Måste en handdukstork anslutas på en viss höjd? Det gäller ett badrum. Minns att i garage brukar elektriker kräva 120 cm från golvet.
Om handdukstorken installeras med fast anslutning, finns det då några diskreta kopplingsdosor, helst infällda, så små som möjligt?
Om handdukstorken installeras med fast anslutning, finns det då några diskreta kopplingsdosor, helst infällda, så små som möjligt?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det finns en standard om eltuttag i badrum som såvitt jag förstår inte är tvingande, utan mer av samma karaktär som att man i ett nybygge bör ha ett uttag per 4m vägg (eller vad nu siffran är).
Fört att slippa ha en ful sladd till torken så kan man välja en tork som har en fast anslutning till väggen, bara ett kabelutsläpp, torkens kopplingdosa direkt mot hålet. Jag vet att LVI har eller har haft sådana i sortimentet.
Fört att slippa ha en ful sladd till torken så kan man välja en tork som har en fast anslutning till väggen, bara ett kabelutsläpp, torkens kopplingdosa direkt mot hålet. Jag vet att LVI har eller har haft sådana i sortimentet.
I mitt fall faller det på att den vattenfyllda handdukstorken ska kompletteras med en elpatron, som givetvis ska ha en halv kabelvinda sladd hängande. Därför får man antingen korta sladden, så att så lite som möjligt syns, eller som du påpekar, välja en tork med integrerad kabeldragning.
Produkter som diskuteras: "kabelvinda"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
Antingen väljer man fast anslutning, då är det bara ett rörutsläpp.
Eller så kan man sätta en a-dosa i närheten och använda sig av en anslutningsdosa, så klipper man kabeln i lagom längd.
LVI som jag oftast monterar har båda typer av anslutning på samma tork, man kan helt enkelt välja, även anslutning uppe, nere eller höger, vänster.
Eller så kan man sätta en a-dosa i närheten och använda sig av en anslutningsdosa, så klipper man kabeln i lagom längd.
LVI som jag oftast monterar har båda typer av anslutning på samma tork, man kan helt enkelt välja, även anslutning uppe, nere eller höger, vänster.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Hur gör man då när handdukstorken har en fast monterad anslutningskabel som inte går att byta? Infälld anslutningsdosa som håller IP44 på lagom höjd?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Jag har själv LVI fast anslutna med dold anslutning i båda våra badrum. Men jag har på flera ställen sett LVI torkar av exakt samma modell men anslutna med en stump kabel istället för dold anslutning.Eyeball skrev:Antingen väljer man fast anslutning, då är det bara ett rörutsläpp.
Det känns ju lite som hela finessen med dem går bort då. Finns det någon rimlig anledning att man väljer anslutning med sladd, när torken stödjer dold anslutning?
Vet man inte vad man vill ha kan man ju sätta ett uttag men det är kanske inte lika bra/snyggt som om man väljer en med dold anslutning. Problemet då brukar vara att folk har så fruktansvärt svårt att bestämma sig 
Elektroniktokig
· Värmland
· 3 inlägg
Att man väljer att ansluta med kabel är ifall man redan har ett badrum och vill ha en handdukstork.hempularen skrev:Jag har själv LVI fast anslutna med dold anslutning i båda våra badrum. Men jag har på flera ställen sett LVI torkar av exakt samma modell men anslutna med en stump kabel istället för dold anslutning.
Det känns ju lite som hela finessen med dem går bort då. Finns det någon rimlig anledning att man väljer anslutning med sladd, när torken stödjer dold anslutning?
Vid renovering eller nybygge är det ju självklart att man väljer dolt, men i ett redan gjort badrum är det svårare...
Ja har man en sådan handdukstork får man göra som du säger. Sen vilken IP-klass beror på vilken zon, men IP44 är ju inte fel.Bo.Siltberg skrev:
Jag brukar använda denna E1437775
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden