Kan man ha Tn-c mellan central och fördelningspunkt?

Har tn-c in till ett mätarskåp. Kopplat vidare med tn-c till en central.
Kan man mitt på denna kabel skarva in en 5g6 kabel och koppla till en ny central?

Endast om du har goda skäl till det, som att det är praktiskt omöjligt att utgå ifrån den central som kabeln idag matar, eller mätarskåpet. Varje skarv är en felkälla.

Tidigare fanns krav på att uppdelning TN-C till TN-S skulle göras i en kopplingsutrustning. Tycker inte man bör tumma på detta bara för att den skrivningen inte finns kvar. T.ex en dosa under altanen torde vara helt oacceptabelt, medan ett ändamålsenligt fördelningsskåp/större dosa monterad på "lämpligt" ställe kan vara ok. Vad som är lämpligt är svårt att säga, men en plats där lika gärna en central skulle kunna sitta. Var har du tänkt placera den?

Ett exempel på "minsta" krav på fördelningsdosa skulle kunna vara t.ex Spelsberg A-box.

Varför inte bara köra vidare på TN-C till den nya centralen?

Har idag en 4 ledare som går till mätarskåpet. Vill flytta skåpet närmare elnätets skåp. Och klippa kabeln där.
Från mätarskåp tn-s till hus som ska byggas nu.

Gamla servis kabel vill jag använda till att mata ett mindre hus och garage. Där ligger redan ekkj 4x6/6 från det mindre huset och från garaget till punkten där servis kabeln slutar.

Alltså tn-s från mätarskåp till nya huset. Tn-c från mätarskåp till fördelningspunkt. Från fördelningspunkt tn-s till mindre hus och garage.

Fördelningspunkt blir i Spelberg dosa alternativt någon form av kapsling/mindre utomhus central. Se min tidigare fåga om normcentral utomhus.

Borde inte vara några problem bara du gör övergången på ett överskådligt och säkert sätt, märk PEN med gul/grön och blått i bägge ändar. Du måste du naturligtvis kontakta nätägaren. Är det inga längre sträckor rekommenderas att byta kabel om den gamla har 6 mm² skärm som PEN.

Tror det är minst 3x10/10 som är serviskabel. Ska kolla i morgon.
Har 25 amper huvudsäkring.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.