Mikael_L
Kan inte någon som verkligen vet, snart yttra sig?
Elmont, gnistjagare, eller någon annan av de allmänbehöriga med en del erfarenhet ...?

Jag tycker frågan var lite intressant, först tänkte jag att "nej, det kan väl ändå inte vara tillåtet!" men sen kände jag mig mer osäker, då man faktiskt samförlägger ekk på rätt många vis ...

jag vet då iaf inte ... :o

tagits från Elsäkerhetsverkets hemsida:

521.6 Ledare tillhörande olika strömkretsar
Ledare tillhörande olika strömkretsar får ligga inom gemensam kabelmantel, i samma
rör eller ledningskanal under förutsättning, att ledarna är isolerade för den högsta
förekommande spänningen i någon av ledarna inom kabelmanteln, i röret respektive
ledningskanalen och att röret och ledningskanalen är tillräckligt rymliga.

Anhopning av flerledarkablar i rör behandlas i elinstallationsreglerna avseende korrektion av strömvärden och så långt är det inga problem. Problemet blir ju som sagt den infällda kopplingsdosan, för att uppfylla kraven för säker & tydlig märkning går knappast p.g.a. utrymmesbristen. Däremot om kablarna delas upp till varsin utanpåliggande dosa blir det inga problem.

Tänka sig, jag har tre kablar, en trefasgrupp och två enfas i samma rör, rakt igenom väggen.

Det beror väl på, hur är ändarna anslutna på kablarna. Att dra kablarna en en kabelkanal eller ett rör har ingen betydelse men varje kabel bör ha sin egen dosa i ändarna. Enligt en tidigare tråd får man koppla flera grupper i en dosa med flera matande kablar (JAG SKULLE ALDRIG TILLÅTA DETTA HEMMA HOS MIG)

Protte

Väcker liv i den här tråden...

Jag har elcentralen i källaren och en nydragen VP-rör/flexslang genom betongbjälklaget (2 vån) upp till vinden. (satans massa borrande i blåbetongen) I det går en EKK till ett FTX-aggregat på vinden. Nu skulle jag vilja ha upp ytterligare två grupper till vinden. En för belysning till loftgången och en annan separat för kyl/frys. Kyl/frys ligger idag på samma grupp som övriga eluttag i köket.

Måste jag borra igenom två rör till eller kan jag klara mig med ett nytt?
På vinden finns gott om plats för stora utanpåliggande dosor.

Har jag förstått tråden rätt så är det ok med EKK om varje grupp leds till en egen dosa. Dvs varje kabel spikas sista biten till var sin dosa eller?
Hur är det med FK och hur delar man i så fall upp röret till olika dosor. Ok att låta en grupp bara passera obruten igenom första dosan och sedan kopplas i nästa dosa?

Vad vill du göra - dra tre EKK (tre grupper) i samma rör (om det får plats) eller byta befintlig EKK till en femledare och göra en trefasgrupp? Båda alternativen är ok om det är kablar, och kablarna i första fallet avslutas i separata dosor.

Vill du dra FK i röret så är också båda alternativen ok (3 separata grupper eller 1 trefasgrupp) men en trefasgrupp rekommenderas eftersom flera olika grupper i form av FK samma rör har en del praktiska svårigheter för att hantera säkerhetsriskerna som nämns ovan.

Så, en trefasgrupp utgår från tre olika faser, nolla och skyddsjord.
Säkringarna bör vara lika (samma typ och märkström) och ska sitta bredvid/under varandra i centralen.
I första dosan på vinden delas trefasgruppen upp i tre st enfasgrupper, en till FTX, en till belysning och en till köket.
Noggrannhet är ett ledord för trefasgrupper då en glappande nolla kan bli kostsam.

Bonusfråga: har FTX'en även värmeelement och i så fall vilken effekt? Enfas/trefas?

Det jag vill göra är att byta till FK för FTX-aggregatet och sedan ha två grupper till dragna med FK upp till vinden för att därifrån sedan borra mig ner i köket med en grupp och ner i taket på loftgången med en. Anledningen att det är EKK idag är att jag inte var hemma när ventilationsfirmans elektriker gjorde installationen. Skulle ha visat var han skulle lägga rör men istället blev det rör halva vägen och spikat på väggen halva :thumbdown:

Vinden är en krypvind med lössullsisolering så jag vill inte ha någon undercentral eller liknande där.
Hade därför inte tänkt att gå upp med en trefasgrupp utan vill ha kvar separata säkringar för de olika funktionerna i centralen i källaren. (Eller kan man det ändå, även vid en uppdelning av en 3-fasgrupp? - är ingen elektriker som ni förstår :)).

Egentligen vill jag mest veta hur många nya rör jag måste dra. (och lite hur det funkar för att veta exakt vart rören ska gå) Inkopplingen får samma firma som nyss bytte centralen göra.

FTX:n har ett värmeelement. Jag tror det är på 1 eller kanske 1,5 KW. Fläktarna drar i princip inget. Den går iaf på 1-fas 10A säkring. (ensam förbrukare på den gruppen).

Det finns en hel del att tänka på när trefasgrupper utförs. Men när den dels går till en fördelningsdosa och dels därifrån enbart matar enfasförbrukare så är de flesta frågeställningar lösta. Du kan i det fallet använda 3 st separata säkringar (dvärgbrytare). Du kan funktionellt se det som tre separata grupper även om det formellt är en trefasgrupp. Den ska märkas upp som en trefasgrupp i centralen, och dvärgarna måste därmed sitta bredvid varandra, och bör också vara lika (samma märkström).

Så det räcker med ett 16-rör med 5 st FK. Värmeelementet i FTX-aggregatet innebär inga problem.

Men om det är praktiskt rimligt så är förstahandsalternativet tre separata enfasgrupper, tre rör.

Med det sista svaret känner jag mig ganska säker på mina alternativ.

Tack så mycket!

Det blev två grupper och två separata rör. Jag tittade på belastningen i köket och konstaterade att så länge man inte sätter en byggfläkt i uttagen ovanför köksbänken ska det inte vara några problem eftersom både spis, ugn, mikro mm går på eget.

Matningen till FTX:en har elektriker varit här och dragit om. Han valde dock att dra EKK även om jag nu satt rör/slang hela vägen. Anledningen menade han var att kopplingsdosan på vinden är oisolerad och vid risk för kondens bör man undvika rör och FK.

Det andra röret, belysning och vägguttag loftgång har jag ännu inte dragit i något i. Det kommer att gå till en kopplingsdosa inomhus men dragningen är sådan att ca 1 m av sträckan går kallt dvs ovanför isoleringen i innertaket.
Tänkte dra detta själv då "min" elektriker inte är tillgänglig på ett bra tag. Måste jag ha EKK även här eller duger FK, som känns både billigare och enklare att hantera?

Eftersom det finns kondensrisk så måste det vara en kabel, fritt eller i rör. Men jag kan inte svara på hur stor denna kondensrisk är. Dessutom måste du hantera det kondensvatten som rinner i röret och ned i dosorna... Genomföringar mellan varmt/kallt i tak är inte enkla att hantera! Det kan också gå att täta rören för att förhindra att varm luft strömmar igenom och orsakar denna kondens, men jag har ingen erfarenhet av det.. Det kanske inte finns någon risk alls om röret bara tar en sväng upp i kylan och sedan ned i värmen igen?

Det bästa vore en kabel utan rör.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.