Hej!

Jag har börjat klura lite på elen i vårt hus.
Anledningen är främst att när vår värmepump drar igång brukar det blinka till, vad kan det bero på? borde det verkligen vara så?

En annan sak som fått mig att börja fundera på detta med elen är att under senaste halvåret har flera saker hänt, dock säkert inte beroende på det, men man undrar ju ändå.
- först gick ett gäng spottar i köket, varför vet vi inte än fortfarande, transformatorn var det ej
- sen har varmvattenberedaren gått, dvs den delen som värmer upp vattnet. Den är bytt och nu är det ok
- Sen en natt, då drar en siren på larmet i vardagsrummet igång, detta trots att det inte var påslaget. Pratat med larmfirman och de har aldrig varit med om något sådant, men ända tanken de fick var typ att något hänt med kabeln fram till just den sirenen, tex en mus som gnagt eller något..
- sen gick en fas på stolpen som huset går till, bytt propp och allt ok där...
- Nu senast så har diskmaskinens värmedel lagt ner, exakt vad som skett vet jag inte, men den värmer inte vattnet.

Så, idag, i kombination med att det blinkade till och alla dessa prylar har hänt så började jag fundera (rätt el-okunnig så klart) om det kunde vara något mer centralt problem som slår ut prylarna?
samtidigt har vi ju så klart dator/tv osv som har överlevt hittils så kasnke inte riktigt troligt, men måste bara fråga ändå...

Kan det vara något mer centralt el-problem?
kan det vara något som leverantören, dvs Vattenfall för nätet eller Mälarenergi som har själva leveransen gör fel?

//Micke

Gissar att du inte har egen matning till värmepumpen?

jkarlberg skrev:
Gissar att du inte har egen matning till värmepumpen?
Jag märker små blinkningar i lampor när min pump slår igång. All el helt ny enligt konstens alla regler. Tror man får leva med det när man bor på landet.

Jag har upplevt liknande problem och jag kan bara prata från egen erfarenhet, men:

1. Blinkande ljus: i mitt fall har vi haft matning från en servis med en riktigt dålig trafo (en sån där stolptrafo) och ljuset blinkade både nu och då när olika belastningar gick in. Efter den uppryckning man har gjort sedan Gudrun och Per härjade så har de grävt ner ledningarna och satt dit en riktig markbyggd trafo som nu servar oss. Inget blink mer.

2. Jag hade under en period också märkliga händelser med saker som gick sönder. Efter lite analys så visade det sig att leverantören som installerade huvudmatningen till huset inte hade dragit jord-skruven ordentligt (eller rättare sagt vederbörande hade satt in jordkabeln på fel sida om bläcket så det var dålig anslutning och glapp). Detta medförde någon typ av flytande tillstånd i vår anläggning med överspänningar som följd. Fick bl.a. en ny faxmaskin efter denna analys. ;)

Att det blinkar är inget ovanligt eller ovanligt om det bara är väldigt små blink och att man kan hänleda det till tex att pumpen drar igång. Startströmmen på dessa är rätt så hög kanske 4-5gånger markströmmen under någon sekund. Då drar det så pass mycket att det blir en lite dipp i systemet. inget ovanligt.

Att övriga saker har ställt till med bekymmer kan väl vara så enkelt att de går sönder av ålder eller som tidigare talare sa att Jordskruven kan behöva en översyn. Ibland kan en säkring gå utan att man direkt kan hitta ett fel. Ibland tar säkringar skada och kan hålla ett par år innan de löser ut. Inget att oroa sig över.

Det du nämner däremot att säkringen i skåpet på stolpen? Fasadmätarskåpet? Kan ju tyda på felbelastning om ni tex har garage och snebelastat på en fas och den har löst ut eller att selektiviteten är kass och löser fel säkring i ordningen. Inget "fel" där även fast att fel säkring går.

Att Tv och dator fungerar tyder på att de har switchade nätdelar som tål rätt så bra med stryk. Min tv hoppade igång på ynka 37-43V När en huvudsäkring i hyreshuset hade gått.

Det är inte så enkelt att vissa grupper ombesörjer utomhus belysning tex din stolpe och Drivdon mm till lampor börjar gå sönder och eller att stolpen är fylld av vatten/snö och orsakar överslag. Har du Jordfelsbrytare?

Det Du kan göra är ju givetvis ringa en Elfirma och låta de ta en titt och se om de kan hitta några fel. Kan vara kablar i marken mm som rört lite på sig när det går mellan plus och minus grader.

Redigerat:
Hej!

Tack för intressant svar...
nu märkte jag dessutom att bilvärmarstolper verkar ha lagt ner också..
El-uttaget som den tar ström ifrån fungerar dock, så verkar vara stolpen..

Blir ytterst fundersam nu om det kan vara något glapp eller liknande ute vid stolpen.

Du skriver att ni gjorde lite analys, men hur?
vad kan man göra? ringa Vattenfall o berätta om problemen o hoppas att de kolla på stolpen? Det borde väl ligga på dem?

Det är i första hand en elinstallatör du kan ringa. Även om inget av symptomen du nämner indikerar något fel kanske det ändå är dags för en översyn om det inte gjorts på många år? Det kan ju vara glapp någonstans.

Glödljus är känsliga för bl.a glapp och överspänningar, likaså elektronik.
Värmeslingor av olika slag är tåliga, men brukar ge upp i alla fall efter en viss tids användning.
Blink i lyset vid inkoppling av en stor last är normalt.
Utlöst huvudsäkring är också normalt, nåja, ni har helt enkelt överbelastat den fasen.

• Gilla
Stegalos
  • Laddar…
Det kan vara idé att kolla PEN och noll ledare anslutningar i centralen och ev. jordfelsbrytare. En glappkontakt där kan orsaka många skumma fel. Det är dessutom en stor brand och person fara med glappkontakt på dessa ställen

Hej!

Ok, det låter som det kanske vore värt att anlita någon elektriker för felsökning eller är vi bara paranoida i så fall? Vad kan en genomgång/felsökning kosta typ?
Jag är fortfarande osäker på om det verkligen kan vara något elfel eller om det bara är tillfälligheter.

Det som fått oss att börja fundera på just elfel är larmfirman. De säger då att larmet gått igång på så konstigt vis fast det var avslaget kan det inte riektigt förstå, men gissar på att det skulle kunna vara elfel, glapp någonstans. I och med att de andra maskinerna som jag skrev har fått problem så börjar vi undra om det är mer än bara fel på själva larmenheten... hmmm

Du är absolut inte paranoid. Är det glapp o nollskruven i centralen kan det bli livsfarligt. Har du en äldre grå plåtcentral är det enkelt att kolla jordskruven, den sitter under en väl uppmärkt täckplåt på framsidan.

hej..

ok.. ska koll när jag kommer hem. Vi köpte huset för 1 år sedan och vet inte exakt när, men de har i vart fall installerat en modern proppskåp med switchar, så ska kolla på detta ikväll..

blev mest fundersam om det kan vara larmfirman som lyckas jaga upp mig, men de kanske har en poäng.. .

eventuellt kanske beställa en el-besikning? gjorde ju en full jordbalksundesrökning med Densia när vi besiktigade. Jag kollade protokollet igår och det ända som jag hitta var att det stog att just elcentralen var utbytt relativt nyligen och detta då enligt förre ägaren.. inga andra anmärkningar, men är ju rätt okunnig på detta, så kanske så att de inte gör direkta djupdykningar i det heller....

@TS
Har du mjukstart på VP?

ImageUploadedByByggahus.se1361428986.653140.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, här en bild på en av våra centraler, finns en likadan med en oxå. Trycket jag test slår den ut som den ska. Dessutom finns det ju lampor som heter jordfelsindikator och dessa lyser ju ej, så borde väl innebära att det ska vara lugnt? Eller kan det ändå vara något fel med typ glapp eller liknande?

Vår el i huset blinkade till varje gång VP slog igång, det var rackarns tungt att få igång VP. Efter första köldknäppen på -20 så skar den. Dom kom och bytte kompressorn och lite till (30K har jag för mig), nya kompressorn orsakar inte alls några blinkningar. Den gamla kompressorn var 10 år.

Kan vara en sak, eller inte :-)

För att råda bot på blinkandet kan en mjukstart till kompressorn var på sin plats. En sådan begränsar strömmen till kompressorn i startögonblicket.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.