Hej, har en sådan här strömmätare som mäter volten i en ledning, använde den till att mäta strömmen i en kapad sladd som vanligtvis går till lampan ovanför tvättstället, men när jag mätte där så blev det en liten smäll och lite svart krut. Trodde inte det skulle kunna hända eftersom jag tidigare mätt i strömkontakter och från andra sladdar.

Smällde det pga av att jag kom i kontakt med den jordade sladden eller ska detta inte kunna hända?
När jag stänger av säkringen för det rummmet(bor i lägenhet med automatsäkringen som utlöser vid problem) är det 100% säkert att pilla med sladdarna då? Nu låter jag som värsta amatören säkert men har fixat med andra ströminstallation förut men har inte varit med om detta problem förut.

Ja, du låter som värsta amatören eftersom du inte verkar kunna hålla isär spänning och ström (eller volt och ampere)

Om ditt instrument är inställt på att mäta spänning borde inte det du beskriver uppstå.

Om instrumentet är inställt på att mäta ström händer precis det som du beskrivit.

Ja, har nog inte full koll på begreppen, alltså har bara en volt mätare som inte går att ställa in, den visar bara om det är volt med ett rött sken.

Beroende på hur du kopplat in instrumentet, och hur det är konstruerat kan du få detta beteende på ett antal sätt. Men precis som Nerre antyder är ett instrument inställt på "spänningsmätning" hög-ohmigt, och då bör inte detta kunna hända.

Tydligt är iaf att du lyckats skapa en kortslutning på något sätt.

Nu brukar inte jag vara speciellt känslig mot detta, men min rekommendation i all vänlighet är ändå att lämna eljobbet till någon annan i fortsättningen. Man måste ha koll på vissa grundläggande saker, som du tyvärr bevisligen inte gör.

[edit] om du verkligen är intresserad av vad som hänt är en bild på instrumentet och en enkel ritning eller bild hur du kopplat in det nödvändigt

Redigerat:
På din beskrivning så låter det som du råkat kortsluta med mätproben, antingen mellan trådar, eller mot något jordat vid tråden du mätte på.

Det låter som du mätt med en spänningsdetektor, finns lite olika varianter. Var detta en detektor med 2 mättrådar? eller en med beröringfri mätning?

Du kan inte lita på att det är spänningslöst, även om du bryter säkringen. Dels kan du råka bryta fel säkring, dels kan ström matas bakvägen via något annat (skall inte gå in på vilka fler förutsättningar som behövs fördet). Dels kan säkringen vara trasig så att den inte bryter.

Jag brukar förorda att man skall börja med att kontrollera sitt mätinstrument eller detektor. Mät på något som du vet har spänning, se att det fungerar. Bryt sedan spänningen mät, kontrollera att det är spänningslöst. Mät sedan genast igen på något med spänning, så du ser att instrumentet fortfarande fungerar.

Sedan när man "vet" att det är spänningslöst, så kortsluter man med ex. en skruvmejsel som en ytterligare kontroll.

Och sedan innan man tar i något som hade spänning nyss, så nuddar man lite lätt med ett finger, och när man väl skall arbeta, så tag aldrig med handen runt något greppa aldrig.

Tänk hela tiden på hur du rör vid saker som skulle kunna vara spänningsförande. OM du får ström genom dig, så "krampar" musklerna, handen kommer att dras ihop. Håller du då på rätt sätt så slinter fingrarna och du tappar greppet, och överlever (kanske). men håller du fel, så kommer du att krama ledningen eller vad du håller i, och kommer inte att kunna släppa, eller ens rycka bort handen.

Även om du genomfört alla kontroller, lita aldrig på ett instrument som du inte testat senast typ 1 minut tidigare. Så kanske den där säkringen var fel. Tråden du mäter på är spänningslös, men just när du står och håller i den, kommer någon in och "tänder ljuset". Så du kan aldrig vara riktigt säker på att strömmen är bruten hela tiden.

Jag det börjar ju luta åt att man behöver fixa hit en dyr elektriker, suck...
Tänkte från början göra precis som du sa, alltså mäta att det är spänning innan, och att den är spänningsfri efter när man brytit säkringen, men nu blev det ju som sagt stopp från första början. När jag tog bort den gamla belysningenarmaraturen ( spänning av först såklart )så klippte jag sladden rakt av så alla 3 sladdar sitter tätt inpå, så kan ju ha gjort alla alla 3 kommit i kontakt, såhär ser kontakten och mätinstrumentet ut: CAM00685.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CAM00686.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man får va stadig på handen om man INTE ska få kortslutning i det läget.....

Nu fattar jag inte. Du hade alltså stängt av strömmen, sedan klipper du kabeln? men det var inte just då som det small?

Menar du att du satte igång strömmen igen, med kabeln klippt så där? och du försökte mäta på trådändarna?

Det är i så fall dömt att misslyckas. Du måste avisolera så att du kan separera trådarna innan du spänningssätter.

Varför klippte du ens överhuvudtaget det?

Du skulle gjort spänningslöst.
Kontrollerat.
Demonterat. Satt ditt ubåtar eller liknande ändskydd. Spänningspåsatt. Sen spänningsmätt.

Ska du ha en dosa där nu ?

Gör helt spänningslöst. OM du inte är helt säker på vilken säkring det är, så bryt huvudcentralen. Kortslut sedan med mejseln, utan att själv ta på på metallen för att verkligen kontrollera att det är spänningslöst. Jobba med pannlampa, eller något. Mantla upp kabeln, utan att skada kardelerna. Sätt dit en dosa. Eller ring dit en elektriker.

Hej, tack för alla tipsen, man lär sig av misstagen, ska sätta dit en ny lampa, ska ta det väldigt säkert i fortsättningen, ja det var dumt att klippa kabeln och sedan mäta direkt där allt satt ihop.

Varför mäta EFTER att du klippt kabeln?
Om du klipper av en kabel med spänning på så kommer du märka det.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Alltså, jag stängde ju av strömmen innan jag klippte kabeln såklart

Hur vet du att strömmen var avstängd när du klippte kabeln om du inte hade mätt?

• Gilla
piotr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.