Har en/några frågor.
Jag har en kontakt som är elektriker men tänkte om detta va något man klara själv då jag inte träffar honom så ofta.

Har dragit en del 220 men aldrig rört 380.

Jag har en el dosa som tidigare har gått till cirkulationspumpen. Tre blåa kablar och en röd.
på dosan står 400v.
Kollar jag propp skåpet så är cirkulationspumpen kopplad på tre olika säkringar 10amp vardera.

1. Alltså måste det vara 400v där? mäter jag kablarna så är det 240 i varje.

2. Därifrån har tidigare ägarna av huset tagit ström till "Nya" vattenberedaren som i nu läget drivs på en fas och jag skulle vilja ha 3fas till den.

Jag bifogar bilder på hur det ser ut.
Enligt boken om beredaren ska den gå driva på 380 med samma kablar som 220v.

Tänkte köpa en ny sån dosa som är på bilden och dra om det så slipper man den där gamla saken.

Funkar detta eller är jag helt ute och cyklar?
http://www.ladda-upp.se/bilder/mpgmzyluaoyl/
http://www.ladda-upp.se/bilder/xthdilqaqdsiy/

Det ser ut som att den redan är inkopplad med två faser! Är det inte 400v mellan brun och blå kabel som går till beredaren?
Om det är det så är det redan kopplat som du vill.

Ja, den är redan kopplad 400V.
Om du mäter mellan faserna där beredaren är inkopplad så ska instrumentet visa ca 400V.

Stämmer. Det va 380 när jag mätte där.
"pinsamt" då får jag leta efter mitt fel någon annan stans. För i daxläget värmer den upp för lite eller för sällan. Eller hur man ska se det.

Problem med termostaten?

Bra fråga. Den är av nyare modell termostaten är på max 100l.
Durschar jag varmt i kanske 5- 10min så får sambon duscha kallt.

Har köpt Ett bubbelbad runt 200-300l.
Och tänkte inte på vad beredare klara av.
Just nu kan man fylla det någorlunda varmt. Men då går det inte värma lite extra vid behov. Eller kunna duscha efter

Fyllde badet och vänta några timmar. Då fanns det lite mer max 10min varm vatten

Redigerat:
Är beredaren på bara 100 liter är det nog helt normalt att vattnet inte räcker så länge. Sedan tar det lång tid att värma upp vattnet igen oavsett 230 eller 400 V

Går det att ändra temperatur på termostaten i beredaren? Det går på vissa beredare.
Om du höjer temperaturen så får beredaren högre kapacitet.
Temperaturen på vattnet som lämnar beredaren ändras inte, det justeras med ratten på blandningsventilen, som finns på alla beredare.

100 liter ska räcka till att duscha för er. Vi har en 50-liters och bara en gång har det hänt att det blev dåligt med vv när jag skulle duscha efter sambon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.