1 641 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Dimra en Markslöjd 'Trädgård' trafo?
Går det att dimra en Markslöjd (serien 'Trädgård') 12VDC ute-trafo på primärsidan och driva ett par LED markspottar? Vill gärna ha en IP-klassad samt inte behöva skarva egna kablar.
Trafon:
http://www.markslojd.se/sv/node/8595
Trafon känns som en ringkärnetrafo av vikten att döma, dvs ingen switchad variant.
Anledningen är att jag behöver dra ner styrkan på spotarna något samt styra på/av med en Nexa alt. Zwave. Kan ju alltid sätta en Fibaro RGBW kontroller på sekundärsidan men de är ju inte gratis direkt och känns lite waste på kanaler ... Och så behöver jag bygga allt i en kapsling.
Trafon:
http://www.markslojd.se/sv/node/8595
Trafon känns som en ringkärnetrafo av vikten att döma, dvs ingen switchad variant.
Anledningen är att jag behöver dra ner styrkan på spotarna något samt styra på/av med en Nexa alt. Zwave. Kan ju alltid sätta en Fibaro RGBW kontroller på sekundärsidan men de är ju inte gratis direkt och känns lite waste på kanaler ... Och så behöver jag bygga allt i en kapsling.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 824 inlägg
Tror inte det, men du kan ju prova med en "vanlig" lampsladdsdimmer. Det blir säkerligen ingen linjär styrning, utan ganska brant vid en viss inställning på dimmern.
Moderator
· Stockholm
· 57 706 inlägg
Jag tittade på bilden, det ser ut som en traditionell järnkärnetrafo, vilket är bra. De går att dimma med en vanlig dimmer som INTE skall vara avsedd för elektronisk trafo.
Ringkärnetransformatorer ä också en järnkärnetrafo, men de är svårare att dimma (vet inte exakt varför). Men en såddan ser det alltså inte ut att vara.
Sedan är det en helt annan femma om LED lampan låter sig dimmas, som sagt troligen inte.
Ringkärnetransformatorer ä också en järnkärnetrafo, men de är svårare att dimma (vet inte exakt varför). Men en såddan ser det alltså inte ut att vara.
Sedan är det en helt annan femma om LED lampan låter sig dimmas, som sagt troligen inte.
Tack för tipsen. Köpte trafon och testade med en "in-line" dimmer som man normalt har på en lampsladd för glöd/halogen. Det blev som Bo trodde; väldigt brant kurva på slutet av dimringen med en massa flimmer.
Får nog kapitulera och offra min Fibaro och dimra på 24V-sidan. Då får jag faktiskt en "bonus" och kan tända/dimra spotarna separat
Dock behöver jag en kapsling då grejerna kommer att vara utomhus.
Tack för hjälpen!
Får nog kapitulera och offra min Fibaro och dimra på 24V-sidan. Då får jag faktiskt en "bonus" och kan tända/dimra spotarna separat
Tack för hjälpen!
Klicka här för att svara