12 027 läst ·
26 svar
12k läst
26 svar
3-fasuttag utanför JFB
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Eller ja, jag vet inte om det finns något krav på det, men det är den bästa/smidigaste lösningen.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jag finner inget absolut krav på en HB i varje undercentral. Man ska kunna bryta strömmen till anläggningen för underhåll, men HB i HC duger ofta i bostäder - man får ta olägenheten att hela huset blir strömlöst (vilket kanske kan vara bra då belysningen i detta fall matas av HC).
Dessutom är de flesta JFBer idag godkända som (last)frånskiljare så du kanske redan har en HB i din nya UC d^_^b Den ska då ha denna symbol:

Dessutom är de flesta JFBer idag godkända som (last)frånskiljare så du kanske redan har en HB i din nya UC d^_^b Den ska då ha denna symbol:

Vad gäller jordfelsbrytarkrav så kanske det också påverkas av om jobbet som görs räknas som komplettering eller nyinstallation, eller?
Appropå din nya undercentral: en jämförelse kan göras med elreglerna i USA, där behövs tydligen inte huvudbrytare om det är tillräckligt få "spakar" att slå av (tror det är max 6st).
Appropå din nya undercentral: en jämförelse kan göras med elreglerna i USA, där behövs tydligen inte huvudbrytare om det är tillräckligt få "spakar" att slå av (tror det är max 6st).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nja, den duger bara till att frånskilja just den gruppen. För att få kalla sig HB måste den bryta hela centralen.
Det är säkringen i överliggande central, så den blir bra även som brytare för den matade centralen. Jag tycker TS har en bra lösning nu, finns ingen anledning att överarbeta mer med HB i lilla centralen.Bo.Siltberg skrev:
Konstigt att elektrikern försökte argumentera för uttag undantagna JFB.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Sorry, missade att det var HC den satt i.
Klicka här för att svara

