3 641 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Vart placera elrören vid omdragning i gammalt hus?
Hejsan.
Jag har en vän som skall dra om all el i helt nya rör och dosor på sin övervåning (hus från 53) En gammal uppfinnargubbe som bott där och hobbykopplat allt själv i gamla stålrör och plåtdosor.
Det kommer sitta nya kopplingsdosor väggdosor och takdosor i alla rum som är två sovrum ett allrum/hall och ett badrum. Grupperna kommer delas upp på G1=rum1 G2=rum2 G3=allrum/hall G4=Badrum.
Väggarna består av råspont med tretex på. De gamla metallrören för elen kommer inte användas och vi kommer fräsa in helt nya rör och slangar i tretexen sedan gipsa på det.
Nu är då frågan. Vad säger normen om vart kopplingsdosor skall placeras och vart på väggen bör man försöka placera rören för att göra enligt konstens alla regler?
Jag har en vän som skall dra om all el i helt nya rör och dosor på sin övervåning (hus från 53) En gammal uppfinnargubbe som bott där och hobbykopplat allt själv i gamla stålrör och plåtdosor.
Det kommer sitta nya kopplingsdosor väggdosor och takdosor i alla rum som är två sovrum ett allrum/hall och ett badrum. Grupperna kommer delas upp på G1=rum1 G2=rum2 G3=allrum/hall G4=Badrum.
Väggarna består av råspont med tretex på. De gamla metallrören för elen kommer inte användas och vi kommer fräsa in helt nya rör och slangar i tretexen sedan gipsa på det.
Nu är då frågan. Vad säger normen om vart kopplingsdosor skall placeras och vart på väggen bör man försöka placera rören för att göra enligt konstens alla regler?
Skulle man kunna dra allt inkommande till apparatdosan i taket och sedan gå vidare därifrån ner till brytare och uttag? Vi tänkte köra med så mycket rör vi bara kan men en del slang kommer givetvis förekomma..
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det bästa är att dra in matningen i takdosan och sedan dela ut därifrån, om det går. Ska ni använda kopplingsdosor så är det ovanför strömställare ca. 20 cm från tak som gäller.
I tak kan ni inte sätta apparatdosor, där är det riktiga takdosor som gäller.
ELJO VP-2 är dosor som starkt rekommenderas.
//Patrik
I tak kan ni inte sätta apparatdosor, där är det riktiga takdosor som gäller.
ELJO VP-2 är dosor som starkt rekommenderas.
//Patrik
Redigerat:
Ok, bra det blir ju smidigt.
Drar man ner enskilda rör från takdosan till varje (4-5) uttag eller går man ner på ett ställe (ex där man skall ha strömställaren och fräser sig sedan längst golvet till de resterande uttagen? om man gör på det senare sättet, vad är det då för höjd från golvet som gäller? 20cm?
Tack för svaret.
Mvh
Edit: Vi har riktiga takdosor. Jag som svamlar lite bara =) Det är dem vita du menar va?
Drar man ner enskilda rör från takdosan till varje (4-5) uttag eller går man ner på ett ställe (ex där man skall ha strömställaren och fräser sig sedan längst golvet till de resterande uttagen? om man gör på det senare sättet, vad är det då för höjd från golvet som gäller? 20cm?
Tack för svaret.
Mvh
Edit: Vi har riktiga takdosor. Jag som svamlar lite bara =) Det är dem vita du menar va?
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, det beror lite på hur det ser ut. Kanske är en dörr ivägen osv. Brukar bli att man drar en slang ner till strömställaren och sedan ner till ett uttag under strömställaren nära golv, därifrån syr vidare till nästa uttag, men även en till slang kanske direkt till ett annat uttag och sedan vidare till ett-två uttag till.
200 mm över färdigt golv är standard, men inget som är ett krav. Vill ni har på t.ex. 300 mm ö.f.g så går ju det lika bra.
När man sätter dosor så ska man tänka på att lägga till det mått som golvet sedan kommer bygga. Blir det t.ex. parkett så brukar det bygga 14 mm, så då sätter man uttag på 21,4 cm och strömställare på 101,4 cm.
Om man bygger ihop flera dosor för strömställare så brukar jag sätta mitten av dosorna på 1 m. Andra sätter den översta dosan på 1 m och andra sätter den understa dosan på 1 m.
//Patrik
200 mm över färdigt golv är standard, men inget som är ett krav. Vill ni har på t.ex. 300 mm ö.f.g så går ju det lika bra.
När man sätter dosor så ska man tänka på att lägga till det mått som golvet sedan kommer bygga. Blir det t.ex. parkett så brukar det bygga 14 mm, så då sätter man uttag på 21,4 cm och strömställare på 101,4 cm.
Om man bygger ihop flera dosor för strömställare så brukar jag sätta mitten av dosorna på 1 m. Andra sätter den översta dosan på 1 m och andra sätter den understa dosan på 1 m.
//Patrik
Tack Patrick. Det var ungefär precis det jag ville veta. Du är en klippa! 
Mvh
Thiger
Mvh
Thiger
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det var så lite så. Glöm inte att sätta dosorna för strömställare en bit ut så att de inte hamnar i dörrfodret sen.
Denna tomslang rekommenderas starkt och även dessa slangar med färdigdragna ledare.
http://www.eldirekt.se/dosorror/pm-flex-easyflow
http://elnu.se/ms.php?grupp=1414016...draget%20Flexr%F6r%20Easyfix,%20Tec%20Con&n=4
Lycka till!
//Patrik
Denna tomslang rekommenderas starkt och även dessa slangar med färdigdragna ledare.
http://www.eldirekt.se/dosorror/pm-flex-easyflow
http://elnu.se/ms.php?grupp=1414016...draget%20Flexr%F6r%20Easyfix,%20Tec%20Con&n=4
Lycka till!
//Patrik
Hehe, men till den som är intresserad av snygga väggar och kan tänka sig att dämpa på andra sätt 
Redigerat:
Klicka här för att svara