Ska efter renocering byta till en eldriven ringklocka som går på 8-12V. Funderar på hur svårt detta är att göra själv och hur det brukar se ut.

Jag tänker att jag får dra en kabel från kopplingsdosan upp till tak bakom taklisten och bort till ringklockan enligt röd linje på första bilden. Är detta ett lämpligt tillvägaggångssätt?

Sen behöver jag också hitta en transformator så ryms i den lilla kopplingsdosan så att jag kan konvertera 240v till 12v. Det känns ju onödigt att sätta transformator i elcentralen på hela kretsen…

Någon kunnig som gjort liknande jobb tidigare och hur det bör se ut?

OBS! Sladdarna på bilden år enbart för att driva knappen på utssidan. Tidigare har det vart en batteridriven inomhusenhet monterad till skaddarna

• Entréhall med blå dörr, taklampa och röd linje i taket som visar planerad kabeldragning till eldriven ringklocka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två vita kablar hänger från en rund öppning i väggen nära taket, bredvid ett fönster, för installation av en eldriven ringklocka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
maah maah skrev:
Inte ett svar på din fråga. Men jag hade satt ett uttag där doslocket sitter och kört trådlöst.
Mottagaren sätter du i vägguttaget och sen en trådlös tryckknapp på utsidan.

Jag har den här från Amazon som fungerar väldigt bra. Har en "naturlig" ringsignal om man önskar det.
[länk]
Hej och tack för tipset. Glömde nämna det att vi är ute efter en mer klassisk stil och då verkar det bara vara 8-12 volt som gäller.

https://www.sekelskifte.com/product/ringklocka-dorrklocka-retro

maah maah skrev:
Då är jag med!
Trafos för montage i dosa (små elektroniska) brukar ha en begränsning på max 2 meter kabel på sekundärsidan.
[länk]

Det är nog därför man använder klassiska ringledningstrafos till dörrklockor.
(Gissar lite då jag inte är elektriker)
Intressant! Har kikat på den tidigare också men var osäker på om den passade till ringklocka. Står inget om 2m begränsning på hemsidan men jag kan ju ställa frågan och kolla! Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.