5 517 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Har min elektriker kopplat fel??
Är inte dom vanliga brytarna under Elko?
Inte så snyggt att ha två apparatserie, speciellt inte så nära inpå varandra. Om det nu ska va en dimmer i dosan.
Inte så snyggt att ha två apparatserie, speciellt inte så nära inpå varandra. Om det nu ska va en dimmer i dosan.
Patrik_Hed skrev:Ja, trådarna måste bytas för att kunna koppla in en 1-10V dimmer för varken färgerna eller antalet trådar stämmer. Det skulle inte vara tillåtet att ens montera en vanlig strömbrytare med trådarna som är där nu. Varken blå eller gulgrön får användas som tändtråd. (dock brukar många elektriker, alltså även annars duktiga, fuska på den punkten. Detta gäller vid infälld installation)
"Kablarna är gömda bakom lister".. usch.
//Patrik
Blå får väl användas som tändtråd så länge det inte är den blå ledaren i färdigtvinnad FK. Kanske även gäller färdigdragen slang ?
Mja, gråzon kan man kanske lite snällt kalla det.Nibbler skrev:
Min gräns går vid kabelinstallation, där skulle jag använda blå som tändtråd från brytaren utan att blinka.
Men är det FK+rör så tycker jag nog att man ska dra in en tråd med bättre färg.
Men jag tycker inte att det är så fel att jag höjer på ögonbrynen när jag hittar det.
Är väl iofs inget som säger att elektrikern inte dragit en kabel från drivdonet (tycker det ser ut som EK som är tejpad) och det är parterna från den kabeln vi ser mynna ut i dosan. Är inget som säger att 0-10V inte får vara blå/brun även om det kanske inte är helt optimalt för den som kommer efter
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Klicka här för att svara