Hej,
Jag flyttade in i ett hus för några månader sedan. Huset har en huvudsäkring på 25 ampere. Beräknad årsförbrukning är 25 000 kWh. Huset har bergvärme.
1. Hur kan jag bedöma om jag kan gå ner i säkringsstorlek för att minska elnätsavgiften?
2. Vilken besparing/mån kan det röra sig om för en "nedsäkring" till 20 ampere?
Med vänlig hälsning,
Petet
Jag flyttade in i ett hus för några månader sedan. Huset har en huvudsäkring på 25 ampere. Beräknad årsförbrukning är 25 000 kWh. Huset har bergvärme.
1. Hur kan jag bedöma om jag kan gå ner i säkringsstorlek för att minska elnätsavgiften?
2. Vilken besparing/mån kan det röra sig om för en "nedsäkring" till 20 ampere?
Med vänlig hälsning,
Petet
Jag gick ner och tittade i proppskåpet. Jag har bara röda, grå och blåa säkringar, ingen gul. Däremot har jordfelsbrytaren en markering där det står 25 A (se bild). Innebär detta att jag idag inte utnyttjar 25 Ampere utan bara 20 Ampere och kan säkra ner till 20 A?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ehh, det där ser ju ut som att någon har klippt upp ett eget hål i en vanlig gängsäkringscentral...
du borde klicka på testknappen på den där och se att den löser ut som den ska, för övrigt.
du borde klicka på testknappen på den där och se att den löser ut som den ska, för övrigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Märkningen på JFBn talar bara om den maximala driftström som den klarar av.
Eftersom du har blå (20 A) säkringar i elcentralen så har du en ganska hög förbrukare. Det är nog denna som blir styrande för valet av huvudsäkringar, plus ifall det finns en effektvakt.
Om det är så att du behöver dessa 20 A så finns ju inte mycket utrymme kvar till annat, också skulle huvudsäkringar på 25 A behövas. Så kolla upp denna förbrukare, vad det nu är. Elpatron till bergvärmen?
Att prova innebär dels att prova med denna förbrukare, och dels att känna på huvudsäkringarna. Det tål kraftig överlast utan att lösa, så om de blir heta så har du en överlast och behöver gå upp ett snäpp. Man bör inte blint säkra ned och prova ifall de håller. Du kanske t.o.m har en elmätare som kan visa strömmen per fas?
Eftersom du har blå (20 A) säkringar i elcentralen så har du en ganska hög förbrukare. Det är nog denna som blir styrande för valet av huvudsäkringar, plus ifall det finns en effektvakt.
Om det är så att du behöver dessa 20 A så finns ju inte mycket utrymme kvar till annat, också skulle huvudsäkringar på 25 A behövas. Så kolla upp denna förbrukare, vad det nu är. Elpatron till bergvärmen?
Att prova innebär dels att prova med denna förbrukare, och dels att känna på huvudsäkringarna. Det tål kraftig överlast utan att lösa, så om de blir heta så har du en överlast och behöver gå upp ett snäpp. Man bör inte blint säkra ned och prova ifall de håller. Du kanske t.o.m har en elmätare som kan visa strömmen per fas?
Skulle kunna vara säkrat med 20A i centralen utifrån tidigare högre belastning innan bergvärmepumpen installerades.
T.ex. värmekälla som hade kraftiga elpatroner.
Vi hade tidigare en effektvakt som plockades bort vid installation av bergvärmepump men behöll 20A huvudsäkringar.
T.ex. värmekälla som hade kraftiga elpatroner.
Vi hade tidigare en effektvakt som plockades bort vid installation av bergvärmepump men behöll 20A huvudsäkringar.
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Nu vet vi ju inte vad du har för bergvärme. Men om vi antar att bergvärmen har inbyggt 9kw tillskott. Det tror jag är ganska vanligt, då ger det ca 13A. Normalt så går aldrig hela tillkottseffekten in annat än om kompressorn ex. är trasig, och inte drar någon ström. Men man kan tänka sig att kompressor och tillskott är igång samtidigt om det är en riktigt kall dag. Om vi antar att kompressorn är på 12 kw, uteffekt, så drar kompressorn ca. 1/4 från elnätet, dvs. 3kw vilket ger ytterligare ca 4,5A- Så en kall dag skulle din bergvärme kunna dra drygt 17A. Då verkar 25A huvudsäkring som ett rimligt val.
Är din bergvärme på lite lägre effekt än 12Kw som jag hade i exemplet, då kanske du kan går ned till 20A huvudsäkring.
Enklast är ju som sagt att du själv byter säkringar till 20A, och ser om det fungerar utan att de löser ut, men då skall det helst vara över en kall vinter.
Är din bergvärme på lite lägre effekt än 12Kw som jag hade i exemplet, då kanske du kan går ned till 20A huvudsäkring.
Enklast är ju som sagt att du själv byter säkringar till 20A, och ser om det fungerar utan att de löser ut, men då skall det helst vara över en kall vinter.
.....men man kan ju inte resonera kring vilken huvudsäkring som behövs baserat på vilken årsförbrukning man har......
Börja med att ta reda på hur bergvärmen är avsäkrad. Lista seda övriga stora förbrukare, om det finns några.
Börja med att ta reda på hur bergvärmen är avsäkrad. Lista seda övriga stora förbrukare, om det finns några.
Gissar att tidigare ägare inte ville få strömlöst när det är som kallast...typ en januari natt....
Jag skulle vara försiktig att gå ner till 20A... Vi ligger på 25A och jag har testat med 20A i vårt hus (bergvärme också).
Jag hade dock 20A automatsäkringar så det blir lite enklare...
Den löste ut någon gång lite nu och då, t.ex. Spisen är på, vattenkokaren och så råkar man plugga in dammsugaren i samma fas, då ryker den med 20A.
Vill du säkra ner måste du kontakta behörig elektriker som byter i tavlan (utomhus troligtvis) och sen skickar in pappren till din elnätsleverantör.
Jag hade dock 20A automatsäkringar så det blir lite enklare...
Den löste ut någon gång lite nu och då, t.ex. Spisen är på, vattenkokaren och så råkar man plugga in dammsugaren i samma fas, då ryker den med 20A.
Vill du säkra ner måste du kontakta behörig elektriker som byter i tavlan (utomhus troligtvis) och sen skickar in pappren till din elnätsleverantör.
Nä, jag hade 32A ute i tavlan och sen 25A inne före huvudbrytaren. Fråga mig inte varför man satt in mindre säkringar inne men antagligen för att det sitter gamla knivsäkringar i tavlan ute...
Jag säkrade ner från 25A inne till 20A för att testa och det höll rätt bra så då lade jag tillbaka 25A inne och säkrade ner matningen till 25A också.
Jag säkrade ner från 25A inne till 20A för att testa och det höll rätt bra så då lade jag tillbaka 25A inne och säkrade ner matningen till 25A också.
Menar du att dessa har utgått ur sortimentet eller...?elmont skrev:
http://www.eldirekt.se/centralnorm/sakring-smaltpropp-eco