Berätta om och när ni använder ändhylsor, eller om ni aldrig använder det.
Motivera varför.

Vid anslutning av RK-ledare i plint som saknar "hissklämma". D.v.s. där plinten består i en skruv som skruvas mot ledaren. Blir lätt väldigt dålig anslutning där annars.

Ledare som ofta kopplas om, t.ex i CEE-don. Jag använder dem faktiskt ofta i anslutningskablar.

+1

Elaka skruvar skär av kardelarna.

Protte

Alltid på RK, undantagslöst....

Alldeles för sällan, när man jobbade med att bygga apparatskåp så gjorde man alltid det, men i "standard"-installation så slarvar man, tyvärr

• Gilla
Frejan78
  • Laddar…
Sällan, använder mycket lite av dom fintrådiga ledarna och har då inget behov.

Jag är böjd att hålla med Snaggletooth lite. Ändhylsor nästan alltid när det är RK. Jag kör det mer och mer. Undantagslöst i elcentraler där jag alltid kopplar inre förbindelse med RK. Vad använder du, elmont?

//Patrik

Dom gånger jag kopplar i centraler är det oftast mindre centraler och för dom använder jag det jag har till hands oftast FK. Är det större centraler/apparatskåp köps dom färdigkopplade, det är billigare än om jag ska stå och koppla. "Skåpbyggare" brukar vara billigare än "elektriker", samt dom har allt som behövs "på hyllan".

Så om du måste komplettera med en dvärgbrytare och dra en fas till den eller installera en JFB på en gängsäkringcentral, då kör inte du med RK 6 utan FK?

//Patrik

Jo, MK eller RK men eftersom det alltid är hissklämmor så har jag inget behov av hylsor.

I huvudbrytaren brukar det inte vara hissklämmor... tyvärr! I den följer det ju dock med anslutna ledare (med ändhylsor) så i ett normalt centralmontage med hager normprodukter finns väl inget jätte-behov av ändhylsor.

När man ska skruva i och ur en RK6 i en trång central så uppskattar man om det sitter ändhylsor...

Sent from my HTC One X using Byggahus

Jag tycker att om inte annat ser det prydligare ut och enklare att få i ändarna. ( inte på e, fk ).
Offtopic ;
Läste detta inlägg igår kväll ,idag kl 16:10 hade ja fått trådat o märkt nåra tåtar,börja rota o insåg att lådan me hylsor står i verkstan 10 mil bort. Murhpys lag. Ser inget vidare ut när allt annat i centralen är mont med ändhylsor.

• ImageUploadedByByggahus.se1351278049.829227.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Normalt så använder jag alltid ändhylsor på RK, maskinkabel mm. Jag arbetar som industrielektriker. Jag använder dom även på FK på N & PE anslutninga i normcentraler efter som det alldrig är hissklämmor där.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.