Medlem
· Västernorrland
· 20 inlägg
Berätta om och när ni använder ändhylsor, eller om ni aldrig använder det.
Motivera varför.
Motivera varför.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ledare som ofta kopplas om, t.ex i CEE-don. Jag använder dem faktiskt ofta i anslutningskablar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
+1
Elaka skruvar skär av kardelarna.
Protte
Elaka skruvar skär av kardelarna.
Protte
Alltid på RK, undantagslöst....
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Jag är böjd att hålla med Snaggletooth lite. Ändhylsor nästan alltid när det är RK. Jag kör det mer och mer. Undantagslöst i elcentraler där jag alltid kopplar inre förbindelse med RK. Vad använder du, elmont?
//Patrik
//Patrik
Dom gånger jag kopplar i centraler är det oftast mindre centraler och för dom använder jag det jag har till hands oftast FK. Är det större centraler/apparatskåp köps dom färdigkopplade, det är billigare än om jag ska stå och koppla. "Skåpbyggare" brukar vara billigare än "elektriker", samt dom har allt som behövs "på hyllan".
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Så om du måste komplettera med en dvärgbrytare och dra en fas till den eller installera en JFB på en gängsäkringcentral, då kör inte du med RK 6 utan FK?
//Patrik
//Patrik
I huvudbrytaren brukar det inte vara hissklämmor... tyvärr! I den följer det ju dock med anslutna ledare (med ändhylsor) så i ett normalt centralmontage med hager normprodukter finns väl inget jätte-behov av ändhylsor.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
När man ska skruva i och ur en RK6 i en trång central så uppskattar man om det sitter ändhylsor...
Sent from my HTC One X using Byggahus
Sent from my HTC One X using Byggahus
Medlem
· Västra götaland
· 26 inlägg
Jag tycker att om inte annat ser det prydligare ut och enklare att få i ändarna. ( inte på e, fk ).
Offtopic ;
Läste detta inlägg igår kväll ,idag kl 16:10 hade ja fått trådat o märkt nåra tåtar,börja rota o insåg att lådan me hylsor står i verkstan 10 mil bort. Murhpys lag. Ser inget vidare ut när allt annat i centralen är mont med ändhylsor.
Offtopic ;
Läste detta inlägg igår kväll ,idag kl 16:10 hade ja fått trådat o märkt nåra tåtar,börja rota o insåg att lådan me hylsor står i verkstan 10 mil bort. Murhpys lag. Ser inget vidare ut när allt annat i centralen är mont med ändhylsor.
Normalt så använder jag alltid ändhylsor på RK, maskinkabel mm. Jag arbetar som industrielektriker. Jag använder dom även på FK på N & PE anslutninga i normcentraler efter som det alldrig är hissklämmor där.