Gjorde om köket och sprang på ett problem.
Ikeas ledbelysning kan bara monteras från vänster :mad:
Alltså blev mina kablar förkorta.

Jag hade läst att det var tillåtet att byta fast lysrörsrmatur själv, så det tänkte jag ge mig på.
Som hyffsat händig hemmapulare trodde jag inte det skulle vara några problem. Men nu...

Min första fundering. bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det tillåtet att kablarna kommer ur väggen på det sättet? Den ligger i ett flexrör som tar slut 3-4cm nedanför kaklet, där då den "oskalade" delen av kabeln fortsätter. Annars måste jag helt enkelt ta ner ett par plattor :(.

Om det är godkänt, kan jag be en elektriker komma hit och dra om med ny längre kabel

Alternativt, om det nu är godkänt
Någon som känner till om det finns en lite smal smidig jordad kopplingsdosa, som får plats bakom min armatur? Jag hittar ingen.

Rättat
Det är såklart "skalat" i röret

Jag har lite svårt att förstå vad du menar.
1. Varför kan du inte vända armaturen så kontaken hamnar på höger sida?

2. Kopplingsdosan behöver inte vara jordad, skyddsjorden kommer i kabeln?!

3. Hur långt är avståndet mellan bakkanten av armaturen och väggen?

Redigerat:
Vad menar du med "skalat" i röret?

Y
Det är väl bara den i taket man får byta som obehörig. Den under överskåpet är förnära vattenkälla.

Är det inte bara att sätta minsta lilla kopplingsdosa vid öppningen, korta kabeln, in i dosan, sedan en ny kabel till armaturen.

Redigerat:
Det går inte vända armaturen eftersom den kopplas in i bakkant, Då kommer kabeln framifrån.
Med skalad menar jag precis det, Det är en Ekk kabel, som är skalad den bit som ligger i flexröret.
Njaee jag menade en Kopplingsdosa, skarvdosa.
Ja Yrrol, taken var att sätta den vid öppningen. Men dels undrade jag om det var ok att ha kabeln så,
Dessutom är problemet att det är bara 2-3cm mellan bakkant armatur och vägg. Jag vill inte ha en kopplingsdosa på 7 *7 cm sittande på väggen

Och närheten till vatten/diskbänk spelar ingen roll, för köket räknas som torrt icke brandfarligt rum. Och det är det som sätter gränsen för om man får byta en fast monterad armatur.

Y
elmont skrev:
Och närheten till vatten/diskbänk spelar ingen roll, för köket räknas som torrt icke brandfarligt rum. Och det är det som sätter gränsen för om man får byta en fast monterad armatur.
Är det en nyändrad regel eller har det alltid varit godkänt?
På jobbet så har vi instruktionen att ringain elektriker till bänkarmatur samt armatur som är förnära dusch i badrum.

crappy skrev:
Dessutom är problemet att det är bara 2-3cm mellan bakkant armatur och vägg. Jag vill inte ha en kopplingsdosa på 7 *7 cm sittande på väggen
Fast om du monterar den upp samma skiva som armaturen, då blir den kanske slimmad nog att inte synas - ifall du har sådan frontlist som döljer armatur och annat dvs.

Redigerat:
Vill minnas att man (iaf för ett par år sen) fick dra ekk i väggen utan rör så det tror jag inte är ett problem.

Malmbergs har väl rätt brett utbud på dosor?
www.malmbergs.com

Vad säger regelverket om att sätta upp en kabelkanal med kantstycken och borra i kabelgenomföringar och sen skarva inuti den? Vill man den smal så kan man ju skarva i "trappa" på kabeln.

Yrrol, ett duschrum klassas som våtutrymme och inte torrt utrymme, det är det som är skillnaden.

Går det inte att dra i en längre kabel, det är ju i ett rör?

Jodå det går säkert att dra i en ny kabel, om man nu får ha den som det är.
Men oavsett att jag kan, 2-år på telelinjen för 25-år sedan gör ingen elektriker :D Så får jag inte.
Dessutom, om jag nu skulle göra det tills en elektriker kan komma och göra om det, får man dra ekk i ett rör?
Jag hade hoppats att det skulle finnas en liten smidig skarvdosa liknande den man har när man skarvar lampsladdar

Redigerat:
Ja, EKK får ligga i rör i vägg (med eller utan mantel), och den får "komma ut" ur väggen på detta sätt.
Var finns dosan som kabeln går till? Den kanske finns nära vilket gör det enkelt att byta hela kabeln. Det blir en bättre lösning än att skarva.

Så smala dosor som 2-3 cm finns inte. Om du måste skarva kanske denna får plats.
http://www.elbutik.se/search.html?SEARCH=1&Search_Text=f%F6rskruvning+skarv
174843-1-1470662l.jpg
Välj den lösning som du känner dig mest bekväm med.

• Gilla
crappy
  • Laddar…
Tack Precis det svar jag ville ha och en bra länk

IKEAs bänkarmaturer är ett skit att installera! Skulle installera en sån i fredags, men fick avbryta för att kunden inte hade köpt med ett sladdställ. Man ska inte koppla in en installationskabel i armaturen utan man ska koppla in ett sladdställ innan man skruvar fast den. Jäkla smäck! Fula dessutom.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.