Jahapp. Då måste jag alltså ha dit elektrikern igen och ta bort en 10 A säkring för att få plats med en huvudbrytare... Fan...
 
Eller ja, jag vet inte om det finns något krav på det, men det är den bästa/smidigaste lösningen.

//Patrik
 
Är det inte krav skippar jag det av förklarliga skäl gärna. Elektrikern kanske inte gjorde fel då?
 
Jag finner inget absolut krav på en HB i varje undercentral. Man ska kunna bryta strömmen till anläggningen för underhåll, men HB i HC duger ofta i bostäder - man får ta olägenheten att hela huset blir strömlöst (vilket kanske kan vara bra då belysningen i detta fall matas av HC).

Dessutom är de flesta JFBer idag godkända som (last)frånskiljare så du kanske redan har en HB i din nya UC d^_^b Den ska då ha denna symbol:

vanliga_fragor_16.jpg
 
Jag har ju en 3-polig dvärg i HC också. De är väl godkända som avskiljare ibland. Är som sagt Hager-grejor.
 
Vad gäller jordfelsbrytarkrav så kanske det också påverkas av om jobbet som görs räknas som komplettering eller nyinstallation, eller?

Appropå din nya undercentral: en jämförelse kan göras med elreglerna i USA, där behövs tydligen inte huvudbrytare om det är tillräckligt få "spakar" att slå av (tror det är max 6st).
 
Den 3-poliga säkringen i HC hade rätt märkning, så den får duga som brytare till UC.

5eeaaa09-0e83-e520.jpg
 
Nja, den duger bara till att frånskilja just den gruppen. För att få kalla sig HB måste den bryta hela centralen.
 
Bo.Siltberg skrev:
Nja, den duger bara till att frånskilja just den gruppen. För att få kalla sig HB måste den bryta hela centralen.
Det är säkringen i överliggande central, så den blir bra även som brytare för den matade centralen. Jag tycker TS har en bra lösning nu, finns ingen anledning att överarbeta mer med HB i lilla centralen.

Konstigt att elektrikern försökte argumentera för uttag undantagna JFB.
 
Argumentera och argumentera. Det satt där redan och han tyckte det var onödigt att ta bort det.
Jag har ju ett nytt nu i rummet bredvid, så jag kommer inte sakna det.
 
Sorry, missade att det var HC den satt i.
 
Vad bra att alla är överens :)
Själv är jag väldigt nöjd med min lösning.
Tack alla för hjälpen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.