Byggahus.se

Pris elektriker

1. B
    Medlem · Västra Götaland · 4 inlägg

behörig elinstallatör

Medlem
    jag läser på sina ställen i detta forum att folk uttalar sig om elektriker (och andra hantverkare) på ett minst sagt felaktigt sätt.
    Det beskrivs hur elektriker debiterar, framförallt sitt elmaterial.
    jag driver företag och vi är totalt fyra anställda i bolaget och så här fungerar det för oss:

Vi har konto på flera grossister och får rabatter på allt elmaterial. Normalt ligger denna på mellan 40-90% beroende på vilken kategori av elmaterial som avses. Detta är rabatter på grundnettopriser (GNP).
    Tittar jag på tex. E0400422 (svart FK 1,5, Ericsson) så kostar denna för mig 1,78 exkl moms, GNP är 10,20 kr exkl. moms.
    Mitt utpris på denna artikel blir då 25% påslag på mitt inpris + moms vilket ger 1,78x1,25x1,25=2,78 kr/meter inkl. moms.

Detta gäller för samtliga artiklar, vi läser in VÅRA inpriser och lägger på mellan 25-30%. Tittar man sedan runt på olika nätshoper så finner vi att vi ligger under deras priser på i stort sett allt.
    Så måste vi göra, vi kan inte sälja elmaterial 50-100% dyrare än vad kunden själv kan köpa på ett byggvaruhus eller liknande. Viktigt att tänka på då är att man jämför äpplen med äpplen och inget annat. Det finns idag mycket skräp att få tag i billigt och vi säljer och installerar endast elmaterial av högsta kvalitét.

Vi säljer inte heller hela längder utan endast det som går åt, dock avrundar vi ibland uppåt. Har det gåt åt tex. 13m EKK light 3G1,5 så kanske man skriver 15 meter på materialsedeln. Detta är ju inget svineri direkt, vi får ju alltid spill på våra 50- och 100 metersrullar.

Det är också på detta vis det fungerar även på de företag jag varit anställd på innan jag startade eget för 3 år sedan. Jag kan dock inte svara på om det finns andra företag som lägger på fantasisummer men jag s kulle inte tro att det är så för vi lever ju till stor del av rekommendationer.

Redigerat 20 okt 2012 16:03
    • Laddar…
  2. L
    Medlem · Norrbotten · 126 inlägg

larssaman

Medlem
    Bra skrivet, jag håller med! Sen ska man komma ihåg att vi håller en garanti på produkterna också. Skulle ex en dimmer eller en trafo gå sönder inom garantitiden så byter man kostnadsfritt ut den mot en ny. Detta är också något som kunden betalar för.

3. Zixten
    Medlem · Västra götalands län · 1 319 inlägg

Zixten

Medlem
    Tänk om alla hantverkare var som du, tydligen är inte alla det, då det är ganska så ofta man ser trådar om folk som jämfört priser med internethandeln och sett att man betalat överpriser.

Blir lite nyfiken, hur debiterar du arbetstiden?
    Kr/h??
    Reseersättning?? extra betalt för "servicebil"?? Mindebitering på hur många timmar? ??
    Timdebitering för att åka och hämta material?
    Timdebitering för att hämta material som du glömt och borde haft med dig?

4. B

behörig elinstallatör

Medlem
    Vi ligger i Göteborg, priser enl. följande, alla priser är exklusive moms:
    400kr / timme
    250kr / servicebil
    Minsta vi debiterar är 1 timma, ibland har vi tagit 0,5 men det är väldigt svårt. I timtiden ingår även restid så anta att du beställer ett mindre servicearbete, jobbet tar 2 timmar att utföra när man väl är på plats. Restiden är en halvtimma enkel väg du debiteras då 3 timmar, möjligtvis 3,5 timmar (underlag för fakturering ingår i arbetstiden).
    Det som också tillkommer är 1st servicebil á 250 kr exkl. moms. Behöver vi åka och hämta grejer hos grossisten debiteras den tiden löpande om 400kr exkl. moms. Vi brukar säga att en sådan resa får vi ha på ett mindre arbete dock har vi med oss ett hundratal artiklar i våra servicebilar så på ett jobb som tar 2 timmar att utföra skall det normalt inte behövas. Kan kunden dessutom informera lite om vad som behövs innan så kan vi ta vägen om grossiten på vägen dit och ta med grejer vilket underlättar.

Så ett sånt jobb kostar (3,5x400) + 250 + material= 1650kr exkl. moms + material
    ROT-avdrag kan dessutom normalt göras på halva arbetskostanden.

Dock är det lite tufft, sådana här jobb kan vara svåra att få till rent tidsmässigt. Det kan vara värt att veta som privatperson. jag och mina anställda behöver ha in 8 timmar om dagen så man måste ju ha något att göra resterande 4,5 timmar därför skulle jag gärna fakturera 4 timmar för arbetet men det är lite svårt när det bara tar 2 timmar att utföra.

• Laddar…
  5. H
    Moderator · Stockholm · 43 450 inlägg

hempularen

Moderator
    Det där låter som en någorlunda rimlig hantering av materialpriser. Man kan iofs ändå fråga sig varför elektriker skall ha 25% påslag när ex. snickare typiskts har 10 - 15% för materialhantering.

MEN det är ju nu ändå inte de här 500 - 1000% påslagen som många här på forumet upplevt (även jag).

Jag blir också förvånad över att du som elfirma betalar 2.23 / m för FK (inkl. moms), du kan ju köpa den för 1.89 eller ännu billigare över disk på byggmarknaden. Är det möjligen så att du dessutom har en dold rabatt, ex. årsbonus? En sådan bulkvara som elfirman rimligen förbrukar i enorma mängder, borde man ju inte betala nästan 20% extra för.

Redigerat 20 okt 2012 20:56
  6. Zixten
    Medlem · Västra götalands län · 1 319 inlägg

Zixten

Medlem
    Låter som en rimlig debitering.
    Några små funderingar...

Servicebilen, vad får man för de 250kr? (312,5 ink moms)
    Tar man en milkostnad på 35 kr/ mil blir det runt 8 - 9 mil/ jobb, har du så långt till dina kunder?
    Borde inte en km debitering vara mer rättvis mot dina kunder?

Om din elektriker åker på ett "4 timmarsjobb" på em. avbryter kl 16 för att åka hem och återkommer dagen efter och slutför jobbet, debiterar ni då dubbel restid? Dubbel Servicebil?

7. Patrik_Hed
    Medlem · Gävleborg · 7 900 inlägg

Patrik_Hed

Medlem
    Mycket bra skrivet!

Hempularen: Angående FK så får man som sagt försöka att inte jämföra äpplen och päron. Kvalitét FK och billig FK. Fast ibland så är JULA med fl. billigare på vissa grejer än elgrossisterna. Har pratat med någon säljare som själv var förbryllad över det för att på vissa varor hade exempelvis JULA ett lägre pris än vad elgrossistens inköpspris var på samma vara.
    Vi betalar ett likande pris för Ericssons FK 1.5mm2 och vi har inga extra bonusar som jag känner till i alla fall.

Zixten: Firman jag jobbar på tar ut 200 kr/resa för servicebil (1 resa = tur och retur) om det kunden bor i stan eller en bit ut (inom en zon) och utanför gäller milersättning. Dessutom så har jag uppfattat det som att priset är ink. moms. Detsamma gäller antagligen TS också.

//Patrik

Redigerat 20 okt 2012 21:14
  8. B

behörig elinstallatör

Medlem
    Det beror ju på vilka inpriser man har, på vissa artiklar skulle vi kunna ha 40-50% påslag och ändå ligga under vad man kan köpa på nätshoper som för övrigt har pressat ner priserna på elmarknaden till fördel för konsumenter.
    Sen har snickare betydligt dyrare material än elektriker så de tjänar ändå mer pengar på det. Det kan dock nämnas att på dyrare armaturer och liknande lägger vi påslaget lägre. Det är inte mitt bästa pris, men det var det jag kunde kolla upp ikväll, den ligger dock runt 1,60 exkl moms hos den billigaste grosssiten. På byggmarknaden? Ja... men då har du en helt annan typ av FK, jag har vid ett fåtal tillfällen arbetat med den och den är mer svårskalad, stelare och har betydligt högre friktion. Detta gäller även andra typer och kabel, dosor och framförallt slang.
    Någon dold rabatt har vi inte och jag tror inte det förekommer i vår sektor i någon större utsträckning, däremot har grossisterna detta system mot sina leverantörer.

9. B

behörig elinstallatör

Medlem
    Ja, visst kan man köra på kilometerdebitering. Vi har den ksotanden för att täcka bilkostanden. Att servicebilen skall vara påfylld, vad bilen ksotar i värdeminskning, kassaktion av material samt försäkring, drivmedel, skatt, hyllsystem i bilen. Egentligen är 250kr exkl. moms alldeles för lite, vi skulle egentligen behöva ha iaf 300kr exkl. moms för att täcka våra kostander för bilarna. Det är lite olika, oftast debiterar vi nog två servicebilar i det fallet om jag skall vara helt ärlig vilket vi på vårt företag alltid är för vi tror att det lönar sig.
    Man kan ju inte veta om ett jobb blir klart på dessa fyra timmar och man kan ju inte direkt åka hem och sen se till att ta det på en "ny" arbetsdag. Vissa kunder får saker billigare och vissa får saker dyrare. Skulle man ha det helt rättvist hade vi fått höja timpengen. Det kan dock nämnas att vi väldigt sällan får klagomål för hur vi hanterar arbetstid, servicebilar, materiel etc. Vilket är ett gott tecken.

10. Fruppe
    Medlem · Stockholm · 491 inlägg

Fruppe

Medlem
    Mycket bra skapad tråd och skrivet av behörig!!!

11. A
    Medlem · Blekinge · 9 005 inlägg

andersmc

Medlem
    Det är inte så konstigt. Antingen så har Jula duktiga inköpare, som lyckats få tag på de där sladdarna till ett väldigt bra pris. Eller så är det helt enkelt sättvaror. Jula säljer dem med förlust för att dra kunder till sin butik.

12. A
    Medlem · Blekinge · 9 005 inlägg

andersmc

Medlem
    Det är helt acceptabelt. Om du lyckas hålla dig jäms med övriga konsumentpriser så tycker jag att ditt procentuella påslag inte spelar någon roll. Då gör ju både du och kunden en bra affär.

13. snickarboden
    Medlem · Skåne · 4 736 inlägg

snickarboden

Medlem
    Rörande servicebil så skall man inte glömma p-avgift som i en del större städer kan springa upp i rätt stora pengar *suck*

/Kent

14. Nimajneb
    Medlem · Blekinge · 12 092 inlägg

Nimajneb

Medlem
    ..och så tar vi ett exempel från verkligheten istället, saxat från en annan tråd..... eller vi kanske skulle ta några hundra exempel till som alla kan gotta sig år...

"- Offerten som han även den hade på Mail sa bara att arbetet skulle utföras 1 veckan i oktober, timpris, bilersättning tillkommer och att jobbet bör kunna utföras på en dag.

Fakturan sa, 28km körning a 50kr/mil... men vi kollade Eniro och avståndet tor är 16km
    Timmarna var 8h, men killen hade varit där från 8.30-15.30 inkl 30 min lunch
    Servicebil 250kr
    FK 100m 20% rabatt.... 8kr/m"

15. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 500 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    behörig elinstallatör skrev [​IMG]

Känner att jag måste sticka ut hakan här.

Hur kan det vara acceptabelt att elfirman skall göra ett pålägg på 30% på materialet.
    Det är ju inte fråga om säsongsvaror som man köper i modeshoppen.

Det är relativt enkla bulkvaror, helt igenom standardiserade som är lika i alla byggen.
    Elsladd, rör/slang, uttag och brytare. Helt igenom standardiserade saker.

Skulle du handla bensin om macken la på 30%, eller mjölk om ICA-handlaren gjorde det?

När jag byggde mitt senaste (sista?) hus stod det i kontraktet att jag fick byggarens rabatter, och att han la på 7% på allt material.
    Det tycker jag var rimligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.