Medlem
· Västernorrland
· 20 inlägg
@hempularen
Varför då?
Om du vill ha lite eljobb i ditt garage, är det papperet värt så mycket? Men som i mitt fall, beställaren har sett mig göra fina installationer och andra jobb eftersom vi jobbar på samma industri.
Är 200kr timmen för mycket?
Edit: Fylleredigering
Varför då?
Om du vill ha lite eljobb i ditt garage, är det papperet värt så mycket? Men som i mitt fall, beställaren har sett mig göra fina installationer och andra jobb eftersom vi jobbar på samma industri.
Är 200kr timmen för mycket?
Edit: Fylleredigering
Redigerat:
Ja anslut har jag inte något gott att säga om.lars_stefan_axelsson skrev:Sist jag kollade så hade de dock en massa andra grejjor av märket "anslut" i sortimentet, och de har jag inte något vidare förtroende för. Har något uttag och det var rena skiten. Köpte å andra sidan billiga "utomhusuttag" på Biltema till båten, och de har jag inget att anmärka på så långt, så jag är ingen märkessnobb, jag vill bara vara rimligt säker på att få oundermåliga grejjor när jag handlar.
Jag köpte ett vägguttag bara på kul, för att testa.
Sicket skit. Man måste nästan ha hammare för att få in stickproppen. Och väldigt rapplig (och gammeldags i den sämsta bemärkelsen) konstruktion för att ansluta ledare och montera allt.
Men det är ju inte säkert att allt anslut är skräp, detta är det enda jag provat.
Och vidare kan jag hålla med om Biltema.
Tidigare köpte jag några utanpåliggande uttag där. Helt perfekt känsla att sätta in och dra ut en stickpropp. Ni vet sådär perfekt motstånd som indikerar en god elektrisk kontakt men inget mekaniskt trögt.
Det går inte riktigt att beskriva, men alla som provat runt lite och varit uppmärksam på hur det känns vet nog vad jag menar.
Sen såg jag att tillverkare av dessa uttag var tyska Merten. Så då var det inte underligt att just dom var bra.
Sen har jag även köpt några envägsuttag där nu, som också känns helt OK. Vem som tillverkat gick inte att lista ut denna gång.
Men även med biltema är det ju exakt samma problem. Då var det fina Merten-uttag. Ett år senare är det kanske något kinesiskt med samma utseende, men där slutar likheterna.
Nu försvarar jag inte svartjobb men jag håller ändå inte riktigt med. Den totalt dominerande finessen med att anlita en elektriker är väl ändå att få en anläggning som är säker? Att kunna bevisa att den är gjord av en yrkesman och därmed bör vara fackmannamässig är förvisso en bonus, men inte mer än så anser jag.hempularen skrev:
Sen att du, och många andra som hänger här, säkert får det hela lika säkert som genomsnittselektrikern tvivlar jag inte på. Många "vanliga människor" är dock totalt okunniga inom elområdet och då föredrar jag faktiskt att de anlitar en elektriker svart hellre än att de hempular utan minsta susning.
Men som sagt, detta är inget försvar av svartjobb och med nuvarande ROT-situation ser jag egentligen inte meningen med det heller.
Ja precis.mr_bygg skrev:
Och även om jag kanske möjligen skulle kunna utföra ett fackmannamässigt elarbete så skulle inte min syrra eller min kompis Mattias fixa det.
Och de senaste inläggen inkluderar nog även möjligheten för folk utan eller med svaga kunskaper om el att få något gjort. Så sätter du slugges inlägg i det ljuset så blir det nog korrekt.
Fast som sagt, du har ju helt rätt du också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden