dannan skrev:
Vill minnas att EUR-pluggen också kan användas på flera ställen.
Stiften är mindre och något böjbara så dom går in i fler typer av uttag än schuko.
.
Dom heter väl EUR kontakt därför att dom till skillnad från Schuko passar i alla uttag i Europa förutom UK.

Nimajneb skrev:
Dom heter väl EUR kontakt därför att dom till skillnad från Schuko passar i alla uttag i Europa förutom UK.
Litet sidospår om det går bra så här en fredag?
Har inte engelsmännen samma uttag som vi?
Ska förmodligen dit i sommar och har helt glömt att tänka på uttag/kontakter.
Blir till telefoner och datorer främst.

Blindnit skrev:
Litet sidospår om det går bra så här en fredag?
Har inte engelsmännen samma uttag som vi?
Ska förmodligen dit i sommar och har helt glömt att tänka på uttag/kontakter.
Blir till telefoner och datorer främst.
Nej, inget av det vi har passar i UK. Dom har ju sina spännande uttag minst sagt.
6e01e5bd6a.jpg

(Det GÅR att peta in en penna i jorden och tvinga in våra stickproppar, fått göra det själv i akutfall - Jag rekommenderar dock att du köper en adapter.)

Redigerat:
En till sak på komihåglistan då, tackar.
Det samt övningsköra lite på vänster sida här i Sverige så jag vänjer mig :D

Blindnit skrev:
En till sak på komihåglistan då, tackar.
Det samt övningsköra lite på vänster sida här i Sverige så jag vänjer mig :D
Säg till innan bara ifall man skulle vara o köra i Skåne:D

Ska du hyra bil i UK så satsa på Automatlåda, lite förvånande brukar MrJet vara billigast på bättre hyrbilar i UK (MB/BMW/Jaguar).

Mindre trafik i Blekinge så bättre att öva där ;)
Det blir egen bil eller inte alls men kan med tänka mig att automat är det rätta annars.
Måste kännas fel med kryckan på fel sida.

slacker skrev:
Nej, inget av det vi har passar i UK. Dom har ju sina spännande uttag minst sagt.
[bild]

(Det GÅR att peta in en penna i jorden och tvinga in våra stickproppar, fått göra det själv i akutfall - Jag rekommenderar dock att du köper en adapter.)
Jag har läst att det skall gå att få in en Europlugg i ett engelskt uttag med ena stiftet i jord, och det andra i fas-hålet.

Det är anledningen till att England vägrar gå över till mer Europeiska uttag. De är rädda för elolyckor om alla börja använda skyddsjord som nolla.

Ngn. gång på 80- talet så standardiserade man en ny kontakt för Europa, den är gjord så att den inte skall passa i något bef. uttag någonstans i världen (krav från England). Troligen finns där något EU direktiv som vi plötsligt börjar följa att gå över till den.

3-fas med jord och nolla till alla uttag sen periplexuttag samt brytare på kontakterna för att välja mellan faserna.
Men det är kanske överkurs?

Blindnit skrev:
Mindre trafik i Blekinge så bättre att öva där ;)
Det blir egen bil eller inte alls men kan med tänka mig att automat är det rätta annars.
Måste kännas fel med kryckan på fel sida.
Kryckan på fel sida är en sak - Det jag tycker är värst är att växla med vänster... Undviker generellt att hyra bil de gånger jag jobbar någonstans i United Kingdom. :confused:

Jag menade växelspaken fast det rätta är att kalla handbromsen för kryckan.
En annan är för gammal för att köra med handbromsen numera ;)

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Älskar att ämnet övergått till Engelsk trafik!! :)

Visst är det fantastiskt? :D
Huvudämnet var ju rätt fort avklarat.

haha jepp :) Och eftersom jag är bättre på resor än el kan jag bekräfta att adapter är en god idé i England! 😊

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker att trådar har en förmåga att spåra ut på just fredagar? *kapyschhh* :p

Nä, det är inget jag noterat tycker jag?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.