Jag köpte en beggagnad S-märkt spis av Norskt fabrikat. Den var märkt "380V ~3 ". Sladdarna var jord, brun, svart, blå.

Är den blåa en av faserna, och får det vara blå i en fas ?
Det är väl ingen nolla ?

Norge har deras regler vilket jag inte kan. Dock Så får skyddsjord endast vara skyddsjord och inget annat sen att det är olika färger på övriga kablar spelar mindre roll. Det används mycket blå ledare som tändtråd i utanpåliggande installationer. Dock även sett det i Dosor. Då gäller det att tänka sig för vad som verkligen är jord och inte.

Yrkes praxis är dock att inte köra blå som något som kan missuppfattas som nolla.
Om det du nu skriver så är det en 3 fas spis. och således är en Brun Svart och Blå Faserna.

Ofta så finns det ju ett litet inkopplingschema, ev. innanför en lucka i närheten där kabeln går in i spisen. Där borde du kunna se hur den skall kopplas in. Troligen är det som du skriver att blå är en av faserna. Men man bör kanske kontrollera att inte spisen är inkopplad på 2 faser och trots allt vill ha nolla också. Det skulle kunna vara ett av inkopplingsalternativen.

Det finns ingen lucka/ kopplingsschema. Jag utgår då från attt det är 3-fas 380V som närmaste tolkning av märkningen.

Hmm...min häll går på "3-fas" fast egentligen använder den bara 2 faser och då använder den 220V mellan fas(er) och nollan. Kolla om du kan hitta inkopplingsschema på nätet så du inte drar igång den på 380V när den egentligen ska gå på 220V...

Ja, du kan utifrån märkningen "380 V 3~" med stor säkerhet utgå ifrån att den vill ha tre faser utan nolla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.