Vad uppskattar ni kostnaden för arbete och materiell att låta en elektriker riva ut detta och istället installera en komplett Hager normcentral med huvudbrytare, jordfelsbrytare och motsvarande antal dvärgbrytare? (gissar att elektrikern använder en förmonterad central och kompletterar den med några grövre säkringar för t.ex. garaget) Även organisering av de kreativa kabeldragningar som synes ska såklart åtgärdas av denna elektriker.
elcentral.jpg
Och - ja - detta är det värsta jag sett hittills ;)

Vi betalade typ 10' efter ROT för att byta central av ungefär den storleken.

Jag skulle betala MAX det för bytet INNAN ROT

Det är ju inte bara ett byte till nyare material utan även en en uppgradering av elanläggningen med några jordfelsbrytare, Det höjer elsäkerheten kraftigt jämfört med befintlig inst.

I det här fallet kan även en besiktning av elanläggningen vara på sin plats, eftersom det kan finnas mer "hempul" ute i gruppledningarna

Redigerat:
Såg nu att elmätaren sitter ju monterad direkt på brännbart trä, vad jag kan se helt utan eget bakstycke. Lär jag ha ut nätägaren också för att flytta mätaren till en gipsskiva? Åker jag på att betala det trots att det bevisligen är nätägaren som har monterat den felaktigt?

Och vad får dig att ro att en elmätare måste sitta på nått obrännbart?

• Gilla
alphonsee
  • Laddar…
Om elmätaren blir så varm att det bedöms som farligt att ha den i närheten av brännbara material så har man nog andra, större problem :)

Börjar man väl riva där så byter man lämpligen till en ny mätartavla dock.
Byte av mätartavla/flytt av mätare görs av din elektriker i samråd med nätägare.

elmont skrev:
Och vad får dig att ro att en elmätare måste sitta på nått obrännbart?
ELSÄK-FS 1999:5, 515.1
Har jag tolkat som att elmateriell ska ha bakstycke om de monteras på brännbar yta. Men jag kan naturligtvis ha feltolkat.

I detta fallet är det ingen tvekan om att man byter mätartavla, det är inget som man behöver tänka på som privatperson mer än att säga att man vill ha det gjort, sen sköter elektrikern resten.
Det är ca 8 timmars arbete att byta allt här. Kostnaden beror på vad man väljer för material...

zwanzig, det som elmätare "normalt" skruvas fast på är nån typ av plywoodskiva, även om mätartavlorna oftast är av plåt så är den del som man fäster mätaren på av trä. Normalt sätter man även centraler på det underlag som väggen i övrigt består av oavsett om det är brännbart eller ej.

Den regeln, som fortfarande finns kvar i dagens regler, verkar vara något de flesta regelmässigt obstruerar mot ;).

Man blir ju tvingad pga att det inte finns en enda mätartavla där man monterar mätaren på nått annat än trä.

Eldon hade trä tidigare...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.