1 316 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Frågor om timpris
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Jag har funderat likadant.B Blondino66 skrev:
Det man kan tima är väl tvätt/disk.
Sen kan man ju i en del fall ställa tex VVB och värme så att den går ned lite under de dyraste timmarna (som en schablon) och dra upp värmen lite mer under de "billiga" timmarna: Men då vill det till att huset är välisolerat så det finns en viss värmetröghet.
Annars är väl just Elbil/disk och tvätt det som kan styra priset - är också nyfiken på hur dom som har timpris upplever det: Blir det en stor skillnad. Och skulle det vara billigare även om man bara har en eller två större förbrukare som man styr och bara "kör på" med resten ?
Moderator
· Stockholm
· 57 777 inlägg
Det beror nog lite på om du kan styra förbrukningen till "bra tider". Har inte undersökt djupt själv. Men har uppfattat att med rätt styrsystem så kan du får bergvärmen att värma upp lite onödigt högt när elen är billig, och kanske tillåta något lägre temp än önskat när elen är dyr. Visserligen kommer värmeläckaget ut från huset att öka när det är onödigt varmt. Men om den läckta energin då är billig så kan det ändå vara lönsamt, att kunna minska uppvärmningen under dyrtid.
Men jag inbillar mig att det i bästa fall kan handla om att sänka uppvärmningskostnaden med kanske 10%. Har som sagt undvikit att fördjupa mig.
Och kan du låta tvätt o diskmaskin köra på natten när elen är nästan gratis (tror jag), så ger det en märkbar besparing.
Men jag inbillar mig att det i bästa fall kan handla om att sänka uppvärmningskostnaden med kanske 10%. Har som sagt undvikit att fördjupa mig.
Och kan du låta tvätt o diskmaskin köra på natten när elen är nästan gratis (tror jag), så ger det en märkbar besparing.
För mig blev det dyrare med timpris än det rörliga månadspriset både 2023 och 2024.
Familj med två.små barn och vi båda slutar jobbet klockan 16. Därefter skall mat lagas, barn tvättas kläder tvättas med mer. Med andra ord svårt att anpassa förbrukningen.
Familj med två.små barn och vi båda slutar jobbet klockan 16. Därefter skall mat lagas, barn tvättas kläder tvättas med mer. Med andra ord svårt att anpassa förbrukningen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 638 inlägg
Vi låg på 10-15% (snitt 12) under rörligt pris när vi hade laddhybrid.
Nu med elbil har vi 10-30% (snitt 19) under rörligt.
Jordvärmepump med en Ngenic Tune som styr efter pris.
Värmepumpen gör varmvatten klockan 04 vilket räcker hela dagen i 98% av fallen.
Kör oftast diskmaskinen på natten, även tvättmaskinerna.
Elbilen körs inte jättemycket utan laddas oftast när elen är billig.
Årligt förbrukning ca 14000kWh varav 2000kWh elbil.
Nu med elbil har vi 10-30% (snitt 19) under rörligt.
Jordvärmepump med en Ngenic Tune som styr efter pris.
Värmepumpen gör varmvatten klockan 04 vilket räcker hela dagen i 98% av fallen.
Kör oftast diskmaskinen på natten, även tvättmaskinerna.
Elbilen körs inte jättemycket utan laddas oftast när elen är billig.
Årligt förbrukning ca 14000kWh varav 2000kWh elbil.
Svårt att säga, en del kan tjäna på ett byte till timpris utan att flytta någonting, för andra ökar kostnaderna, så det beror ju rätt mycket på hur just din förbrukning ser ut om det blir någon besparing alls.
Kollade mina siffror under några år och då sparade det ungefär en tusenlapp per år med timpris. Ingen elbil och enda ändringen är att jag har ställt värmepumpen så att varmvattenproduktionen går i ekonomiläge under dagtid. För övrigt ingen jakt på billiga timmar.
Kollade mina siffror under några år och då sparade det ungefär en tusenlapp per år med timpris. Ingen elbil och enda ändringen är att jag har ställt värmepumpen så att varmvattenproduktionen går i ekonomiläge under dagtid. För övrigt ingen jakt på billiga timmar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Har du fortfarande timpris då? Alla får väl effekttaxa snart. Man kan väl inte ha både timpris och effekttaxa?
Effekttaxan har en slags timpris i att effekttopparna är billigare på natten. Timpriset är annars lågt.
Så det är effekttopparna du ska undvika, främst genom att köra tvätt och disk mm på natten. Måste man köra en tvätt på dagen kan man starta tvätten kanske en kvart innan hel timme så att uppvärmningen fördelas på två olika timmar av dygnet.
Finns det en app som kan tala om i realtid att nuvarande timme riskerar att hamna på topplistan? Ellevio har ingen, och är inte det minsta intresserade av att hjälpa till.
Effekttaxan har en slags timpris i att effekttopparna är billigare på natten. Timpriset är annars lågt.
Så det är effekttopparna du ska undvika, främst genom att köra tvätt och disk mm på natten. Måste man köra en tvätt på dagen kan man starta tvätten kanske en kvart innan hel timme så att uppvärmningen fördelas på två olika timmar av dygnet.
Finns det en app som kan tala om i realtid att nuvarande timme riskerar att hamna på topplistan? Ellevio har ingen, och är inte det minsta intresserade av att hjälpa till.
”Tyvärr hänger effekttariff och timpris ihop lite ändå. Flyttar man för stor effekt till en timme med lågpris kan det innebära en effekt topp och därmed extrakostnad. Lägst kostnad för effekten får man ju jämnare man kan få belastningen över dygnet. En kombination av effektövervakning/effektpris och koll av timpris är inte lätt tro jag.coconut skrev:
Livet är tufft😊
Vi har haft effektavgift i många år. Tror Karlstads energi var en av de första på banan. Samtidigt tog de bort säkringsavgiften. Betalar alltså för max medeleffekt under värsta timmen i månaden, och under vintern även en högeffektsavgift för den värsta timmen vardagar 6-18. Jag har även timtaxa. Bilen laddas bara nattetid 22-06, för då är oftast elen billigast + frånvaro av högeffektavgift. Dessutom är det mycket praktiskt att ladda på natten då man inte behöver bilen...
Nå, jag har bokfört hur mycket jag sparat på timtaxa. Vi har bergvärme som styr "till en del" på timpriset. I övrigt använder vi el när vi vill, utan tanke på vad det kostar. Besparingen ligger på ett par hundra i månaden. En del kalla månader har det blivit en 400 tror jag (har inte siffrorna framme) andra sommarmånader har det blivit kanske 20:- eller till och med sexti spänn dyrare. Så, inga stora summor.
Jag har lastbalansering (effektvakt) på billaddningen så att huset aldrig drar mer än 14 A på vintern, vilket ger effekttoppar på 9 kW cirkus. Högeffekten ligger aldrig på mer än tre. Nu har jag ställt ner till 12 A, vilket räcker för sydlandsväder.
Så visst går det att kombinera...
Nå, jag har bokfört hur mycket jag sparat på timtaxa. Vi har bergvärme som styr "till en del" på timpriset. I övrigt använder vi el när vi vill, utan tanke på vad det kostar. Besparingen ligger på ett par hundra i månaden. En del kalla månader har det blivit en 400 tror jag (har inte siffrorna framme) andra sommarmånader har det blivit kanske 20:- eller till och med sexti spänn dyrare. Så, inga stora summor.
Jag har lastbalansering (effektvakt) på billaddningen så att huset aldrig drar mer än 14 A på vintern, vilket ger effekttoppar på 9 kW cirkus. Högeffekten ligger aldrig på mer än tre. Nu har jag ställt ner till 12 A, vilket räcker för sydlandsväder.
Så visst går det att kombinera...
Det känns lite som att effektavgiften kommer i konflikt med syftet med timpris. Där är ju syftet att motivera användarna att flytta sin förbrukning. Medan effektavgiften syftar till att man ska jämna ut sin förbrukning, samt flytta till natten.
Effektavgiften kommer väl fungera lite olika beroende på nätägaren. Så det får man nog kolla upp.
Är du inte beredd på att göra något själv och bara att automatiken löser det så finns nog inget att spara.
Effektavgiften kommer väl fungera lite olika beroende på nätägaren. Så det får man nog kolla upp.
Är du inte beredd på att göra något själv och bara att automatiken löser det så finns nog inget att spara.
Klicka här för att svara