Hej,

Jag har köpt en taklampa från Claes Ohlsson, modell Sputnik med 6 armar. Jag undrar nu om jag kan koppla in den i mitt uttag i taket?

Är uttaget i taket jordat eller ojordat?
Är taklampan Sputnik jordad eller ojordad?

• Takuttag med tre hål för anslutning av lampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sputnik taklampa etikett med produktinfo, CE-märkning och färgade kablar för anslutning.
    Skapa konto
Purre
Ditt uttag är ett ojordat kronuttag.

• Gilla
J-banan och 2 till
  • Laddar…
Ditt uttag i taket är ojordat. Det innebär att du ska ha ojordade vägguttag i hela rummet. Stämmer det?

Lampan är avsedd att skyddsjordas. Det innebär att du ska sätta en jordad stickpropp på den av denna modell. Den passar i ditt uttag.

Jordad stickpropp med tre ledningar syns på bilden, avsedd för att skyddsjorda en lampa enligt beskrivningen i inlägget.
Skapa konto

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Om jag sätter en sån stickkontakt på taklampan så passar den i uttaget i taket. Men är det säkert att blanda en jordad stickkontakt med ett ojordat uttag?

Fairlane
D DesignaHemma skrev:
Om jag sätter en sån stickkontakt på taklampan så passar den i uttaget i taket. Men är det säkert att blanda en jordad stickkontakt med ett ojordat uttag?
Ja, på samma sätt som du kan koppla in något annat jordat i ett ojordat uttag.
Det förutsätter dock att hela rummet är ojordat, dvs alla uttag i tak och alla vägguttag.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jord ansluts enbart om det finns ett jordstift i lamputtaget, inte annars.

J Josth skrev:
Jord ansluts enbart om det finns ett jordstift i lamputtaget, inte annars.
Så jag ska inte ansluta min lampa i det uttaget?

Jo det går bra om också vägguttagen är ojordade i rummet som sagts ovan.

Lampan är helt i metall, finns ingen risk för att den blir strömförande?

Jo visst finns det en liten liten risk att den skulle kunna bli strömförande men de gamla elinstallationsreglerna godkände förut ojordade armaturer i metall. Idag är de flesta dubbelisolerade istället.

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, på samma sätt som du kan koppla in något annat jordat i ett ojordat uttag.
Det förutsätter dock att hela rummet är ojordat, dvs alla uttag i tak och alla vägguttag.
Hela rummet är ojordat. Vägguttagen har bara stickhål i plats. Dock finns ett uttag på väggen som är gammaldags med såna där plast grejer över hålen så man måste trycka upp dem innan man får i kontakten. Är de också ojordade?

J Josth skrev:
Jo visst finns det en liten liten risk att den skulle kunna bli strömförande men de gamla elinstallationsreglerna godkände förut ojordade armaturer i metall. Idag är de flesta dubbelisolerade istället.
Hur stor är risken tror du? Och hur farligt är det? Förlåt för alla frågor. Jag är helt okunnig så behöver verkligen råd!

Japp, ojordade så länge uttaget saknar jordbleck.

• Gilla
DesignaHemma
  • Laddar…
D DesignaHemma skrev:
Hur stor är risken tror du? Och hur farligt är det? Förlåt för alla frågor. Jag är helt okunnig så behöver verkligen råd!
En ny lampa som man köper på ClasOhlson ska vara rejält tillverkad risken är verkligen minimal. Sedan är det alltid bra att låta installera en jordfelsbrytare hemma vid elcentralen, det ger mycket ökad säkerhet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D DesignaHemma skrev:
Hela rummet är ojordat.
Det finns två villkor här:
- Rummet skall ha rätt slags uttag.
- Armaturen skall ha rätt slags stickpropp.

Du säger att rummet or jordat. Det är ok. Rummet ska antingen vara ojordat i sin helhet, eller jordat med jordade vägguttag. Antingen eller alltså, inte en blandning av jordade och ojordade uttag.

Helt oberoende av rummet så ska armaturen har rätt stickpropp, en jordad stickpropp i detta fall. Den ska kunna flyttas mellan rum med ojordade uttag eller andra rum med jordade uttag. Passar stickproppen i uttaget så är det ok.
D DesignaHemma skrev:
Dock finns ett uttag på väggen som är gammaldags med såna där plast grejer över hålen så man måste trycka upp dem innan man får i kontakten. Är de också ojordade?
Ja

D DesignaHemma skrev:
Uppfyller du de enkla reglerna om rätt uttag i rummet och rätt stickpropp på lampan så har du gjort vad du ska. Du har fått en del korta förvirrande svar i tråden, men det är dessa enkla regler du ska följa.

Sedan kan man orda en hel del om risker. Ojordade uttag i rummet innebär att rummet inte får ha något ledande material som har kontakt med skyddsjord eller moder jord. Det ska vara helt isolerat från all form av jord. Därför "behövs" inte skyddsjordade uttag. Med tiden kanske det inte är riktigt sant längre. Du kanske t.ex har vattenradiatorer i rummet som har kontakt med jord. Det är inte bra. Men kommer du att nå mellan armaturen och denna vattenradiator?

• Gilla
DesignaHemma och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.