Är vanlig 2x0,75 SKK godkänd att användas till små pendelarmaturer? Vikten på dem är runt 400g och kabeln blir upp till 3m.
Vidare kommer kabeln att passera genom ett VP16 runt 2m till en kopplingsdosa där jag har dragavlastning. Tanken är att kabeln går in i ett snyggt litet hål i takgipsen där VP-röret ligger precis bakom för vidare matning till kopplingsdosan.

Ja, den får användas till hängande armaturer som inte är för tunga. Räkna grovt med 15 N/mm² vilket i ditt fall ger en marginal (inkl sladdens egna vikt) med åtminstone en faktor 4.

Men anslutningskabel får inte gömmas i rör. Anslutningskablar ska vara synliga i hela sin längd. Hur ska du kunna byta den? Du bör nog hitta en lösning med antingen infälld FK/kabel i rör eller utanpåliggande anslutningskabel. Det finns snygga takknoppar hos t.ex http://www.lampsladdar.se/

Tanken var att slippa takknoppen för att få en ren och snygg lösning. Jag har sett liknande installationer på något svensk museum, kommer ej ihåg vilket det var och det kan också ha varit lågvoltssystem.
VP-rören bakom gipskivehålet går i mjuka svängar till en utanpåliggande kopplingslåda på vinden med dragavlastningar. Här kommer jag att göra höjdjusteringen av pendeln. Det finns alltså inga mekaniska påkänningar annat än armaturens och kopplingslådans dragavlastningar. Jag är medveten om att installationskabeln inte får gå i rör, men anser att detta ligger på rätt sida sund installation. Dock ej enligt elreglerna. Jag tittade på att peta in FK i ett tunt hölje, men det enda som skulle funka var ett tunt, jordat och dragavlastat stålrör. Detta skulle då stickas in en bit bakom gipshålet.

(tack för länken. hade tappat bort den)

Gunvert, den lösningen tycker jag verkar sund. Skriv en avvikelserapport och klistra fast vid dosan. Kabeln är lätt att byta och man tillför ingen skarv. Sedan har vi problem att komma åt att hänga upp armaturen, vid arbete över 2 m måste en rapport skrivas för anledningen att arbeta på hög höjd.Men använd vit kabel som den Mac freak du är.

Protte

• Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Värre saker går ju att hitta...men jag vet inte om BH ska "sätta en standard" för lösningar där lampsladd läggs i dolda rör. Att sladden går oskarvad hela vägen och kommer att ingå i armaturbyte underlättar dock betydligt. Förstod inte övergången mellan rör och tak - skulle röret gå ut ur taket eller inte?

Bo.Siltberg skrev:
...men jag vet inte om BH ska "sätta en standard" för lösningar där lampsladd läggs i dolda rör. ...
BH skall väl egentligen inte sätta någon standard alls vad gäller fast installation av el?

Min elektriker kommer att nagelfara installationen vid ett senare tillfälle (kompletterande isolationsmätning)
Jag skall bifoga en skiss när jag skapat en. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.