Hej.

Har tänkt dra kabel från parabol (Norden parabolen) till digitalmottagare utomhus runt hela huset ca 20 meter för att sedan gå igenom ytterväggen in till vardagsrummet. Från där kabeln går in kommer jag förmodligen behöva ca 10m kabel också.

Så till min fråga.
-Hur gör jag detta bäst?
1. Sätter jag ett uttag i väggen inne där jag kopplar in kabeln som kommer utifrån?
Fördelen med detta är väl att jag kan ha olika längder på kablarna inne om jag väljer att flytta mottagaren/TVn.
Så till nackdelen. Tappar jag någon signalstyrka genom att göra på detta sätt?

2. Dra kabeln ca 30 meter hela vägen från parabolen genom väggen runt i vardagsrummet rätt in i digitalboxen med F-kontakt.

En fråga till.
Hur lång antennkabel kan man ha utan att tappa kvalite?

Tacksam för hjälp.

Så länge du använder en bra kabel och skärmade kontakter så tror jag förlusten i ett uttag är ganska liten.
Jag hade nog kört på att sätta uttag inne. Blir som du säger enklare om man får för sig att flytta något.
Köp som sagt skärmad kabel och kontakter så minimerar du risken för dålig signal.

Längd och uttag behöver man sällan räkna på faktiskt. Det är givetvis bra om man gör det. Men ett uttag mer eller10m kabel mer dämpar marginellt. Nu har jag inte mina papper framför mig annars hade jag kunnat ge lite sätt att räkna ut det via.

Dra du kabeln och sätt ett uttag. var noga med att genomföringen in i huset ska vara gjord på ett sådant sätt att vatten ej kan ta sig in längs kabeln. Är man riktigt seriös ska man ha en "dropp böj" om vatten kan rinna längs kabeln innan man går igenom väggen. Hålet bör dessutom borras lite snett uppåt så vatten rinner ut från huset och inte in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.