Hejsan,

har precis kopplat plats in en ny eldriven dörrklocka.
jag har använt mig av de gamla trådarna och när jag testar på ringklockan så får jag signal, dock väldigt lågt och "mesigt" ljud.

funderar på om det antingen är felkopplat eller för låg spänning som dörrklockan matas med?
har inte tillgång till mätutrustning för att bestämma spänningen.

vad tror ni det kan vara?

kan självklart sätta i batterier men det känns fel med tanke på att det finns el framdraget som fungerade med den gamla dörrklockan. Kan tyvärr inte uttyda V och W på den gamla klockan.

Men den gamla installationen måste ju ha en ringledningstrafo någonstans. Du borde väl kunna läsa på den vilken spänning den ger? Många sådana har dessutom flera lindningar, så man kan ändra spänningen genom att flytta en av trådarna till en annan anslutning.

Hmm, det har den säkert... Behöver bara hitta den i så fall ;)
Gammalt hus, inte vi som byggde. Hittat en trafo, men trådarna verkar inte stämma riktigt, alltså ut från trafo och in i dörrklockan.

Skall kolla noggrannare!
Men är jag rätt ute när jag tror att det är spänningsproblem snarare än felkopplat?

Säker är det ju svårt att vara. Men om den ringer när man trycker på knappen, och inte när man inte trycker på knappen, så borde den vara rätt kopplad.

Hmm, hittat en trafo som går från 3,5 till 8v.
Den är kopplad på 8v

Kollar jag dörrklockan så går den mellan 8 och 16 v

Funderar på om det kan vara så att den inte orkar med mer på 8v?

Vad är det för typ av klocka? är det någon form av elektronisk signal, eller en hederlig gammal elektromekanisk ringklocka?

Ett sätt att säkerställa skulle kunna vara att koppla in den direkt på trafon, och se vad du får för ljud.

En elektromekanisk klocka.

Fast om man kopplar den direkt på trafon så får den ju 230v?
Annars är den ju direktkopplad på 8v, dock med lite längre trådar.

Jag menade givetvis att koppla den direkt på 8V utgången. Om du har total koll på hur trådarna är dragna, så ger det inget att direktkoppla som jag föreslog. En elektronisk tuta borde låta ungefär lika oavsett matningsspänning.

Är det en sådan som även kan gå på batteri så kan du prova att sätta i batterier i den och se om den låter högre då. Gör den det har din matning från transformatorn för låg spänning.

hempularen - det var inte helt tydligt vad du menade, därav frågan ;) Trådarna verkar stämma färgmässigt och så vidare så det skall inte göra någon skillnad. Det är en mekanisk klocka, så matningsspäningen trode kunna påverka..

HandySmurf - jepp, det fungerar att sätta i batterier, har inga hemma dock, störande! Men är väl ett bra alternativ misstänker jag. Då får jag som du säger reda på om det är tänkt att den skall låta högre eller ej.
Funkar det med batterier så antar jag att man kan konstatera att det är matningsspänningen som är för låg?

konstigt eftersom trafon skall ge 8v....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.