Hej,

Jag har nyligen ersatt min gamla spis med en ny häll. Den gamla gick på trefas 2x10A + 1x16A. Den nya hällen har kopplingar för 2x16A. Min fråga är om man kan koppla in 2x10A för att ersätta 1x16A. Teoretiskt kan man ju ta ut mer från 2x10A men min fråga är om elen i praktiken dras jämt genom båda säkringarna? Eller riskerar säkringarna att gå med jämna mellanrum (de på 10A så klart)?

"Normalt" så brukar man koppla hällen på två faser och sen ugnen på den tredje och sista i en tre-fas matning. Dvs typ två plattor på ena fasen och två plattor på den andra till hällen.
Sen är ju frågan om 10A håller, speciellt om du har en boost-platta.

Hej,

Det kanske inte framgick, men jag har ugnen separat nu på en helt annan säkring. Tidigare var det en klassisk spis med ugn/häll. Med andra ord är alla tre faserna lediga för hällen. Min fråga kvarstår därför om jag kan koppla ihop 2x10A för att ersätta en 1x16A faser.

Om jag förstår dig rätt är det en trefasmatning. Du kan inte lägga ihop två faser. Säkringarna kommer omedelbart att lösa.

Du har alltså en helt normal trefasgrupp till spisen med tre faser, nolla och skyddsjord, alla med 2.5 mm² ledare.
Det onormala är att två av dessa faser är avsäkrade med 10 A.
Är det så?

Ok..du har alltså tre faser, en nolla och en gul/grön om jag fattat rätt. Hällen (antar jag) kan kopplas med en eller två faser (plus nolla och jord). Det bör då göras pga vad jag nämnde ovan. Det finns en beskrivning vid plintarna hur man kopplar, om du inte förstår den så bör du anlita någon om du vill slippa problem.
Du ska alltså in med en fas på skruv L1, en andra fas på skruv L2 och sedan nollan på N och jorden på skruven med jordsymbol. Den tredje fasen får du isolera ändan på och låta vara i dosan, ev också slå av/plocka ur den säkringen.
Om det nu också är 2,5mm2 fram till hällen så kan du byta säkringarna till 16A, du har ju då tydligen en redan på 16A. Annars får du köra 2x10A och det kanske inte håller om du har otur.

Tack för alla svar,

Ditt meddelande Bo fick mig att granska detta närmare. Efter att ha hittat lite dokumentation verkar det vara som att alla tre faser är på 16A. Gubben som bodde här hade dock stoppat in 10A-säkringar i proppskåpet. Trodde inte detta var möjligt. Men jag antar att systemet (det gamla propparna) är gjort så att man kan stoppa i lägre säkringar vilket kanske inte är helt ologiskt. Hur som helst, problemet är ju med detta avlöst och jag kan bara skippa att använda den ena fasen.

Lite off topic, under hällen ska det ju sitta en värmeavskiljare mot översta lådan där hällen är monterad. Betyder detta att även kablarna på något sätt måste värmeisoleras där de löper under hällen?

Du kan alltid avsäkra nedåt, inte uppåt precis som du funderade på. Bara som extra info så ser man på färgen i bottenplattan vilken säkring man ska ha (röd 10A, grå 16A, blå 20A, gul 25A)

Kabeln du tar mellan dosa i vägg och hällen brukar vanligen vara en hyggligt värmetålig gummikabel, samt att den är flexibel också.

Borde finnas ett kopplingsschema på hällen, ta en bild å posta, blir det fel inkopplat får du åka å handla en ny...
Eller ring en elektriker, det är inte sällan det blir knas när man byter från gammalt till nytt. Ofta saknas nolla.

Jupp, här saknades nolla, fanns bara 3 faser och jord. Elektrikern var här igår och drog om (han svor lite om nåt rör som bara var 16 mm :D) så kolla att du verkligen har nollan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.