Hej,

Kommer höja mitt golv i lägenheten med ca. 18mm (varierar mellan 14-18mm) med flytspackel. Det är två av fyra rum som skall höjas, cirka 30m2.
Jag kommer passa på att dra högtalarkablar (till kök, vardagsrum, balkong) och nätverkskabel till alla rum samt antennkabel till kök och sovrum.
Eftersom jag jag kommer flyta som lägst 14mm så fungerar inte vanlig 16mm VP-rör eller vanligt flexrör som också är 16mm.

Har letat efter alternativ och hittade 10 och även 12mm VP-rör. Problemet är att jag måste "böja" upp det vid väggarna och jag tror det är mycket lättare att lägga flexrör hela vägen istället (slipper skarva och böja).

Så det slutade med att jag sökte på Elfa och hittade följande:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-144-61&toc=19823
En korrugerad slang (liknande VP Flexrör) som är 13mm yttermått och 9,6mm innermått (räcker till det jag behöver).
Tror ni denna kommer hålla för att hälla flytspackel på, eller bör man ha någon speciell slang?
Tror ni den är svår att dra kabel igenom, eftersom den kanske inte är anpassad för dragfjäder?

Jag tänkte även köpa slagspik (har betonggolv, korkbetong eller vad det kallas). Och köpa vanliga vita kabelhållare/klammor som jag spikar för att hålla slangen på plats. Vad rekommenderar ni för klammer? Eller ska jag köpa ett hålband och göra egna?

Tacksam för svar snarast, så jag inte köper 50m korrugerad slang som inte kommer fungera!?

/ Joakim
 
Det kommer säkert att fungera men dra i trådarna innan du gjuter in dem i så fall!

Du måste fästa slangen väldigt noga så den inte flyter upp. Där slangen ligger kommer ju naturligtvis golvet att vara svagare men jag antar du kommer att lägga på parkett eller nåt och då spelar det ju ingen roll...

Eftersom det är högtalarkabel och nätverkskabel behöver de inte ligga i rör heller men vill du dra om dem någon gång i framtiden är det ju att föredra förstås...

Mvh,
Anders
 
antar att du har betong sula? du måste ju likförbannat korsa rören någongång med ett annat och då får du bila ner lite. Det tar faktiskt inte så himla lång tid att bila ner ett spår. ännu kortare tid om man har en riktig maskin för det.

Har gjort det ett par gånger och det är inga bekymmer. dock ska man dra en drös med rör/slang så är det väl lite jobbigt. Låter mest i andra sidan av huset än vad det gör hos dig :P
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Kan vara en idé att fästa slangen med smältlim isf klammer.
 
Jag hade nog häldre valt att fästa slangen med spikband etc istället. Blir dock en hel del skruvande och borrande iofs men fast kommer den ligga och det tunna plåtbandet bygger ju inget på höjden.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ja, det ska på parkettgolv efteråt så gör nog inget att det blir bitvis väldigt tunt med flytspackel. Vad tror ni är smartast, att lägga rören mitt över golvet eller längs kanterna? Samt bör jag lägga dem separat eller bredvid varandra? Tänkte att om jag lägger 3st bredvid varandra kanske det inte blir tillräckligt med flytspackel?
Hur ofta bör jag spika för att den inte ska flyta? Var 10e centimeter eller 20, 30?
Känns säkrare att lägga i rör om det skulle bli kabelbrått eller liknande!

Kommer nog inte behöva korsa rören någon gång om jag lägger det smart!
Och om jag behöver det så är det djupare mellan rummen där betongplattorna inte sitter ihop.
Lutar även åt spikband just för att det inte skall bygga något på höjden!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.