Hur gör jag med den"extra" avskalade tråden i EKLK kabel, kopplar jag den tillsammans med gul/grön alltid eller behöver man inte använda den?

• Gilla
LukasK
  • Laddar…
Inte elektriker, men det jag uppfattat härifrån forat uppfattar jag precis så. Om du kopplar samman biledaren i samtliga kopplingspunkter med jord har du heltäckande skydd (om än väldigt tunnt i en EKLK) över hela kabelns längd.

I slutdestinationen (sista dosan/uttaget mm) tror jag dock inte att den behöver kopplas mot jord om du inte vill.

Men använd sökfunktionen så hittar du många trådar om biledare och EKLK.

Elsäkerhetsverket har svarat så här. Fråge-ID: 10185, 2010-06-18:
I standarden SS 436 40 00 kan man läsa att färgmärkning inte fordras för bland annat kablars metallmantlar eller armering vilka används som skyddsledare. Eftersom biledare i kablar av typen EKLK har en tvärsnittsarea som endast är 1 mm² kan den inte användas som skyddsledare utan endast för funktionsjordning av kablarnas metallmantlar. Därigenom uppfyller den inte kravet på minsta area för skyddsledare och ska därför inte märkas med grönt och gult i kombination. Eftersom biledaren inte kan användas som skyddsledare enligt ovan finns inget krav på kontinuitet. Generellt är rekommendationen att endast en ände bör anslutas i syfte att undvika EMC-störningar. Detta måste dock avgöras i varje enskilt fall. För EKRK finns inget krav på att biledaren ska anslutas alls, men för EKLK så föreskriver produktstandarden att biledaren skall anslutas till jord.
Dvs man får inte skyddsjorda manteln även om man skulle vilja ansluta biledaren för det syftet. Pga att biledaren bara är 1 mm² så får den inte användas för att skyddsjorda manteln!

Färg: Transparent.

• Gilla
simon85
  • Laddar…
Bo, men sluta. Det är väl klart att man skyddsjordar manteln, lika som man skyddsjordar ett hölje på en apparat. Att däremot använda biledaren som enda skyddsjord för gruppen är inte tillåtet.

TS: Anslut den till de övriga gul/gröna. För att få funktionen skydd för kabeln, anslut i bägge ändar. För att leda bort magnetfält, anslut i enbart en ände.

//Patrik

Så numera måste man även ha tillgång till alla produktstandarder för att kunna utföra sitt jobb rätt :rolleyes:

Jag håller med Patrik där. Tycker att Elsäkerhetsverket ibland tolkar föreskrifter som satan tolkar bibeln.

Ja, skyddsjord måste vara minst 1,5mm². Men detta måste ju menas skyddsjordledare som används för att jorda ett uttag eller en apparat.

1mm² biledaren i EKLK (eller EKRK för den delen) har som enda uppgift att jorda manteln på kabeln. Ansluter man den ej till jord så finns risk att den får kontakt med fas och gör hela kabeln livsfarlig.

Jo det är inte konstigt att frågan skapar förvirring genom åren. Man kan ju inte ansluta biledaren och tala om för elektronerna att de bara får transportera störningar, inga felströmmar. :x

• Gilla
RSRC
  • Laddar…
Kanske skulle tillägga att jag har gått ifrån att ansluta biledaren i bägge ändar, utan bara i matande ände, både för EKRK och EKLK. Detta av främst EMC-skäl men fortfarande med det förbjudna syftet att dessutom skyddsjorda manteln :cool:.

Inbillar mig att EMC-skyddet gör mer nytta än den extra säkerheten med "dubbla" skyddsledare. Kan man lita på en ensam skyddsledare i t.ex EKK så bör man kunna lita på den i EKRK/EKLK också. Och den extra ledararean för skyddsledaren är ju ingenting man dimensionerar för, speciellt inte när JFB finns.

Bo.Siltberg skrev:
Kanske skulle tillägga att jag har gått ifrån att ansluta biledaren i bägge ändar, utan bara i matande ände, både för EKRK och EKLK. Detta av främst EMC-skäl men fortfarande med det förbjudna syftet att dessutom skyddsjorda manteln :cool:.

Det står ju klart och tydligt:
"Eftersom biledare i kablar av typen EKLK har en tvärsnittsarea som endast är 1 mm² kan den inte användas som skyddsledare utan endast för funktionsjordning av kablarnas metallmantlar."

Den ska inte användas som skyddsledare i anläggningen, dvs inte ersätta en grön/gul ledare, men den kan användas för att skyddsjorda manteln, manteln finns ju delvis som skydd mot yttre våld, slår man en spik genom kabeln så ska säkringen/jordfelsbrytaren lösa.

Tack för svaren, nu vet jag hur jag ska göra :S Jag vet att jag åtminstone ska koppla den i en ände iaf så då är det upp till mig hur jag gör, självklart så använder jag gul/grön som ordinarie jord utan det jag ville veta var om det var nödvändigt koppla den x- tråden.

Det fina med rekomendationen att bara ansluta i ena änden är att det blir lättare när man råkat slinta när man skalar kabeln och pajat biledaren i ena änden ;)d^_^b:wow:

Det har säkert varit uppe tusen gånger, men finns det "eltejp-godkänd" genomskinlig tejp?

Transp. isolerslang brukar jag använda, tejpad biledare ser tattigt ut, speciellt när tejpen börjar att krulla upp sig efter ett tag...

Om man har en sånhär jordplint med snabbkopplingar i centralen, hur ansluter man då biledaren? Biledaren är 1 mm² och plinten tar 1,5-2,5... Kanske lite väl paragrafridande, men ändå.

ullberg
I Hagers variant av denna (som också är från 1,5 mm2) sitter dessa utmärkt, man måste dock oftast använda losstagningsmekanismen för att kunna få dit biledaren.

/U

HA! Det är faktiskt Hager jag har, tog bara första bästa bilden jag hittade. Bra tips med losstagningsgrejen, hade lite bry igår med krökta ledare innan det gick. Ska testa ditt tips nästa gång.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.