Nu lärde man sig något. Igen.
 
Rrrrr skrev:
I huvudbrytaren brukar det inte vara hissklämmor... tyvärr! I den följer det ju dock med anslutna ledare (med ändhylsor) så i ett normalt centralmontage med hager normprodukter finns väl inget jätte-behov av ändhylsor.
Vad använder du får HB som inte har hissklämma?
 
Enk Projektet skrev:
Vad använder du får HB som inte har hissklämma?
Hager.

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
Patrik_Hed skrev:
Hager.
Näe det tror jag inte....det vill jag se en bild på....
 
Vilken pressgeometri användar ni då till RK ?
 
Hexagon.
 
GK100 skrev:
Hexagon.
Okej :thumbup:

Men blir kontaktytan inte mindra med ändhylsor, eller är det försumbart ?
 
Det blir snarare bättte när kardelerna hålls samlade och inte kan omfördela sig under klämman med tiden. Alla tillför ju även gemensamt sitt bidrag via hylsan kring hela omkretsen så det är bara fördelar med en korrekt hylsa. Viktigt är naturligtvis att den passar och är pressad, att lägga dem i plitar opressade och dra åt som en del gör är oftast sämre än utan hylsa alls. Skyddet mot trådbrott i dåliga oskyddade skruvklämmor i handskar och stickproppar är inte heller att förakta.
 
Använder alltid hylsor när jag kopplar skåp. Blir mycket smidigare om man skall koppla om senare.
Jobbar till sjöss och där är det inte helt ovanligt att saker måste kopplas om.
Sen ser det ju oroligt mycket proffsigare ut också.
Samt lättare att upptäcka om någon kopplat med fel kabeldimensioner.
Förutsatt att rätt hylsa är monterad dock.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.