Elko "fjällvit" är gulare än "renvit".B blork skrev:
Vi har "renvit" och den serien funkar med S0500-N (vit på riktigt, inte som pissgul S 0502-Y).
RS-serien finns i tre färger
Utforska RS-serien, tillgänglig i tre olika färger, var och en utformad för att möta specifika designbehov och estetiska förhållanden i moderna och traditionella miljöer.
- RS Renvit (RAL 9003) är utvecklad för att harmonisera dagens färgstandard som främst syns i moderna fastigheter och nyproduktion. RAL 9003 motsvarar den numera vanligaste vita färgen hos moderna undertaksplattor, väggmoduler och väggfärg. Även standard på lister, dörrar, fönsterkarmar samt på lackerade ventilations- och inneklimatprodukter har under senare år gått över från tidigare RAL 9010 till RAL 9003.
- RS Svart (RAL 9005) har tillkommit som modernt komplement till de mer traditionellt ljusare kulörerna. De mattsvarta produkterna kan skapa spännande kontraster till vita och jordnära toner och blidra till det där extra i inredningen. I motsats kan de bli ett lugnt och avslappnat element i rummet där de subtilt smälter in i mörkare väggfärger.
- RS Fjällvit (RAL 9010) – passar miljöer där dörrar, lister och andra detaljer finns i NCS S 0502-Y eller NCS 0502-Y. RS fjällvit finns fortfarande tillgänglig i fullsortiment. Fjällvit är ett etablerat inslag i svenska hem och den mer äggvita kulören kommer även framledes pryda sin plats i ROT-projekt och i äldre fastigheter.
Svårt fall. Vårt hus är från 2005 och antagligen har existerande kontakter gulnat med tiden? På denna väggen är det "äggvit" färg. Elkontakten är väldigt gul och doslocket som jag själv satt där är helvit.K Kardan79 skrev:Elko "fjällvit" är gulare än "renvit".
Vi har "renvit" och den serien funkar med S0500-N (vit på riktigt, inte som pissgul S 0502-Y).
RS-serien finns i tre färger
Utforska RS-serien, tillgänglig i tre olika färger, var och en utformad för att möta specifika designbehov och estetiska förhållanden i moderna och traditionella miljöer.
- RS Renvit (RAL 9003) är utvecklad för att harmonisera dagens färgstandard som främst syns i moderna fastigheter och nyproduktion. RAL 9003 motsvarar den numera vanligaste vita färgen hos moderna undertaksplattor, väggmoduler och väggfärg. Även standard på lister, dörrar, fönsterkarmar samt på lackerade ventilations- och inneklimatprodukter har under senare år gått över från tidigare RAL 9010 till RAL 9003.
- RS Svart (RAL 9005) har tillkommit som modernt komplement till de mer traditionellt ljusare kulörerna. De mattsvarta produkterna kan skapa spännande kontraster till vita och jordnära toner och blidra till det där extra i inredningen. I motsats kan de bli ett lugnt och avslappnat element i rummet där de subtilt smälter in i mörkare väggfärger.
- RS Fjällvit (RAL 9010) – passar miljöer där dörrar, lister och andra detaljer finns i NCS S 0502-Y eller NCS 0502-Y. RS fjällvit finns fortfarande tillgänglig i fullsortiment. Fjällvit är ett etablerat inslag i svenska hem och den mer äggvita kulören kommer även framledes pryda sin plats i ROT-projekt och i äldre fastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fattar ju att det kan bli svårt att matcha elkontakten men äggvit som väggen borde ju finnas? Så fjällvit kanske?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 692 inlägg
Jag målade våra lock, det är inte ett alternativ?
Jag köpte doslock utan större eftertanke och satte upp på väggar målade i 0502Y. Doslocken har nästan exakt samma färg. Inköpta på Hornbach eller Biltema 2012 så ingen större vägledning tyvärr för dig.B blork skrev:Svårt fall. Vårt hus är från 2005 och antagligen har existerande kontakter gulnat med tiden? På denna väggen är det "äggvit" färg. Elkontakten är väldigt gul och doslocket som jag själv satt där är helvit.
[bild]
Fattar ju att det kan bli svårt att matcha elkontakten men äggvit som väggen borde ju finnas? Så fjällvit kanske?
Lite i samma sits. Nån som vet om Schneiders Electrics lock? Står bara vit på deras hemsida. https://www.se.com/se/sv/product/IM...ättning-blisterpack-1-st-per-förpackning-vit/
Jag skulle föreslå pröva på Hornbach (eller Bauhaus?) av det enkla skälet att säljer serier av minst åtta oberoende tillverkare. Så även vad gäller doslock borde de ha många varianter och kanske färger att titta på.F Fideliox skrev:
Klicka här för att svara