5 955 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Nytt hus. Satsa helt på Z-Wave?
Sida 1 av 2
Som sagt självbygger ny villa. Skall närmaste halvåret installera elrör och kabel. Endast elcentralen är installerad nu. Leker med tanken att dra tre slingor i huset (en per fas och naturligtvis fas, nolla och skyddsjord) till alla småförbrukare. Sedan styra allt med Z-Wave. Skulle förenkla el- dragningen enormt. Har släkting som är elektriker och gör den slutliga anslutningen.
Räknar med att ta i drift om ca 2 år och då har antagligen Z-wave utvecklats och blivit billigare.
Tänker jag helt fel? Är Z-wave rätt system att satsa på? Skall jag dra en extra slinga till våtutrymmena (pga jordfelsbrytaren)?
Spis, kyl o frys får naturligtvis egna matningar
Bo Gunnar
Räknar med att ta i drift om ca 2 år och då har antagligen Z-wave utvecklats och blivit billigare.
Tänker jag helt fel? Är Z-wave rätt system att satsa på? Skall jag dra en extra slinga till våtutrymmena (pga jordfelsbrytaren)?
Spis, kyl o frys får naturligtvis egna matningar
Bo Gunnar
Tre slingor är på tok för lite, ta en sittning med din släkting och gå igenom ditt projekt det kommer att vara värt dom timmar det tar. Kan ju nämna att en vanlig villa brukar ha 20 - 30 grupper/säkringar. Så tror du att du ska klara dig på tre så är du helt fel ute.
Tänk snarare att dra ut slang med fk i. En 5g1,5 till varje rum. Gå till takdosa och ner till vägguttag. Du kan då få en fast fas plus två styrda. Då kan du välja ett styrsystem i centralen eller z-wave. Skall du ha centrerat styrsystem är det gott att ha en slinga med busskabel till strategiskt utplacerade "strömbrytarplatser" drar du ett rör upp till takdosan kan du sedan välja en vanlig elinstallation, buss, z-wave.
Att lägga koppar som skulle räcka till att mata ut 7 kW till varje rum slår mej som varken optimalt eller i takt med tiden.PAF skrev:
Bortsett från att inte slösa med jordens resurser och egna pengar så har vi i dag en väsentligt lägre ansluten effekt i de flesta rum, bortsett från köket.
I ett sovrum kan vi framtiden kanske räkna med max fem belysningspunkter vilka drar runt 5 watt styck. Kanske en TV, en dator och några laddare. Max 150-200 W totalt, dvs under 1 A. Visst finns det en och annan hårtork och spelkonsol, men inget som motiverar en grupp per rum.
I köken hittar vi däremot idag vattenkokare på 3 kW, flera ugnar och induktionshällar med mycket höga effekter. Lägg kopparn där, inte i sovrum där sänglampan drar 20 mA.
Att dra separata matningar, dubbla CAT6 eller vad det nu kan handla om till varje skrymsle i ett hus ökar inte automatiskt flexibiliteten, snarast tvärt om genom att leder till överdimensionering och slöseri. Tänk till lite i stället, och lägg krutet där det rimligen kommer att behövas.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Va?? PAF menar väl naturligtvis att 5G1,5 är en enfasgrupp med en fast fas och två styrda faser (tändtråd) från t.ex. en KNX-aktor. Inte en fast fas och två styrda andra faser.mycke_nu skrev:Att lägga koppar som skulle räcka till att mata ut 7 kW till varje rum slår mej som varken optimalt eller i takt med tiden.
Bortsett från att inte slösa med jordens resurser och egna pengar så har vi i dag en väsentligt lägre ansluten effekt i de flesta rum, bortsett från köket.
I ett sovrum kan vi framtiden kanske räkna med max fem belysningspunkter vilka drar runt 5 watt styck. Kanske en TV, en dator och några laddare. Max 150-200 W totalt, dvs under 1 A. Visst finns det en och annan hårtork och spelkonsol, men inget som motiverar en grupp per rum.
I köken hittar vi däremot idag vattenkokare på 3 kW, flera ugnar och induktionshällar med mycket höga effekter. Lägg kopparn där, inte i sovrum där sänglampan drar 20 mA.
Att dra separata matningar, dubbla CAT6 eller vad det nu kan handla om till varje skrymsle i ett hus ökar inte automatiskt flexibiliteten, snarast tvärt om genom att leder till överdimensionering och slöseri. Tänk till lite i stället, och lägg krutet där det rimligen kommer att behövas.
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, men man gör det ju inte för att fördela lasterna utan för att man vill kunna styra saker separat. T.ex. vissa uttag på en styrning, lamputtag i tak på en styrning, spottar på en annan styrning osv. Då krävs det ju flera tändtrådar oavsett hur mycket ström dom drar.mycke_nu skrev:
//Patrik
Det mindre lyckade är att inte koppla till/från energikällan där man önskar och bara ha matning dragen strategiskt. Ska bli intressant att se om det kommer fram lösningar på lite bredare bas. Men elsidan släpar alltid otroligt i de flesta fall, och hybridlösningarna som förekommer nu med centraliserade "intelligenta" system är inget att yvas över i något avseende.
Precis. Det är det som är vansinne.Patrik_Hed skrev:
När jag i starttråden nämnde 3 st slingor tänkte jag närmast på att all belysning i framtiden blir Led och drar nästan ingen ström. Sen får man naturligtvis se upp med storförbrukare som jag oxå nämnde.
Varför skriver ni om tändtråd, Det behöver man väl inte med Z-Wave?
Vad betyder CAT6?
En av anledningarna till att jag startade tråden är att en kompis och en kusin nyligen byggt nya hus och gett elfirmorna fria händer. I ena fallet fylldes vardagsrummet med så många spottar (halogen) så det gick inte att vistas där pga värmen. Hela installationen ledde till konflikt byggherre-elfirma.
I det andra fallet för ca 2 år sedan drog elfirman huset fullt med datakabel. Jag frågade min kompis om han inte hört talas om att det fanns wifi numera, Jo men elfirman menade på att det var bäst att dra datakabel i hela huset.
Någon sida där man kan lära sig mer om Z-wave?
Vad betyder CAT6?
En av anledningarna till att jag startade tråden är att en kompis och en kusin nyligen byggt nya hus och gett elfirmorna fria händer. I ena fallet fylldes vardagsrummet med så många spottar (halogen) så det gick inte att vistas där pga värmen. Hela installationen ledde till konflikt byggherre-elfirma.
I det andra fallet för ca 2 år sedan drog elfirman huset fullt med datakabel. Jag frågade min kompis om han inte hört talas om att det fanns wifi numera, Jo men elfirman menade på att det var bäst att dra datakabel i hela huset.
Om du missat denna fantastiska tråd så har du mycket läsning framför digBGA skrev:När jag i starttråden nämnde 3 st slingor tänkte jag närmast på att all belysning i framtiden blir Led och drar nästan ingen ström. Sen får man naturligtvis se upp med storförbrukare som jag oxå nämnde.
Vad betyder CAT6?
http://www.byggahus.se/forum/villalarm-hemautomation/201788-z-wave-da-haus-hemautomation.html
Här finns väl lite grundläggande info också.
http://www.z-wave.com/questions