Vad är det för fabrikat på dimmern, min erfarenhet är att ELJO:s är svåra att ha sönder.
De stänger av för överlast.

Fullmoon är fullständigt ute och cycklar om ordningen på dimmer och brytare, har ingen betydelse.

Protte

Först av allt. Tack alla för att ni har engagerat er!

Jag är som sagt också inne på vespamans idé om att det är drosseln som försker bibehålla ström och att det blir överslag.

Fabrikatet på diimmern är biltema... Fast inte deras hundra kronors dimmer uan någon av deras dyrare, typ nästan lika mycket som eljo. Jag köpte dessa för att de var svarta. Men jag håller med, eljos grejer håller bättre.

Jag kommer nog lösa detta med att inte ha två separata brytare efter dimmern.

Skillnande mellan min två brytare lösning och tex en trappkoppling är ju att jag varierar ju lasten med mina brytare. Det går inte en trappkoppling. Den går ju mellan 0 och ljuskällans effekt. Min grej med två brytare på sekundärsidan varierar lasten mellan tex 150w och 300w och ibland noll.

K

Redigerat:
Hur är biltema dimmern gjord? Har den anslutning för trappkoppling? Hur stänger man av med dimmern, är det lägsta dimmerläget, inte tryckknapp?

Det jag är ute efter är att om det är en dimmer vars avstängning sker i lägsta dimmerläget, så kanske den inte är gjord för att tåla en abrupt avstängning på hög effekt.

Det finns ju svarta dimmers från märkestillverkarna, Elko plus finns i svart. Eljo/schneider finns i antracit som kanske snarare är mörkt grå än svart.

Jag misstänker att det är märket på den här dimmern som är ett större problem än både brytning och vilka lampor du använder.

Hej

Dimmern stängs av vid lägsta läget, ingen tryckning på hjulet så att säga. Mycket bra poäng där! Det finns inget förberett för trappkoppling på biltema-dimmern. Det finns enbart två ingångar som man drar in tex fasen igenom. Den andra kabeln går bredvid obruten.

Här är manualen till dimmern:

http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/46-807_man.pdf

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.