Hallå. Inviger mitt första inlägg här.
Jo det jag undrar över är, har för tillfället en lampa med fast installation över diskbänken. Som det går tre kablar till (vit,röd,svart). Håller nu på att renovera och skall sätta upp väggplattor från Ikea med tillhörande list, men kablarna kommer ut i väggen precis där listen ska gå. Har inget behöv av kablaget. Då jag ska sätta upp led spots som kopplas in i ett eluttag som sitter på kortsidan av diskbänken.

Räcker det med att jag:
*Bryter strömmen
*klipper av kablarna
*skär bort utstickande del av kabelröret
*spacklar igen hålet

Känns som jag då gömmer kablarna bakom väggplattorna och riskall finns för att nästa ägare får för sig att borra där.

Misstänker att kablarna går direkt ner till elcentralen, då lampan inkl takbelysningen slocknar där när jag tar bort proppen till "belysning kök".

20141015_180252.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20141015_180238.jpg
Skapa konto

Det är alltid bäst att du ta bort kablarna, jag borrade i en gammal kabel hos en kund en gång, de resulterade i några timmars mättande.

ska man inte göra. Kablage ska kopplas ur i matande ände och helst även dras ut ur röret.

Jag tror inte kablaget kommer direkt från elcentralen utan är ihopkopplat i en kopplingsdosa/takdosa. Troligtvis en takdosa under ett lamputtag.

Det kommer troligtvis inte direkt från elc. eftersom det finns mer som försörjs från gruppen. Då skulle du istället ha två rör som kommer ut ur väggen. Ett från elc. och ett vidare till resterande installation.

Redigerat:
  • Gilla
JLov
  • Laddar…
Okej. Tack för snabba och välformulerade svar. Får helt enkelt kontakta en lokal elektriker, som får kolla på det. Finns det nått sätt jag kan göra på för att identifiera vart ifrån kablarna kommer ifrån?

Öpnna dosor i och nära köket, framförallt andra brytare, uttag och vid lampor som verkar gå på samma säkring. Ryck lite i trådarna så ser/hör du var de kommer ifrån.

Se till att elen på gruppen är avstängd innan du rör något i en dosa. Och då får du inte förutsätta att ex. all el i köket är avstängd, bara för att en lampa slocknar. Helst bör man verifiera mha mätinstrument (en multimeter kostar typ 100kr eller mindre på ex. Clasolsson). Man får aldrig förutsätta någonting överhuvudtaget när det handlar om elsäkerhet, utan man kollar och verifierar.

Kikade lite. Sitter ett uttag ca 2 meter bort i samma höjd till spisfläkten där sitter de. Har mätt med multimetern och ingen ström är på. När jag tar bort kabeln. Spelar det någon roll vilken sida jag sätter tillbaka den röda kabeln på? Borde det väll inte göra? De vita kablarna delar plats även de svarta. Men de röda har varsin skruv.
1413532975160-1717797420.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Tack för alla svar. Problemet löst :)
14135354254561514699756.jpg
Skapa konto

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.