9 795 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
230/24v transformator
Medlem
· Västerbottens län
· 18 080 inlägg
Elgrossist eller ELFA kanske Conrad.
Protte
Protte
Moderator
· Stockholm
· 58 020 inlägg
Electrokit.se
Ringkärnetransformator 120VA 2x24V 271kr exkl. moms.
Ialla fall billigare än Elfa.
Ringkärnetransformator 120VA 2x24V 271kr exkl. moms.
Ialla fall billigare än Elfa.
Jag följer bara en elritning som föreskriver 4A eller egentligen 110VA. Det är tänkt att förutom en kontaktor och en varningslampa, lite manöver och signalspänning för några mikrobrytare som signalerar öppna spjäll, driva automatventiler. Dessa senare har små elmotorer som öppnar/stänger spjäll i ventilationskanaler (spånsugsanläggning). Jag kommer inte att ha några automatspjäll utan bara det andra, manöverspänning. Det är nog klart att 4A är rejält overkill - i min installation, men ändrar jag den borde jag även ändra den säkring på 4A som skyddar trafon till vad det nu blir och vd vet jag vilka andra konsekvenser det kan ge i automatikskåpet. Det är enklare att följa en given konstruktion än att hitta på en egen...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 080 inlägg
Jag vet ju inte vad för sorts motorer det gäller men det känns som en brand eller explositionsriskt med motorer och spån. Använd tryckluft till spjällen, drabbas aldig av överbelastning och brinner. Med luft blir det snabbare och enklare (behövs inga gränslägen till motorn).
Protte
Protte
Ja, det är ritat AC, men som jag sa ovan kommer jag inte att driva någon motor alls. Det tyngsta jag kommer att använda är kontaktor och signallampa. I stället för motordrivna automatventiler kommer jag att använda manuella ventiler med en mikrobrytare som bara har till uppgift att signallera att nu är ventilen öppen. Jag kommer alltså knappast att utnyttja ens i närheten av 4A. Jag tar nog helt enkelt en klenare trafo. Kanske byter jag också till en passande mindre säkring efter den trafon. Tack för hjälpen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 080 inlägg
Så vad det blir är en strömbrytare vid varje spjäll och en kontaktor/relä som startar spånsugen och då behöver man inte 4 A så det är OK.
En snofsigare lösning är att sätta strömtransformatorer på elledningen till de maskiner som behöver spånsug och starta när maskinen drar ström.
Protte
En snofsigare lösning är att sätta strömtransformatorer på elledningen till de maskiner som behöver spånsug och starta när maskinen drar ström.
Protte
Bump och eventuellt highjack.
Jag har precis fått hem två LEDpaneler.
Det följer med två stycken "eleminatiorer" av typen man har till dator. Jag vill undvika ha dessa i/under taket.
Kan man... skaffa sig en trafo att sätta i säkringsskåpet, och mata drivdonen med 24 volt därifrån?
Sen koppla in det på sin trappströmbrytare. (Ej 230 volt).
Det är INTE fem hundra meter vi talar om, men väl 10-15 meter.
Var finns denna trafo då att finna, som orkar med ung 120 watt.
Som tillägg... det blir störtskönt ljus från dem.
Jag har precis fått hem två LEDpaneler.
Det följer med två stycken "eleminatiorer" av typen man har till dator. Jag vill undvika ha dessa i/under taket.
Kan man... skaffa sig en trafo att sätta i säkringsskåpet, och mata drivdonen med 24 volt därifrån?
Sen koppla in det på sin trappströmbrytare. (Ej 230 volt).
Det är INTE fem hundra meter vi talar om, men väl 10-15 meter.
Var finns denna trafo då att finna, som orkar med ung 120 watt.
Som tillägg... det blir störtskönt ljus från dem.
Det finns, men aggregat med hög effekt som passar i en normkapsling brukar bygga en hel del på bredden.
http://www.tracopower.com/fileadmin/medien/dokumente/pdf/datasheets/tbl.pdf
Men du måste kolla med LED-leverantören om det är ok att sätta brytarna på sekundärsidan.
För normalt brukar man manövrera all form av lågvoltsbelysning på primärsidan.
http://www.tracopower.com/fileadmin/medien/dokumente/pdf/datasheets/tbl.pdf
Men du måste kolla med LED-leverantören om det är ok att sätta brytarna på sekundärsidan.
För normalt brukar man manövrera all form av lågvoltsbelysning på primärsidan.
Okej, det är en dosa till, Constant current controller som skall matas med 24 volt. Den dosan är så mycket smidigare....
Till den kan det kopplas en dimmer (1-10v).
Drar iväg ett mail till leverantören med, så allt blir som det skall. Tack för snabbt svar.
Till den kan det kopplas en dimmer (1-10v).
Drar iväg ett mail till leverantören med, så allt blir som det skall. Tack för snabbt svar.
Klicka här för att svara