Jag tycker inte om att hålla på med el men en lampa måste in i nyfixade badrummet och vill helst inte störa elektrikern med en småsak. För det är var det är. ..

Har en slang som kommer ut ur vägg med blå, vit och gulgrön tråd. Lampan har en kopplingsplint med 2 intag, markerad N resp. L. Vilken tråd ska vart?
uploadfromtaptalk1361295548241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Blå till N och vit till L gulgrön behövs inte i den lampan.

Kom ihåg att slå av säkring eller bryt huvudbrytaren helst!

Du har skrivit över 1400 inlägg och varit medlem i över 8 år. Har du konsekvent bojkottat el-sektionen av forumet? :) Härligt att se... :)

Den vita är högst troligt tändtråd och ska in på L. Den blå är lika troligt nolla och ska in på N. Den gulgröna ska vara jord och bör kopplas in på en plint eller liknande vilken ska sitta i direkt kontakt med höljet och också vara märkt med jordsymbolen. Om du inte hittar denna symbol någonstans så avvakta till någon av elnissarna reder ut vad du ska göra av jordkabeln (jag har faktiskt inte en aning om detta och har uppenbarligen själv slarvat med att läsa eltrådarna i forumet :o)

Edit: Trodde jag kunde lägga in bild på jordsymbolen (snigeln) men det gick sådär... Någon annan kanske kan?

Redigerat:
Vit(tändtråd) på L, Blå(nolla) på N och gulgrön(jord) ska anslutas till armaturens gods om den är i metall såvida det inte är en FI-märkt armatur dvs dubbelisolerad vilket ska framgå i produktbladet. FI-symbolen är två kvadrater i varandra. Är den det så ska armaturen ej jordas. Isolera då gulgrön.

Edit. En mindre kvadrat i en större givetvis ;)

Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
mangen5 skrev:
Du har skrivit över 1400 inlägg och varit medlem i över 8 år. Har du konsekvent bojkottat el-sektionen av forumet? :) Härligt att se... :)
Tiden går alldeles för fort :)

Tack för svaren!

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

• Gilla
mangen5
  • Laddar…
Behöver lite mer kopplingshjälp om någon känner sig manad. Skall koppla in en termostat som skall styra ett uttag med "av/på" (till en kickspace-fläktradiator). Installationsanvisningen visar tyvärr inte rätt utrustning till 100%, och en medföljande korrigering (antar jag) använder sig av andra beteckningar.

20130222_172009.jpg
Skapa konto

Stickproppen/mellanadaptern med sin installationsbeskrivning.

20130222_171937.jpg
Skapa konto

Termostaten.

20130223_144236.jpg
Skapa konto

Installationsbeskrivningen.

Så, samma fråga som förra gången...vilken tråd ska vart?? Bättre att fråga än gissa :)

I termostatänden finns inga oklarheter Blå - N, Brun - 2, Svart - 6 det motsvaras då i mellanproppen av Blå - N, Brun - P, Svart - T. Skruven i mitten nertill i proppen används inte den är skyddsjordsanslutning som du säkert redan förstår och vet.

Vilket konstigt mellanting mellan fast anslutning och ej. Tydlig anvisning att det ska installeras av behörig elektiker men fortfarande stickpropsansluten. Vad finns det då för fördelar att ha en mellanadapter och inte ett uttag som styrs av en termostat eller helst fastansluta Kickspace över en temostat.

Jag vet inte, men kickspace kanske måste gå lätt att få fram före rengöring? Det är ju trots allt en fläkt som sitter lågt vid golvet, den lär ju hålla golvet lite halvt dammsuget på köpet.

Redigerat:
Kopplat och klart, fungerar till och med. Det är nog som hempularen säger, även om man är lite bunden till slangdragningar som är gjorda eftersom det är vattenburen värme, så den är ju inte helt mobil. Tack, igen, för svaren.

Den där produkten skulle vara intressant att göra marknadskontroll på.

Inga större problem med den, eller är det något särskilt du tänker på?

Enligt TS så stämmer montageanvisningen inte överens med produkten. Det är inte särskilt bra.

Jag tycker det verkar som man har bytt "stickpropp" mot vad som står i orginalmontageanvisningen. En extra liten lapp följde med som beskrev den nya proppen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.