Kan man kortsluta en elkabel och se vilken säkring den går på?
Finns det ett verktyg att använda för detta?
Ska riva en bärande vägg men så stöter jag på problem efter problem.
Men det sista hindret innan släggan börjar hugga tegel är en gammal tygkabel som kom fram bakom kakel.
Den ligger inmurad förmodligen i rör och e garanterat äldre än mig! (37)
Vet inte om den används idag eller vad den går till men vill gärna få veta.
Kan det finnas ett verktyg för att kortsluta eller på annat sätt få veta var den kommer ifrån?
Tack på förhand

Kolla om det är spänningen på den först. Multimeter!

Om det är spänning på den kan du ju gå och stänga den troligaste säkringen och sen mäta spänningen igen.osv...

Att kortsluta är aldrig bra. Dels så kan det vara farligt, med lite otur,. Dels riskerar du att inte bara den aktuella säkringen löser ut, utan även huvudsäkringen, och i sällsynta fall servissäkringen i elverkets inkopplingspunkt till det stora nätet.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok tack

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Kan ju tillägga om det där med farlighet. Dels finns det givetvis en risk att man klantar sig och får en stöt. Men om man ex. kortsluter med en skruvmejsel, så blir det en kraftig gnistbildning, och ofta försvinner en del av metallen i mejseln, metallen förgasas, och delar kan sprätta iväg som svetsloppor. Har man då otur så får man en sådan i ögat.

Dessutom så finns alltid en risk för att en ljusbåge bildas. Risken för det tror jag är väldigt begränsad i en vanlig 10A säkrad grupp. Men det otrevliga med en ljusbåge är att den kan flytta sig, så säg att den tänder på spetsen av din mejsel, "kopplingspunkten" till mejseln kan sedan flytta sig så att den tända ljusbågen flyttar sig mot skaftet på mejseln. På samma sätt så bränner den andra änden av bågen hål i isoleringen på tråden, och flyttar sig in i kabeln. Förloppet kan gå oerhört snabbt, och när ljusbågen flyttar sig så kan den hitta nya vägar som ex. utefter din svettiga hud. Folk har fått hemska brännskador av sådant. Men som sagt det är en mer reel risk i stora elcentraler där säkringarna kanske ligger på ett par hundra ampere, men det räcker med vanlig 230V för att fenomenet skall kunna bli farligt.

Mät om det är spänning i den, börja sedan bryta bort grupp för grupp och mät när spänningen försvinner och då vet du var den matas från..

• Gilla
Dussew
  • Laddar…
Jag vet att för några år sedan beskrev en av elektrikerna som hänger här på byggahus, att de vid arbete på ett stall hade använt kortslutningsmetoden. Tydligen var det typ 100m mellan elcentralen och uttaget de ville göra spänningslöst. Och efter att ha traskat fram o tillbaka för att bryta propp efter propp ett par gånger tröttnade någon. Kortslöt uttaget för att få det spänningslöst. Men säkringen löste inte ut.Kabeln var för lång så utlösningskriteriet var inte uppfyllt. Det blev tydligen rätt otrevligt.

Mikael_L
Pompe1997 skrev:
Kan man kortsluta en elkabel och se vilken säkring den går på?
Finns det ett verktyg att använda för detta?
Jodå.
Ett gammalt (industri)elektrikerknep haha. Man tar en gammal uttjänt sidavbitare (ty den blir skadad av övningen) och klipper helt sonika av kabeldjä****. Sen är det bara att gå och kika vilken säkring som har löst. :D
Metoden passar bra och används där elen är gammal och dokumentationen helt eftersatt.

Självklart inget riktigt bra sätt, läs hempularen's inlägg, inlägg #3.

Men trots allt görs det så, av en del, mindre nojjiga, elektriker på en del "hopplösa" ställen.

Själv skulle jag dra mig i det längsta, men kunna tänka mig att göra så när inget annat vettigt alternativ återstår.

Det finns också en fara i att inte veta eller förstå vilken kabel det är, ty den är kanske är spänningslös när man mäter på den eller klipper den.
Men sen är det kopplat till en strömbrytare, termostat eller något annat roligt, och får plötsligt spänning när man minst anar det. :(

Ibland vill man inte bryta säkringar på måfå för att ta reda på vilken grupp ett visst uttag/kabel sitter på. Jag har då låtit en medhjälpare slå av och på t.ex en glödlampa med en sekund mellan växlingarna. Sedan har jag i centralen mätt med ett tånginstrument tills jag hittat den ledare där strömmen hoppar upp och ner med "rätt" frekvens.

Redigerat:
  • Gilla
Pompe1997 och 1 till
  • Laddar…
Den idén ska ja nog sno du. Kanske modifiera den så man klarar sig utan medhjälpare, ett tidrelä borde funka o en lampa med lagom effekt så man får en lagomt hög ström o mäta.

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
b_hasse skrev:
Sedan har jag i centralen mätt med ett tånginstrument tills jag hittat den ledare där strömmen hoppar upp och ner med "rätt" frekvens.
Smart. fast vet du i vilken central du ska mäta har du ju "halva inne". Ibland vet man inte ens på vilket våningsplan man ska leta efter centralen...

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jodå.
Ett gammalt (industri)elektrikerknep haha. Man tar en gammal uttjänt sidavbitare (ty den blir skadad av övningen) och klipper helt sonika av kabeldjä****. Sen är det bara att gå och kika vilken säkring som har löst. :D
Metoden passar bra och används där elen är gammal och dokumentationen helt eftersatt...
Vilket jag kan intyga!

När jag, som produktionschef satt och skrev något (minns ej vad) small det till och datorn slocknade.

Bakom ryggen stod elektrikern med avbitaren i handen och log fåraktigt.

Han hette Göran men kallades Guran. En riktig djungeltyp :)

En variant är ju att överbelasta säkringen lite lämpligt så den löser ut snällare än med en kortslutning, fast då bör ju kabeln inte vara från före kriget...

Har man otur när man gör en sån kortslutning så kan den orsaka transienter på andra delar i elinstallationen som kan slå ut eller skada elektronik mm

Dodger skrev:
Har man otur när man gör en sån kortslutning så kan den orsaka transienter på andra delar i elinstallationen som kan slå ut eller skada elektronik mm
Vilket ger ytterligare lite välbetalt arbete till elektrikern :)

Det är väl närmast omöjligt att bevisa att "det var hans fel"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.