Har en liten vvb på 10 liter med stickpropp, vill ha den så högt upp som möjligt över tvättstället.

Vart sätter jag lämpligen vägguttaget, känns sådär att sätta det på 1200 mm vid tvättstället, är det okej att ha det vid taket eller rent av i taket?

Mikael_L
Sätt det lämpligtvis inom zon 3 enligt denna bild:
ip-klass_badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och väldigt gärna ett IP44 uttag.

Alltså, du får sätta det i zon 2 också, och du klarar dig med IP21 i zon 3.
Men jag tycker att man kan sätta uttaget i zon tre med IP44 ändå, så länge det går utan större olägenhet.
(och ja, det är OK att ha i taket, om du verklgien vill det ;))

Och du, glöm ej jordfelsbrytare. Ett absolut krav i badrummet.
Har du inte JFB och vill ej montera så måste du göra en fast anslutning istället, dvs klippa stickproppen och använda en anslutningsdosa (med dragavlastning).

Redigerat:
Mikael_L skrev:
[bild]

Alltså, du får sätta det i zon 2 också, och du klarar dig med IP21 i zon 3.
Men jag tycker att man kan sätta uttaget i zon tre med IP44 ändå, så länge det går utan större olägenhet.
(och ja, det är OK att ha i taket, om du verklgien vill det ;))

Och du, glöm ej jordfelsbrytare. Ett absolut krav i badrummet.
Har du inte JFB och vill ej montera så måste du göra en fast anslutning istället, dvs klippa stickproppen och använda en anslutningsdosa (med dragavlastning).
Det är bara en wc, inget badrum, men det kommer ju vatten hursomhelst. Då får det bli en anslutningsdosa högt upp där den inte syns. Tackar!

Jag tror bilden är applicerbar då också. Titta på handfat med underskåp. Zon2 i en halvcirkel upp från kranen, zon 3 i övrigt.
Avsaknaden av dusch och badkar har ingen betydelse i detta fall :-)

Mikael_L
Mikael_L skrev:
[bild]

Alltså, du får sätta det i zon 2 också, ...
Ähh, jag vill nog ändra mig där.

Jag tror inte de senaste reglerna godkänner 230V Uttag i zon 2. Bara lågspänningsuttag, uttag skyddade med isolationstrafo, samt andra apparater (utom uttag).

Stämmer det?

Sen visar den där bilden jag bifogat inte riktigt verkligheten idag, vilken zonindelning som använda idag.
Zon 3 heter numera oklassat område, och allt över 225 cm är oklassat.

http://shop.elstandard.se/1/1.0.1.0/14/Elbasen_skyddsmetod_omrade_bad_fri_nedladdning.pdf

Redigerat:
Ja, som jag förstått det så ska det vara oklassat område för att få ha ett uttag i våtrum (dvs zon 3 i bilden ovan).

Bara wc? Klassas som ett torrt utrymme. Dvs sätt uttag vart du vill.

Bilden måste vara fel .Finns inget utrymme 1+ 2 vid vasken. Område ovanför + undertill är inte klassad.
Avstånd till badkar 600, mot duschväggen 600, om ej duschvägg 1200 tiil duschhuvud

el_richard skrev:
Bara wc? Klassas som ett torrt utrymme. Dvs sätt uttag vart du vill.
Enbart wc-stol och handfat/tvättställ...

LEISTI skrev:
Bilden måste vara fel .Finns inget utrymme 1+ 2 vid vasken. Område ovanför + undertill är inte klassad.
Avstånd till badkar 600, mot duschväggen 600, om ej duschvägg 1200 tiil duschhuvud
Japp, den bilden har någon kopierat från polska sidor. Sett liknande bild från en svensk webhandel sida...

Mikael_L
I länken i mitt inlägg #5 så finns det en bättre, korrekt bild.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.