Hej.

På industrin jag jobbar på brukar vi säkra upp ett snäpp eller två för att hitta var det smäller, alternativt skjuta bort felet, i en belysningsslinga med en massa armaturer kors och tvärs.
Gammal fabrik så det är svårt att klättra runt och leta.
Alltså, om det normalt sitter en tia där som ryker på en gång så stoppar vi i en 16A och ser vad som händer.

Vad anser ni om detta? Fler som gör såhär?

Om man har lite pyroman i sig så, ja, varför inte? Inget jag praktiserar på mitt jobb kan jag säga (träindustri).

P.S. Detta är ett forum för konsumenter egentligen, när det gäller yrkesfrågor titta här i stället www.fluxio.se

Det som väl kanske är lite farligt med den metoden, är att OM det inte smäller någonstans, så kanske man tror sig ha skjutit bort felet, går runt och tittar osv. Allt medans det fortsätter att matas ut kanske 30 - 40 Ai dina 1,5 kvmm trådar, lagom för att säkringen inte löser på en stund. Då kan det börja brinna någonstans där du inte ser det.

9 gånger av tio är felet säkert såpass "binärt" att det smäller även med den större säkringen, ingen skada skedd, men den 10e gången kan det gå illa.

Knappast en metod att rekommendera "allmänheten" men VET man att man har kollen så fungerar det i bland. Men det ska nog ses som en nödlösning, det kan ju gå riktigt.

Ska det skjutas sönder så gör det med sådana saker som är gjorda för det. Markkabel har jag varit med att söka fel med sådan utrustning. Men i belysning skulle du nog slå sönder alla armaturer.

I gamla lysrörsinstallationer har jag provat detta och hittat fel men knappast något jag rekommenderar.

Låter lite som att varva en bilmotor till 18 000 RPM för att sota ur den. :thumbdown:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.