenan :) Det är förhoppningsvis precis likadant kopplat till den fyrpoliga JFBn.

Säkringar brukar läggas efter JFB. Det finns inget krav på att det måste finnas före (jo, egentligen, men där kommer huvudsäkringarna in i bilden).

Att den tvåpoliga JFBn inte löser när du kopplar ihop N och PE beror troligen på att kyl/frys inte drog tillräckligt med ström för att det ska ske. Var kompressorn igång i kyl/frys när du provade? Om testknappen på JFBn fungerar så kan du vara ganska lugn för att JFBn fungerar.

Det är bra att du kollar upp allt detta - man vet aldrig vad förre ägaren kan ha hittat på.

Ja, det låter korrekt gjort om fasen går från innan den stora jordfelsbrytaren.

Testa mät mellan fas och nolla några sekunder och sedan mellan fas och jord så ska du se att den inte löser ut längre.

//Patrik

Okey, känns bra att det är rätt kopplat. Den "stora" jfb:n är kopplad på detta vis. Tråd från PEN-ledaren in till JFB:n, utgående till N-skenan. Alla tre faser från HB, in i jfb:n sen vidare till säkringarna.

Och som sagt, fasen som går in i den tvåpoliga kommer direkt från HB. Undrar dock varför den tvåpoliga inte löser vid kortslutning mellan nolla och jord, men det viktigaste är väl att den löser mellan jord och fas. Och testknappen fungerar som den ska på båda jordfelsbrytarna.

Den fyrpoliga löser direkt vid kortslutning mellan nolla och jord

Edit: Testade att ta bort nollan från kylen in i jfb:n och istället la jag en tråd direkt på PEN-ledaren och då löste den. Alltså, jag ledde all ström till PEN istället för in i jfb:n. Allt OK?

Tack för alla bra svar:)

Redigerat:
Om fasen kommer direkt från HB är det kanske inte en JFB utan en PSA dvs en personskyddsautomat, kolla om det står tex 10A på den..

Laddar upp ett kort, det står iof fjb

• jfb.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det ser ut att vara en 10mA PSA med 6A säkrning

Helt i sin ordning med andra ord

Okey, sitter ju en 10 A säkring innan denna PSA kanske lite onödigt? Är det därför den inte löser vid kortslutning mellan jord och nolla?

Är inkoppling okey?

Redigerat:
För att få JFB att lösa för kortslutning mellan skyddsjord och nolla krävs att den normala belastningen drar ström genom nollan. kortslutningen erbjuder då en alternativ väg för strömmen i nollan MEN är strömmen redan låg eller noll i nolledaren så löser inte JFB.

Sedan skulle jag inte lita på en PSA med 6A till kyl-frys.

Protte

Du menar att det är för klent med 6A?

Bump

Typ

Protte

Ser ut som enbart en JFB om man tittar lite närmare på schemat. PSA'n var knappt uppfunnen när denna JFB tillverkades (märkt 220V bl.a.).

OM man läser på JFB inte som jag bara slängde en blick på bilden så är det nog modellen som heter 6A på slutet.
LÄSER man texten så är det en JFB med 10 mA utlösningsström som nominellt tål 16 A ström.
Och det är nog bara en JFB.

Så fortsätt köra kylen på den men den måtte vara gammal då den är S-märkt,
Skulle vara intressant med en bild på resten av elcentralen.

Protte

För att få jordfelsbrytaren att lösa ut vid kortslutning mellan nolla och skyddsjord så måste du som andra redan påpekat ha tillräcklig belastning (på den gruppen). Koppla in en byggstrålkastare eller mikrovågsugnen/vattenkokaren/kaffebryggaren/<whatever> istället för kyl/frys, och prova att kortsluta nolla och skyddsjord igen. (Om du testar med mikron - kör inte den tom - ställ in en kaffekopp med vatten eller nåt sånt).

Om du är nyfiken så kan du prova att göra tvärt om, koppla bort *allt* som drar ström förutom just kyl/frys - då kommer du troligtvis upptäcka att kortslutning mellan nolla och skyddsjord inte löser ut "stora" jordfelsbrytaren.

P.S. om centralen sitter på nåt ställe där det inte finns nån som helst risk för fuktsamling eller liknande så kan det kanske vara en trevlig idé att montera en taklampa som matas från "kyl/frys-jordfelsbrytaren"? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.