7 109 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
Flera grupper i samma rör
Sida 1 av 2
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Inte för att jag är behörig men nog borde väl det vara tillåtet. De är ju inbördes separerade ändå.
Det är ju bara att jämföra med en kabeltrumma som det ju kan vara åtskilliga kablar i. Eller att dra flera EKK parallellt, tätt ihop, med varandra.
Det är ju bara att jämföra med en kabeltrumma som det ju kan vara åtskilliga kablar i. Eller att dra flera EKK parallellt, tätt ihop, med varandra.
Det har inte med isoleringen att göra utan det faktum att det kan hända olyckor när flera grupper ansluts i samma dosa. Någon bryter en grupp och tror felaktigt sedan att allt är spänningslöst. Tänker du göra det så måste det finnas varningsskylt i dosan.
Att lägga fler kablar tillsammans i en trumma eller på en stege är naturligtvis inga problem.
Att lägga fler kablar tillsammans i en trumma eller på en stege är naturligtvis inga problem.
Har det inte med isoleringen att göra f¨år jag väl lägga en massa FK från olika grupper i samma rör.... och det får man inte så vitt jag vet.mycke_nu skrev:
Och vvarninsgskylt, skall det vara nått i stil med "denna kopplingsdosa matas från flera håll".
Är ju mitt eget hus, och det kommer att finnas tråd/kabelmärkning samt fullständig dokumentation.
/L
Det är högst olämpligt, men såvitt jag vet tillåtet med varningskyltar i dosorna. Ett gott råd är att INTE göra det, det är en potentiell dödsfälla.Loner skrev:Har det inte med isoleringen att göra f¨år jag väl lägga en massa FK från olika grupper i samma rör.... och det får man inte så vitt jag vet.
Och vvarninsgskylt, skall det vara nått i stil med "denna kopplingsdosa matas från flera håll".
Är ju mitt eget hus, och det kommer att finnas tråd/kabelmärkning samt fullständig dokumentation.
/L
Moderator
· Stockholm
· 57 800 inlägg
Förlåt en okunnigs fråga
men är inte en trefasgrupp tre grupper?
Menar ni detta, eller menar ni 2 till flera oberoende grupper, som kan vara 2 till 3 faser, som går i samma rör?
En trefasgrupp borde ju vara tillåtet, eller för den delen en tvåfasgrupp?
Eller blir det olämpligt, eller direkt farligt pga risken för fel, när gruppen delar upp sig efter en dosa
och går till olika förbrukare som inte har med varandra att göra?
EDIT: varför vill man förresten spara på rören?
men är inte en trefasgrupp tre grupper?
Menar ni detta, eller menar ni 2 till flera oberoende grupper, som kan vara 2 till 3 faser, som går i samma rör?
En trefasgrupp borde ju vara tillåtet, eller för den delen en tvåfasgrupp?
Eller blir det olämpligt, eller direkt farligt pga risken för fel, när gruppen delar upp sig efter en dosa
och går till olika förbrukare som inte har med varandra att göra?
EDIT: varför vill man förresten spara på rören?
En trefas grupp räknas som en grupp. Däremot inte två olika grupper med vars en nolla.
Man undviker olika grupper i samma rör, för att näste man som ska ändra något inte uppfattat detta kan råka illa ut.
Har däremot ett svagt minne av att man får ha olika grupper i en dosa om dom är avskijda från varann, tex med en mellanvägg. Eller som tidigare nämts med en märkskylt
Man undviker olika grupper i samma rör, för att näste man som ska ändra något inte uppfattat detta kan råka illa ut.
Har däremot ett svagt minne av att man får ha olika grupper i en dosa om dom är avskijda från varann, tex med en mellanvägg. Eller som tidigare nämts med en märkskylt
