Hej!

Rev ut innanmätet i ett rum igår, masonitskivor och glasfiberväv.
När jag var klar skulle min dotter tända lampan i rummet vägg i vägg och då tände inte lampan.
Bytte glödlampa utan resultat.
Mätte upp att strömmen gick som den skulle till brytaren men i lamputtaget fick jag fas på både nollan och fasen. Uttaget är ojordat.
Med gamla ledningar och allt insåg jag att isolering säkert skadats på vägen så det var bara att ställa sig och tråda om. Sagt och gjort trådade om allt och fick det att fungera igen.

När jag var klar kom funderingen upp. Varför gick aldrig säkringen? Jag har en gammal diazedcentral och ingen JFB. (Vilket ska bytas framöver, har tagit in offert och fått en tid om några månader för installation).

Eftersom du hade samma fas på båda ledarna så kan det inte bli kortslutning. Lampan lyser inte eftersom det inte blir någon spänningsskillnad mellan ledarna där det ska vara 230 V.

Vad hade krävts för att proppen skulle lösa vid det aktuella felet? Eller är det bara en Jfb som skyddar mot sånt?

Säkringen löser vid långvarig överbelastning eller vid kortslutning. Jordfelsbrytaren löser om minst 30 ma skiljer mellan fas och nolla. Inga skydd kan helt ta bort riskerna med gamla dåliga kablar.

Noll släpp med förbrukare inkopplad? Eller vad hitta du för fel? Jfb skyddar om det läcker ström mot jord. Vilket det inte gjorde i detta fall?

Location skrev:
Vad hade krävts för att proppen skulle lösa vid det aktuella felet? Eller är det bara en Jfb som skyddar mot sånt?
Just det felet kan man inte skyddas mot tyvärr. Fast egentligen är det inget farligt fel förrän någon får en stöt (kanske tror att det inte finns ström eftersom lampan inte lyser) och då hjälper en jordfelsbrytare till att skydda. 😊

Har ingen jordtråd på det aktuella stället. Isoleringen var skadad så att nollan och tändtråden fick kontakt. Har ingen jfb, väntar på att min elektriker ska få tid till att göra installationen.

Ska tråda om hela huset, men det är planerat till våren när värme och ljus är tillbaks utomhus.

Om nollan får kontakt med tändtråden så skall säkringen lösa när strömbrytaren slås till. På din felbeskrivning låter det som att nollan brutits någonstans mellan lampa och central.

Finns inget som tyder på flytande nolla. Får fina värden när jag mäter nu efteråt. Tänker att proppen inte löste då jag har så få förbrukare på proppen är typ fyra lågenergilampor som går på den.

Location skrev:
Mätte upp att strömmen gick som den skulle till brytaren men i lamputtaget fick jag fas på både nollan och fasen. Uttaget är ojordat.
Location skrev:
Har ingen jordtråd på det aktuella stället. Isoleringen var skadad så att nollan och tändtråden fick kontakt.
Rimligt att tänka sig att kortslutningen gav avbrott i nollan, men att det inte var tillräckligt hög ström för att säkringen skulle lösa.

Om det blir en riktig kortslutning så löser säkringen ut, om allt är ganska rätt dimensionerat och det är bra kontakt överallt.

Om det hade varit full (eller halvtaskig) kontakt mellan tändtråd och nolla hela vägen, och säkringen inte löst ut så hade du märkt det ganska snabbt! :)

Säger som övriga talare; du har avbrott på nollan någonstans.
Hur mätte du för att konstatera att det var spänning på både tändtråd och nolla?

Första mätningen med faspenna, sen med en duspol mot naturlig jord och sen en sista gång med multimeter mot naturlig jord. Idag har jag mätt med multimeter.

Det är mycket möjligt att nollan glappat någonstans också, men inte längre. Nu är allt skarvat med helacon plus och det är nya trådar till lamputtaget och till brytaren.

Min elektriker lät nöjd på telefon. Han gav samma svar som Bo Stiltberg.

Mikael_L
Det blev garanterat avbrott i återledaren (nollan). Då mäter det 230V på bägge sidorna av lampan, och ingen säkring löser.

• Gilla
Det otäcka i sammanhanget är just att man har sånt skit i väggarna. Badrum och kök samt alla uttag och apparater i källaren har renoverad el men resten är sånt här skit med OVIR eller vad det nu heter - textil-gummi-koppar och lödade skarvar. Skönt att det blir byte snart.

Att du har OVIR kabel i väggarna är klart obehgligt. Den kan vara ganska OK så länge man inte rör den. Men det kan räcka med vibrationer från renovering i en del av huset, för att du skall få kortslutning någonannanstans i huset.

Om du inte har jordfelsbrytare så se till att få in en snarast möjligt. Den ger en stor ökning av elsäkerheten.

Jag missstänker att den isolationsskada du sett på kabeln inte har något med felet att göra, såvida du inte såg tydliga tecken på värmeutveckling. jag tror att du fått ett avbrott någonstans på ledningen ifråga. Lite hypotetiskt kan man iofs. tänka sig att en kortslutning bränt av kabeln i en dålig koppling, men samma här, då skulle du sett rejäla brännskador.

Efterssom OVIR kabel i princip alltid har isolationsskador om den fortfarande finns kvar, så är det inte så konstigt att man hittar det vid felsökning.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.