Byggahus.se

Hur ska man koppla denna varvtalsregulator?

1. S
    Bannad · Gävleborg · 620 inlägg

Stadsfiskalen

Bannad
    Vi håller på att koppla in denna varvtalsregulator och i dagsläget har jag ingående fas på pil upp och fas från fläkten på vågen med en pil igenom. Jord och nolla går direkt till fläkten. Just nu fungerar varvtalsregulatorn som en strömbrytare bara. Hur skulle jag ha kopplat?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Varvtalsregulator.jpg

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är en hel modul du har , med någon form av vridmoj som du ställer farten med ,
    kan det vara så att det internt kopplat , så noll måste gå in på plint noll ,
    prova med att koppla in nollorna på på plinten och se vad som händer ,
    Är det inte fler tampar som ska kopplas in , tänker på regleringen

3. S

Stadsfiskalen

Bannad
    Exakt, som en dimmer med en ratt som man kan reglera varvtalet.

Menar du att jag ska koppla in ingående nolla på vänster nolla, och nollan från fläkten på den högra nollan?

Enligt kopplingsschemat ska ju inga fler tampar in? Eller ser jag fel?

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    det framgår inte om det finns någon intern nollkoppling men värt att prova ,
    var sitter reglerratten ? på framsidan av fläkten och dom bitarna bakom plåten

5. S

Stadsfiskalen

Bannad
    Reglerratten sitter på framsidan, samma som en dimmer.

6. S

Stadsfiskalen

Bannad
    Nu har jag kopplat ingående fas på pil upp, inget på pil ner. Ingående nolla på vänster nolla, nolla från fläkt på höger nolla. På den sista (vågen med en snedpil) har jag fasen från fläkten. Jorden går direkt upp till fläkten utan inkoppling i varvstalsregulatorn.

Fläkten fungerar fortfarande som en strömbrytare. Det är full fart så fort jag drar i ratten. Jag har även testat att justera trimpotientimetern men oavsett hur jag reglerar den eller ratten går fläkten med högsta hastighet.

Börjar bli frustrerad.

7. E
    Medlem · Skåne · 10 179 inlägg
    Är varvtalsregulatorn kompatibel med din fläktmotor?
    Testa regulatorn genom att ansluta en vanliga glöd- eller halogenlampa.

8. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 507 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Om inte regulatorn är trasig så kan den vara gjord för en motor med högre effekt. Vad säger specarna på regulator och motor?

9. S

Stadsfiskalen

Bannad
    Hur vet jag om den är kompatibel? Det är en mekanisk frånluftsfläkt som sitter på taket. Den borde väl vara kompatibel? Fläkten ligger på 75 watt och den här regulatorn är för fläktar upp till 110 watt.

10. S

Stadsfiskalen

Bannad
    Hur testar man enklast en varvtalsregulatorn med en glödlampa?

11. E
    Koppla in glödlampan istället för motorn. Regulatorn fungerar som en traditionell dimmer.

12. S

Stadsfiskalen

Bannad
    Jag kopplade bort en strömbrytare i huset och testade varvtalsregulatorn där istället. Satte fas på pil upp och den andra färgen på vågen med pil i. Rätt? Det som hände var att den fungerade som en strömbrytare igen utan att ändra något med ljuset, oavsett hur jag vred.

Är varvtalsregulatorn trasig då?

13. E
    Om det var en dimbara lampa du testade med, så verkar det som din regulator är defekt.

14. A
    Medlem · Stockholms län · 9 435 inlägg

Avemo

Medlem
    Testet var rätt under förutsättning att det var glödlampor eller halogenlampor inkopplade och inte lågenergilampa eller LED. Och det låter väldigt mycket som att regulatorn inte fungerar. Är den ny?

• Laddar…
  15. M
    Tillbyggare · Skåne · 186 inlägg

MoggeS

Tillbyggare
    Vad är det för fabrikat/modell på varvtalsregulatorn? Finns en del med 0-läge (skruv under vredet för att justera min varvtal)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.