Jag har haft en trasig lysrörsarmatur med eluttag över diskbänken som jag plockade bort och satte dit en ny enklare variant med stickpropp.
Nu har jag därför en elkabel hängande över diskbänken med 230V i. För tillfället har jag bara tejpat över var ledare för sig med eltejp men hur går jag till väga för att ta bort den?
Kan man bara bryta strömmen och klippa den så nära väggen och sätta över ett doslock eller är det här ett jobb för en elektriker?

Jag vill nog egentligen inte ta bort kabeln för köket skall renoveras inom en nära framtid och då ska det dit en lysrörsarmatur igen...

Ska den inte bort så hade jag satt en kopplingsdosa under bänken tillsvidare.
Detta för att inte ha tejpad kabel, utan det blir godkänt.

Detta är ett elektriker jobb skulle jag tro, men har du kopplat bort armaturen så är det inte så svårt att sätta dit en dosa.

Du kan inte bara klippa den så nära väggen som möjligt. Om du sedan har tänkt dig att slå på strömmen igen. I så fall kommer där att ligga oisolerade kabeländar, åtkomliga. Både risk att man kommer åt dem och får en stöt, och att det blir överledning mellan ändarna, i värsta fall med värmeutvecklig och brand som följd.

Skall kabeln bort, så måste man hitta andra änden ex. i en kopplingsdosa och koppla ur den, och helst dra ut den.

Ok, tack för svaren! Får bli en kopplingsdosa tills vidare.

Klamra upp kabeln lite snyggt under diskbänken och låt den avsluta inne i en dosa. Sätt ubåtar på ledarna så att någon som öppnar dosan inte får en kyss även om denne någon är obetänksam.

• Gilla
anderna
  • Laddar…
pelpet skrev:
Klamra upp kabeln lite snyggt under diskbänken och låt den avsluta inne i en dosa. Sätt ubåtar på ledarna så att någon som öppnar dosan inte får en kyss även om denne någon är obetänksam.
Eller du får en kortslutning när någon bonkar till den och eltapen torkat och blivit lös/ramlat bort. (Konstigare saker har hänt).

Eller dra ut den och dra i ett snöre eller koppla bort den i andra änden.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.