Ja, som rubriken säger, det låter ju helt knasigt men har testat detta fram och tillbaka ett antal gånger nu.
Jag har en dränkbar vattenpump i en damm inkopplad på en timer i garaget. Ville göra det lite mer fjärrstyrningsbart, så kopplade in den med en Plejd smartplug. När jag kopplade in pumpen i Plejdpluggen så löste jordfelsbrytaren ut. Återställde den och testade igen - samma sak. Återställde JFB igen och testade utan Plejpluggen - då fungerade det. Testade återigen med Plejdpluggen, men denna gång vände jag på pluggen så fas/nolla bytte plats. Då fungerade det.
Tänkte att det måste varit något tillfälligt fel så testade att vända tillbaka pluggen - då löste JFB igen.
Och till saken hör också att JFB löste ut även när Plejdpluggen var i OFF när pumpkabeln kopplades in.
Så för att summera - JFB löser bara ut när Plejdpluggen är inkopplad mellan JFB och pump, med fas/nolla vända på ena hållet, och oavsett om Plejdpluggen är i läge ON eller OFF.
Jag fattar ingenting, det låter verkligen som att detta borde vara omöjligt. Har någon några teorier? Jag har nu haft den inkopplad några veckor med pluggen på "rätt" håll utan problem (testade att vända på den häromdagen igen, och JFB löste ut igen, så vände tillbaka).