För säkringar i vanliga villahem är det väl vanligast med tröga har jag fått för mig (rätta mig om jag har fel). Snabba kan bränna av rätt lätt om man har mycket spikar vid uppstart av maskiner eller annat kanske. Hur är det med JFB, varför skiljer man på trög och snabb där?

Det gör man inte, de vanliga som man ska använda hemma kan skilja i vid vilken ström de löser ut, i det fallet 10 mA eller 30 mA. Andra typer finns men ska inte användas för personskydd som det rör sig om här. Absolut vanligast i bostäder är 30 mA och med märkström, dvs hur stor last de tål på 25 A eller 40 A. Sök lite på forumet så hittar du allt man normalt behöver veta (och mycket mer i vissa trådar).

• Gilla
rolf 100
  • Laddar…
Mikael_L
Möjligen tänker du på "selektiva JFB".
Det finns en sådan typ, som slår av lite långsammare, dessa är till för att man ska kunna sätta anläggningsskyddande JFB först, och sen nedströms (haha) kan man ha en (eller flera) till JFB för personskydd och/eller skydd av mindre delmängd av anläggningen.

Och för att detta ska kunna fungera måste den första vara av selektiv typ, dvs tidsfördröjd. Annars är det stor risk att ett jordfel alltid drar med sig den första JFB'n, dvs släcker hela anläggningen.

Detta är definitivt inte vanligt i villor. Men visst kan man tänka sig att man vid fasadmätarskåpet/mätartavlan sätter en 100mA eller 300mA selektiv typ för totalskydd av anläggningen, ledningsskydd osv. Och sen har vanliga 30mA i garaget, friggeboden, huset, poolhuset osv osv.
Jag har själv inget sådant här i huset, överväger inte ens att skaffa, vaffö dååå... ;)

Men för jordbruk och andra ännu större anläggningar börjar det verkligen vara vettigt att fundera på sådana lösningar.

Ah, det bringade lite klarhet till det hela. Mycket tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.